تعمیرات کمپرسور باد | 09113913241

در کمپرسورهای هوا بیشترین خرابی، نشتی اتصالات مخزن تحت فشار کمپرسور هوا است. برای تشخیص دقیق مکان نشتی می توان از محلول آب و کف استفاده نمود.

119

تعمیرات کمپرسور باد 

در کمپرسورهای هوا بیشترین خرابی، نشتی اتصالات مخزن تحت فشار کمپرسور هوا است. برای تشخیص دقیق مکان نشتی می توان از محلول آب و کف استفاده نمود. مشکل دیگری که در مخزن تحت فشار وجود دارد، آسیب هایی مانند زنگ زدگی و خوردگی در مخزن است، در مخزن های تحت فشار به دلیل فشرده سازی هوا، همیشه مقداری آب در مخزن وجود دارد؛ این آب در طولانی مدت باعث خوردگی و زنگ زدگی می شود که ممکن است منجر به سوراخ شدن مخزن نیز بشود.

برای حل این مشکل توصیه می شود از مخازنی استفاده شود که مجهز به رنگ الکترو استاتیک باشند. برای جلوگیری از خوردگی مخزن ذخیره، باید به صورت منظم مایعات موجود در مخزن تخلیه شود. بهترین کار استفاده از شیر تخلیه(اتودرین) است که در زمان های مشخص، به صورت اتوماتیک اقدام به تخلیه مایعات درون مخزن می کند.
توصیه می شود اگر مخزن سوراخ شده است، از جوشکاری آن خودداری نمایید، زیرا به دلیل پوسیدگی مخزن، پس از جوشکاری ممکن است از کنار محل جوشکاری نشتی بوجود بیاید،در این موارد بهترین راه حل تعویض مخزن است. در ادامه به مهم ترین مشکلات متداول تعمیر پمپ باد می پردازیم.

بیشتر  بخوانید: کمپرسورهای شارژ کپسول هوای تنفسی


کم شدن روغن پمپ باد 
یکی از موارد شایع، موضوع کم شدن روغن پمپ باد است. برای حل این مشکل این مراحل را انجام دهید:
فیلتر مخزن جدا کننده را چک کنید. در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
یکی از دلایل کم کردن روغن می تواند وجود گرفتگی در لاین Scavenge باشد. گرفتگی در این مسیر می تواند موجب کم کردن روغن توسط پمپ باد در حین کار باشد.
راه حل دیگر برای مقابله با کم کردن روغن در پمپ باد، تعویض روغن است. در صورتی که در مخزن فشار روغن مشاهده شد، بهتر است حجم روغن موجود در تجهیز را مقداری کم کنید.

کمپرسور باد، بیش از حد گرم می کند
اولین احتمالی که درباره گرم شدن بیش از حد پمپ باد وجود دارد، کم بودن روغن تجهیز است. در صورتی که پس از بررسی مشخص شود که میزان روغن تجهیز کم نیست، خطوطی که روغن را منتقل می کنند بررسی نمایید. احتمال مسدود بودن این خطوط و در نتیجه گرم شدن کمپرسور، وجود دارد.
در فرآیند تعمیر پمپ باد، بررسی فیلتر روغن ضروری است. کثیف یودن فیلتر روغن می تواند یکی از دلایل تولید گرمای زیاد تجهیز باشد.
سطوح و پره های موجود در کمپرسور باد را چک کنید. در صورتی که با گرد و غبار و جرم پوشیده شده باشند، نسبت به تمیز کردن این اجرام اقدام نمایید.
سیستم خنک کاری را چک کنید. یکی دیگر از دلایل گرم شدن پمپ باد، وجود اختلال در سیستم خنک کاری باشد، بهتر است برای رفع این مشکل از متخصیص این حوزه کمک بخواهید

بیشتر بخوانید: کمپرسور شارژ کپسول غواصی 

از دلایل گرمای بیش از حد کمپرسور، آلودگی سطح رادیات ها در سیستم هایی که مجهز به رادیات هستند می باشد، در این صورت باید رادیات سرویس شود.
اگر کمپرسور به صورت مداوم روشن باشد، موتور گرم خواهد شد. برای حل این مشکل بهتر است بعد از اتمام کار برق کمپرسور را قطع کنید یا در میان کار به کمپرسور استراحت بدهید.
نوسانات برق نیز از دلایل دیگر داغ کردن کمپرسور است، نوسانات باعث گرم شدن سیم پیچ و در نهایت گرم شدن موتور خواهد شد. برای حل این مشکل، یک سیم مستقل از کنتور به کمپرسور بکشید.

ایراد در سوپاپ ورودی
قرارگیری کمپرسور هوا در حالت آماده باش (استند بای)
فشارسنج مخزن ذخیره هوا معیوب شده است.
پمپ باد نمی تواند باد را منتقل کند.
قطعه پرشر سوئیچ دچار خرابی شده است.
سوییچ فشار یا Pressure Switch را چک کنید. در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
عدم انتقال باد توسط تجهیز می تواند از گیر کردن پیستون در داخل محفظه آنلودر باشد. یکی از راه حل های پیشنهادی افزایش فشار آنلودر است. 

هوای خروجی پمپ باد کم است
در فرآیند تعمیر کمپرسور باد، عوامل مرسوم در کم شدن هوای خروجی این تجهیز به این شرح می باشد:
شکستگی سوپاپ ورودی
گرفتگی فیلتر هوا
به حالت بدون بار ماندن کمپرسور
جام شدن پیستون های آنلود در قسمت پایین
شکستگی و ساییدگی رینگ های پیستون
خرابی فشار سنج هوای فشرده داخل مخزن
خرابی تنظیم کننده فشار هوا
فیلتر هوا
پمپ باد سر و صدای غیر عادی دارد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور ‌هوای تنفسی 

سر و صدای غیر عادی کمپرسور
شل شدن یاتاقان های اصلی
فرسودگی یا ساییدگی پیستون و سیلندر
ضربه زدن به سرسیلندر
آزاد شدن پیستون یا پین پیستون
خرابی یا ساییدگی یاتاقان های شاتون
افزایش سطح روغن بیش از حد استاندارد
شکستگی تیغه های سوپاپ ورودی یا خروجی
وجود ذرات خارجی داخل سیلندر
شل شدن پیچ نگهدارنده سوپاپ ها
شل شدن تسمه ها
تسمه اتصال
شکستگی پروانه و یاتاقان پمپ آب

شل شدن پیچ های پایه کمپرسور 
شل شدن پیچ های پایه کمپرسور باعث شکسته شدن سوپاپ یا فنر سوپاپ در پمپ باد
در فرآیند تعمیر کمپرسور بادمی شود، عواملی که باعث ایجاد این مشکل می شود به این شرح می باشد:
ذرات خارجی در فیلتر بخوبی جذب نمی شود.
بررسی فیلتر روغن پمپ باد
درست سوار نکردن قطعات سوپاپ
شل بودن سوپاپ
رسوب کربن که باعث گرفتگی ولو ها می شود.
کاهش روغن و وجود روغن بیش از اندازه در هوای کمپرسور

بیشتر بخوانید: کپسول شارژ تفنگ پی سی پی

فشار هوای خروجی پمپ باد بالا می رود
اولین احتمال وجود مشکل در پرشر سوییچ است که با تعویض این قطعه برطرف خواهد شد. احتمال دارد تنظیمات پرشر سوییچ به هم خورده باشد، در این صورت می توان با تنظیم مجدد این قطعه به حالت عادی یا دلخواه برگرداند.
وجود ایراد در سیستم برق و PLC 
وجود ایراد در سیستم برق و PLC باعث ایجاد فشار های غیر عادی می شود که برای رفع آن باید سیستم برق و کنترل تجهیز بررسی شود. از دلایل دیگر این مشکل می توان به پر نشدن مخزن ذخیره هوای فشرده اشاره کرد.

علت پر نشدن مخزن هوای فشرده
ایراد در شیر یک طرفه
وجود نشتی و نفوذ هوا در مخزن
نیم سوز شدن الکترو موتور و کاهش توان خروجی