خزه زدایی زیر آبی 02191693241

خزه ها یکی از مواد زیست محیطی و دارای رشد و تکثیر سریع بر روی اجسام غوطه ور، کشتی ها، بندرگاه‌ها و سازه‌های هستند. یکی از عوامل اصلی در کاهش راندمان کشتی، افزایش مصرف سوخت و آلوده کردن آب است.

163

خزه زدایی زیر آبی 

خزه ها یکی از مواد زیست محیطی و دارای رشد و تکثیر سریع بر روی اجسام غوطه ور، کشتی ها، بندرگاه‌ها و سازه‌های هستند. یکی از عوامل اصلی در کاهش راندمان کشتی، افزایش مصرف سوخت و آلوده کردن آب است. امروزه به دلیل هزینه‌ سنگین خارج کردن کشتی از آب، بسیاری از کشورهای پیشرفته از ربات برای پاکسازی سطح کشتی استفاده می‌کنند در زیرآب بدون خارج کردن کشتی کرده اند که می‌تواند عملیات پاکسازی را بصورت کنترل از راه دور انجام بدهد.

خزه بستن بيولوژيكي در محيط دريايي یک پديده تجمع ناخواسته موجودات دريايي، گياهان و جانوران دريايي بر روي سطح اجسام شناور در آب دريا است. اين موجودات زنده جهت ادامه حيات به مواد معدني،گرما و مواد غذايي نياز دارند به همین دلیل به سرعت بر روي سطح شناور رشد می کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین کمپرسور CNG 

و مشكلاتي مانند ايجاد مقاومت اصطكاكي بالا به دلیل ناصافي هاي ايجاد شده، افزايش مصرف سوخت، افزايش دفعات پهلوگيري شناور و آسيب ديدن ماده پوششي ضد خزه بر روي بدنه شناور بوجود می آید. 
با استفاده از پوشش هاي ضد خزه بر روي بدنه شناور باز هم بعضي از عوامل خزه زدگي بر روي بدنه شناور، ایجاد می شود كه برای سرعت مناسب شناور نياز به انجام عمليات خزه تراشي احساس می شود. هزينه سوخت و روغن كاري درصد قابل توجهي از هزينه راه اندازي كشتي را شامل می شود.
هنگامي كه صدف ها و خزه ها به بدنه كشتي مي چسبند، علاوه بر رشد كردن و اثرات جانبي بر روي بدنه شناور، باعث پايين آمدن سرعت شناور نیز مي شوند كه برای جبران افت سرعت، اضافي به موتور بالا می رود و درنتیجه مصرف سوخت،استهلاك موتور و روغن كاري بالا می رود.

خزه زدگي و انواع آن
موجودات زنده مي توانند بر روي هر سطح جامد شناور در آب دريا بچسبند و تكثير شوند. پس از 2 ساعت غوطه وري در آب دريا، يك لايه آلي غير زنده بر روي سطح کشتی تشكيل مي شود  و بعد از 1 تا 2 روز يك لايه لزج باكتريايي بر روي لايه قبلي تشكيل خواهد شد. اين لايه لزج يك سد جزئي در مقابل نفوذ بين سطح مشترك مايع /فلز و توده آب دريا ايجاد مي كند. اين لايه لزج معمولا یکپارچه نیست و باعث افزايش ميزان خوردگي موضعي می شود.
پس از تشكيل دو تا سه لايه از خزه بر روي لايه اوليه، مقدار اكسيژن موجود در سطح كاهش پيدا می کند.با اين وجود اگر لايه خزه به صورت غير پيوسته باشد مشابه لايه لزج فعال می شود و باعث خوردگي موضعي فلز مي گردد. موجودات به شكل اوليه خود به لايه لزج مي چسبند، سپس شروع به تغيير نموده و تكامل مي يابند. تجمع موجودات زنده بستگي به وضعيت و شرايط محيطي مانند عمق آب، دما،شكل و سطوح شناور دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پمپ CNG

انواع خزه زدگي بر روي بدنه شناور به سه شكل نرم تقسيم بندي مي شوند. سخت، تركيبي و علفهاي دريايي 
اگر خزه زدگي نوع سخت باشد، شكل خزه زدگي به صورت بار ناكل هاي مخروطي بعنوان فيلتر كننده به سطوح سخت می چسبند و پرتاران لانه گزين شكل به صورت به هم پيچيده بر روي بدنه كشتي تشكيل مي شوند. در خزه زدگي به صورت سخت رسوبات كلسيمي و منيزيمي بر روي بدنه شناور مي چسبند. 
شناورهايي كه از جنس نيكل، آلومينيوم و يا برنز هستند مستعد تجمع ذرات و رسوبات آهكي به شكل پرتاران لانه گزين با ضخامت دهنده رسوبات سخت و آهكي هستند، پوسته هاي آهكي معمولا به رنگ سفيد می باشد. هنگامي كه ميزان خزه زدگي بيشتر شود، رنگ رسوبات سفيد به قهوه اي درمی آید و يك لايه جلبك به صورت لايه اي سبز رنگ بر روي آن قرار می گیرد.

خزه زدگي به صورت تركيبي شامل بارناكل هاي بالغ، پرتاران، شقايق دريايي، مرجانها، صدف اويستر، صدفهاي دوكفه اي ماسل به همراه رسوبات آهكي می باشد. 
خزه زدگي نرم به صورت جلبك، گل و لاي است.  علفهاي دريايي معمولا جلبكهاي چند سلولي هستند كه به صورت لايه هاي سنگين در كنار خط آب و در مكانهايي كه داراي نور كافي براي رشد وجود دارد رشد و تکثیر می شوند. با افزايش عمق آب، رنگ جلبكها و علفهاي دريايي از رنگ سبز به قهوه اي تغيير پيدا مي كند.

بیشتر بخوانید: اسکرابر زیر آبی

بازرسي زير آبي شناورها
براي انجام بازرسي زير آب، غواص با تجهيزات عكسبرداري از بدنه شناور تصویر تهیه می کند. در بازرسي زير آبي براي شناورهاي كنوانسيوني، هر شناور بايد در بازه زماني 5 ساله، 2 بار به حوضچه خشك برود. در بازرسي زير آبي براي شناورهاي غير كنوانسيوني  بازرسي ساليانه،بطور مرتب براي كليه شناورها انجام شود.
بازرسي قسمتهاي زيرآبي هر دو سال و نيم يكبار براي شناورهاي غير مسافري و يك سال و نيم براي شناورهاي مسافري بعد از بروز هر حادثه اي كه بر ايمني و موارد فني شناور اثر بگذارد و يا بعد از هر نوسازي، اصلاح يا تعميرات اساسي در شرايط خاص طبق نظر سازمان انجام خواهد گرفت.

روش هاي پاكسازي بدنه شناور
1-خراشنده هاي دستي
2-دستگاه هاي چرخنده دستي و دستگاه هاي متحرک

انواع خراشنده ها:
خراشنده پلاستيكي
خراشنده چوبي
خراشنده هاي دستي در اندازه هاي مختلف
خراشنده پلاستيكي با سري از جنس فلز برنج
خراشنده دستي با لبه چاقويي شكل و داراي چرخش 180 درجه

انواع برس ها
برس سيمي استيل جهت پاكسازي صدف هاي ريز
برس سيمي دوبل استيل جهت پاكسازي صدف
برس پيچي شكل جهت پاكسازي صدف هاي سخت و سنگين
برس پلي استر جهت پاكسازي خزه ها

بیشتر بخوانید: معرفی کمپرسور CNG

شكل برس 
برس از جنس نايلون و سيليكون كاربيد براي از بين بردن خزه زدگي زياد
برس پلي پروپيلن به همراه دانه هاي فلزي در انتهاي برس براي پاكسازي رسوبات سنگين و خزه زدگي زياد
برس پلي استر با برسها در جهات مختلف براي پاكسازي خزه
برس تشكيل شده از لوله هاي پلي پروپيلن براي پاكسازي صدف هاي سخت و سنگين

جت آب
جت آب پالسي 
جت آب ساده 
جت درون آبي