تجهیزات هوای فشرده تنفسی آتش نشانی - تجهیزات آتش نشانی کاسپین

تجهیزات هوای فشرده تنفسی آتش نشانی - تجهیزات آتش نشانی کاسپین

همه ی ما برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز داریم و اکسیژن هم در هوای معمولی می باشد که به وسیله عمل تنفسی، اکسیژن را دریافت می کنیم.

تجهیزات هوای فشرده تنفسی آتش نشانی

تجهیزات تنفسی آتش نشانی چیست؟

 همه ی ما برای ادامه حیات به اکسیژن نیاز داریم و اکسیژن هم در هوای معمولی می باشد که به وسیله عمل تنفسی، اکسیژن را دریافت می کنیم. دستگاه تنفسی آتش نشانی معمولا برای محیط هایی که سر بسته هستند و مکان هایی پر از دود و مواد شیمیایی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات هوای فشرده تنفسی آتش نشانی

وقتی در محیط های سربسته مانند: سالن ورزشی، زیر زمین و ... آتش سوزی رخ می دهد، معمولا درد و مواد شیمیایی در اثر سوختگی که هیچ راه خروجی ندارند به همین دلیل در این مواقع به این نوع دستگاه های تنفسی نیاز پیدا خواهیم کرد تا آتش نشان برای نجات مردم و کار خود در امان بماند و خودش را از کمبود اکسیژن و وجود گاز های سمی در امان بماند. در بعضی از آتش سوزی ها سوختن انواع موادهایی از قبیل پلاستیک و مواد شیمیایی ممکن است، گازهای سمی تولید شود که بسیار خطرناک و کشنده هستند.

بیشتر بخوانید: خرید انواع تجهیزات تخصصی غواصی

بخش های اصلی دستگاه تنفسی آتش نشانی

دستگاه تنفسی به چهار بخش تقسیم می شوند:

1- لوازم مهار

2- لوازم سیلندر هوا

3- لوازم تنظیم کننده فشار

4- ماسک و لوازم صورت

این چهار قسمت اصلی تجهیزات تنفسی آتشنشانی می باشند که هر کدام به ترتیب دارای بخش های مختلفی هستند:

لوازم مهار دستگاه تنفسی آتش نشانی

از جمله لوازمی هست که به اصطلاح شامل تنه و تسمه هایی می شود که سیلندر را در پشت آتش نشان به طور محکم و ثابت نگه دارد که این ته ها مقداری از وزن سیلندر را هم تحمل می کنند.

لوازم سیلندر هوا تجهیزات تنفسی آتش نشانی

شامل سیلندر هوا، شیر سیلندر و فشار سنج هستند که در برخی نیز سیستم های ایمنی هم وجود دارند. این تنظیم کننده فشار ورودی را کم می کند و آن را به مقدار اندکی بیشتر از فشار جوی می رساند.

لوازم تنظیم کننده فشار تجهیزات تنفسی آتشنشانی

این بخش دارای شلنگ فشار قوی و فشار ضعیف و شیر خط اصلی و همچنین کاهنده فشار می باشد که بعضی از آنها هم با توجه به نوع دستگاه ها دارای شیرهای کنترلی در شرایط عادی و اضطراری هستند.

ماسک و لوازم صورت دستگاه تنفسی

این مورد نیز شامل عدسی موجود روی ماسک شیر بازدم و تقویت کننده صدا و همچنین تسمه های نگهدارنده ای که ماسک را روی صورت نگه میدارند. شیر بازدم یک شیر یک طرفه ساده است که هوای ورودی را بدون اجازه دادن به هوای خارجی، خارج می کند.

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسور پیستونی

تجهیزات هوای فشرده تنفسی آتش نشانی مدار باز

تجهیزات هوای فشرده تنفسی

در برخی از عملیات آتش نشانی امکان دارد آتش نشان با توجه به موقعیت آتش سوزی مدت زمان بیشتری را در محل حادثه باشد و همچنین ممکن است به اکسیژن بیشتری برای ادامه به نسبت هوای موجود در کپسول های تنسفی آتش نشانی نیاز داشته باشد. در این موارد یک شلنگ از منبع اصلی هوا که با ماسک فاصله دور تری دارد، به ماسک و تنظیم کننده فشار دستگاه وصل می شود.

این نوع سیستم به یک نوع سیلندر اضافی برای پشتیبانی تنفس اظطراری نیاز دارد. که در این نوع مواقع قابلیت هوای اضافه را برای 5 الی 10 دقیقه افزایش می دهد.

تجهیزات تنفسی آتش نشانی مدار بسته

در بسیار از سازمان های آتش نشانی استفاده از این نوع دستگاه تنفسی خیلی رواج ندارد، به دلیل آن که کسانی که از این نوع دستگاه استفاده می کنند معمولا در عملیات های دریایی یا عملیات بسیار خطرناک همکاری می کنند، مدت زمان این دستگاه بین 30 دقیقه تا 4 ساعت می باشد که وزن سبک تری نسبت به دیگر دستگاه ها دارد. که استفاده از اکسیژن خالص به جای هوا علت این وژن کم می باشد.

ویژگی تجهیزات تنفسی آتش نشانی

ویژگی تجهیزات تنفسی آتش نشانی

باید مطمئن شوید که ماسک های تنفسی برای اعضای گروه آتشنشانی آماده شده و توسط آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

باید وسایل تنفسی دارای کپسول هوا با ماسک کامل به شکل کلاه ایمنی و یا نقاب برای گروه آتش نشانی که در قسمت داخلی ساختمان و محیط های سربسته در جاهایی که مواد سمی حاصل از احتراق کمبود اکسیژن است تهیه شوند.

وسایل تنفسی دارای کپسول ممکن است همراه با وسیله تنفسی مشترک و یک سوپاپ قطع کننده سریع باشد اگر در آن زمان از لوازم فرعی استفاده شود نباید سبب خسارت به وسیله جریان هوا در وسیله ایجاد محدودیت کند و یا اینکه مانع کارکرد معمولی آن شود. تمام سیلندر هوای فشرده مورد استفاده با تجهیزات تنفسی آتش نشانی باید مطابق با استاندارد ملی و بین المللی باشد.

تجهیزات تنفسی هوارسان باید حداقل ۳۰ دقیقه تنفس راحت فرد را تامین نماید به جز وسایل تنفسی حین نجات که فقط برای مواقع نجات در شرایط اضطراری استفاده می شود. تجهیزات تنفسی آتشنشانی باید دارای یک نشانگر باشند که در زمانی که سرویس دهی آن به ۲۰ تا ۲۵ درصد کل زمان سرویس دهی برسد به صورت خودکار اعلام خطر صوتی کند.

به هر حال چنین وسایلی باید در حالت فشار مثبت در زمان اجرای عملیات اطفای حریق در قسمت های داخلی ساختمان ها باشند.