تجهیزات تخصصی غواصی نمایش نسخه اصلی

🔱تعمیرات کمپرسور غواصی - هوای فشرده کاسپین

کمپرسور فشار قوی مدل پیشرفته ای از کمپرسور های پیستونی است و بر خلاف کمپرسور های معمولی که محدوده تولید فشار بین 8 تا 10 بار می باشد.

437

تعمیرات کمپرسور غواصی

کمپرسور فشار قوی چیست؟
کمپرسور فشار قوی مدل پیشرفته ای از کمپرسور های پیستونی است و بر خلاف کمپرسور های معمولی که محدوده تولید فشار بین 8 تا 10 بار می باشد، در کمپرسور های فشار قوی به واسطه فشرده سازی 2 تا 4 مرحله ای امکان ایجاد فشار چندین برابر بین20 تا 1000 بار وجود دارد. بنا بر تعریف ، در کاربرد هایی که فشار بالای 20 بار و هوادهی بین 600 تا 2000 لیتر بر دقیقه مورد نیاز باشد کمپرسور های فشار قوی کاربرد خواهند داشت.
مکانیزم عملکرد کمپرسور فشار قوی به این صورت می باشد که ابتدا هوای محیط به درون هوا ساز مکیده می شود، پس از فشرده سازی وارد مخزن ذخیره هوای فشار قوی شده و مقداری از کندانس هوا ته نشین می گردد. درمرحله بعد هوای فشرده شده وارد تله آبگیر (Water Separator) مخصوص هوای فشرده می شود و حدود 40 درصد از رطوبت هوا از آن جدا می گردد.

سپس به فیلتر اولیه وارد و ذرات غبار موجود در آن به اندازه 2 میکرون جذب می گردد، در این مرحله، هوای پاک با خلوص بالا وارد درایر تبریدی م ود و تمام رطوبت و کندانس باقی مانده از آن جدا شده و در آخر هوای فشرده شده توسط میکروفیلتر ثانویه که مخصوص هوای فشار قوی است به اندازه 0.01 میکرون فیلتراسیون می شود تا هوای خشک و کاملا پاک برای مصرف آماده شود.
کمپرسورهای فشار قوی توانایی فشرده سازی هوا، نیتروژن، گاز طبیعی، هیدروژن، دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن، هلیوم و غیره را دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ماسک غواصی

بیشترین کاربرد این کمپرسور ها در مواردی چون تامین هوای تنفسی غواصی، آتشنشانی و امداد و نجات،  پـیـنت بـال،  صنایع نظامـــی و .... می‌باشد. این کمپرسورها به گروه های زیر تقسیم می شوند:
1- کمپرسور تک استج پیستونی با قابلیت فشرده سازی گاز تا فشار حدودا ۱۰ بار
2- کمپرسور دو استج پیستونی با توان فشرده سازی گاز تا فشار حدودا ۶۸ بار
3- کمپرسورهای چند استیج (کمپرسورهای فشار قوی) ترکیبی سه، چهار ، پنج استیج که توان فشرده سازی هوا بیش از ۶۸ بار را دارند.

کاربرد کمپرسور فشار قوی
غواصی
کمپرسور پینت بال
کمپرسور تولید ظروف pet
کمپرسور پر کردن کپسول
کمپرسور آتش نشانی
کمپرسور کشتی رانی
کمپرسور ریخته گری
کمپرسور سند بلاست سنگ و گرانیت
کمپرسور راه اندازی ژنراتور ها

انتخاب و خرید کمپرسور فشار قوی
برای پرکردن روزانه حداکثر ۴ عدد سیلندر غواصی ۱۲ لیتری، یک کمپرسور پرتابل غواصی با خروجی ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر در دقیقه مناسب است. برای پر کردن حدودا ۸ سیلندر غواصی ۱۲ لیتر در روز کمپرسور ۲۰۰ لیتر در دقیقه و برای بیش از این مقدار، تا روزانه حدود ۱۵ سیلندر کمپرسور ۳۲۰ لیتر در دقیقه مناسب می باشد. در اینصورت برای یک مدرسه غواصی یا یک شرکت غواصی با مصرف روزانه ۴۰ عدد سیلندر در روز قطعا به یک کمپرسور فشار قوی ایستگاهی بزرگ نیاز خواهید داشت.
برای محیط هایی که برق شهری وجود ندارد مدل های بنزینی و یا دیزل کاربرد دارند که در زمان استفاده از این مدل ها به فیلتر دستگاه توجه نمایید. در مدل هایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند از ماده ای به نام هاپکالیت برای جذب مونواکسید کربن در فیلتر تنفسی استفاده می شود.

نکات مهم در خرید کمپرسور های فشار قوی:
سال تولید
وضعیت ظاهری
بررسی فنی و سلامت کاری
برند
فشار کاری
مقدار هوای خروجی
تعداد خروجی شارژ سیلندر
نوع اتصالات شارژ سیلندر
مشاوره با متخصص این رشته
گارانتی و خدمات پس از فروش

نکاتی درباره سرویس و نگهداری کمپرسورهای فشار قوی :
مطالعه دقیق دستورالعمل کمپرسور فشار قوی
کمک گرفتن از افراد متخصص
قرار دادن کمپرسور در سطح تراز
قرار دادن کمپرسور در فاصله مناسب از دیوار جهت تهویه مناسب
قرار دادن کمپرسور برقی در محیط خنک و تهویه مناسب
قرار دادن کمپرسور بنزینی و دیزل در فضای باز با توجه به جهت باد
– اطمینان از وصل بودن هر سه فاز برق در کمپرسورهای سه فاز
– توجه به جهت گردش فلکه خصوصا در کمپرسور سه فاز، درصورت برعکس چرخیدن جای یکی از فازها را با دیگری عوض نمایید.
– برای اطمینان از گردش صحیح فلکه می توانید از یک برگ کاغذ استفاده کنید. کاغذ باید به توری محافظ بچسبد.
– هر ماه حداقل یک الی دو بار کمپرسور را روشن کنید.
– استفاده از روغن مخصوص کمپرسورهای تنفسی
– قبل از تعویض روغن، کمپرسور را به مدت حدودا ۱۵ دقیقه روشن کنید تا گرم شود، سپس اقدام به تعویض روغن نمایید.
– چنانچه کمپرسور برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ اسفنجی آغشته به روغن کمپرسور را به مدت یک دقیقه در قسمت ورودی هوا نگه دارید.
– گارد محافظ ایمنی حتما در محل مورد نظر وصل باشد.
– از مخلوط کردن روغن سینتیتیک و مینرال جدا خودداری نمایید.
– به زمان کارکرد فیلتر پالایش هوا توجه باشد.
– کارکرد روغن کمپرسور سینتیک ۲۰۰۰ ساعت است.
– کارکرد روغن کمپرسور  مینرال کارکرد ۳۰۰ ساعت می باشد.
– فیلتر میکرونیک یا ورودی هوا را هر چند وقت یکبار با فشار هوا گرد گیری کنید.
– در کمپرسورهای غیر اتوماتیک هر ۱۵ الی ۳۰ دقیقه یکبار تله های آبگیر را بصورت دستی باز کنید.
برای حفظ ایمنی خود و دیگران از تعمیر کمپرسور فشار قوی بدون داشتن تخصص کافی جدا خودداری نمایید.

تعمیر ایرادهای ساده کمپرسور فشار قوی
بهترین راه حل برای عدم ایجاد نقص در کمپرسور سرویس منظم دستگاه می باشد. استفاده از نیروی متخصص برای بررسی و سرویس منظم کمپرسور از ایجاد مشکلات اساسی جلوگیری خواهد کرد. 

وجود اشکال در شیر
اولین و شایع ترین ایراد کمپرسور، بروز اشکال در شیر است. وقتی درجه فشار، میزان مناسبی از فشار را نشان می‎دهد ولی باد خارج شده از نازل، فشار کافی ندارد و یا با وجود عدم استفاده از کمپرسور، فشار کاهش می‎یابد و دستگاه روشن می‎شود باید از سلامت شیر دستگاه مطمئن شویم. وجود نشتی در شیر باعث افت فشار در کمپرسور و همچنین فشار کم باد خروجی از نازل می شود. استفاده از کف می‎تواند در تشخیص وجود نشتی در شیر استفاده شود. 
برای آزمایش میزان باد خروجی، شلنگ را قطع کنید و شیر را باز کنید. احتمال کم بودن فشار باد خروجی از نازل، به دلیل نشتی در شلنگ وجود دارد.

بررسی دریچه آنلودر 
یکی از موارد شایع در تعمیرات کمپرسور، ایراد در دریچه آنلودر است. این دریچه پس از ایجاد خلاء توسط پیستون، باز می شود و هوا را به داخل هدایت کرده، سپس بسته شده تا هوا متراکم و به داخل مخزن هدایت شود. ایجاد اشکال در این بخش باعث می‎شود فشار کمپرسور خیلی دیر افزایش یابد و یا کلا فشار کمپرسوربالا نرود. 

تخلیه آب مخزن 
پس از فشرده کردن هوا در سیلندر‎ها توسط کمپرسور، بخار آب داخل آن به شکل مایع در مخزن جمع می‎شود. برای جلوگیری از این مشکل، امکان استفاده از درایر در مسیر ورودی هوا وجود دارد. در غیر این صورت در پایین‌ترین نقطه مخزن هوا، دریچه ای برای تخلیه هوا نصب شده است. در هنگام تعمیر کمپرسور، باید ابتدا هوای داخل مخزن کاملا تخلیه شود و تخلیه مایع انجام گیرد، در غیر این صورت خطر آسیب بسیار جدی وجود دارد. این کار در هنگام سلامت کمپرسور و صرفا جهت سرویس و تعمیر و نگهداری کمپرسور باید انجام شود.

عیب یابی جهت تعمیرات کمپرسور
اگر پس از انجام سرویس‎های اولیه ساده مشکل کمپرسور حل نشد، نیاز به عیب یابی دقیق و سپس تعمیرات کمپرسور می باشد. برای این کار معمولا باید از یک متخصص کمک بگیرید، اما برای درک بهتر موضوع، در ادامه به برخی ایرادات اصلی و شایع در کمپرسور باد و علل بروز آن بصورت مختصر می پردازیم:
روغن کم کردن و وجود روغن بیش از حد در هوای کمپرسور
این مساله می تواند به دلیل خرابی یا عدم تنظیم شیر میمیموم پرشر ولو (MPV)، خرابی فیلتر سپراتور، چک ولو یا خرابی Scavenge line بوجود بیاید. البته اگر کیفیت و نوع روغن استفاده شده مناسب نباشد باید کل روغن تخلیه و تعویض شود. همچنین اگر میزان روغن ریخته شده در کمپرسور زیاد باشد این مشکل پیش خواهد آمد.

گرم شدن بیش از حد کمپرسور
کمبود روغن، مسدود بودن مسیر روغن، کثیف بودن فیلتر سپراتور، کثیف شدن سطح خارجی مبدل حرارتی و نرسیدن هوای مناسب جهت خنک شدن و یا عیب در سیستم خنک کننده از عوامل ایجاد گرم شدن بیش از حد کمپرسور هستند.

عدم ایجاد فشار کافی در کمپرسور
عدم ایجاد فشار کافی در کمپرسور می تواند به دلیل خرابی سوییچ فشار، گیرکردن پیستون در آنلودر یا سایر ایرادات آنلودر، نشت شیر کمپرسور، لقی و خوردگی پیستون، کثیف بودن شیر برقی و یا خرابی بوبین باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین غواصی

فشار هوای بیش از حد در مخزن
وجود فشار هوای بیش از حد در مخزن می تواند به دلیل خرابی یا تنظیم نبودن سوییچ فشار، خرابی آنلودر و خرابی PLC باشد. این مورد بسیار خطرناک است و باید خیلی سریع با متخصص تماس بگیرید.

کمبود هوادهی نازل
ایرادات فیلتر هوا، فیلتر سپراتور، نشتی شلنگ و شیر، مسدودی مسیر هوا و عیوب آنلودر باعث ایجاد این نقص می شود. پس از انجام اقدامات اولیه از جمله قطع برق، تخلیه هوای مخزن، تخلیه آب مخزن و عیب یابی به دقت و توسط متخصص ، باید ایرادات با دقت و و با استفاده از قطعات مرغوب برطرف شود.