کمپرسور آتش نشانی | ⚜️ کاسپین

کمپرسور آتش نشانی | ⚜️ کاسپین

کمپرسورها دستگاه‌های مکانیکی هستند که برای افزایش فشار در انواع مایعات قابل فشار یا گازها مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسور آتش نشانی

کمپرسور چیست؟

کمپرسورها دستگاه‌های مکانیکی هستند که برای افزایش فشار در انواع مایعات قابل فشار یا گازها مورد استفاده قرار می گیرند و رایج‌ترین آن‌ها کمپرسور هوا می باشد. کمپرسورها در صنعت برای فراهم کردن هوای محیط یا تجهیزات تأمین هوا استفاده می شوند. از موارد کاربرد کمپرسورها می‌توان به ابزارهای هوا، رنگ‌پاش‌ها و تجهیزات انفجار ساینده، مبدل تغییر فاز یخچال برای تهویه مطبوع و سرد و خنک کردن؛ برای انتقال گاز از طریق خط لوله و غیره مانند پمپ‌ها اشاره نمود. 

کمپرسور آتش نشانی

اجزای کمپرسور

مهم‌ترین اجزای کمپرسور شامل موارد زیر است:

مخزن (Air Receiver)

میکرو فیلتر (Micro Filter)

درایر جذبی (Adsorption Dryer)

درایر تبریدی یا خشک‌کن (Refrigeration Air Dryer)

تله آبگیر و روغن گیر

میکرو تراپ (Micro Trap)

واتر تراب (water trap)

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسور غواصی

عملکرد کمپرسور

کمپرسورها در ابعاد متنوع ساخته می‌شوند و برحسب نوع عملکرد به انواع پیستونی(رفت و برگشت)، دوار و گریز از مرکز تقسیم می‌شوند. عملکرد کمپرسورها، به این صورت است که نیروی لازم برای مکیدن گاز سردکننده از اپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور را فراهم می‌کنند که در آن گاز به مایع تبدیل می‌شود. کمپرسور حجم مشخصی از گاز را با توجه به میزان جا به جایی، از سمت فشار ضعیف به سمت فشارقوی مکیده و منتقل می‌کند. کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار، جریان سردکننده را از یک بخش به سایر بخش‌های سیستم برقرار می‌کند.

در اکثر مشاغل مانند آتش نشانی، دندانپزشکی، صنایع مختلف پتروشیمی، کشتیرانی، مواد غذایی و از این قبیل به هوای متراکم و فشرده نیاز دارند که کمپرسورهای باد وظیفه تأمین این هوای فشرده با فضار خاص را بر عهده دارند.

انواع کمپرسور هوا

1- کمپرسور پیستون

2- کمپرسور دیافراگم

3- کمپرسور پیچ مارپیچ یا اسکرو

4- کمپرسور کشویی یا ون

5- کمپرسور فرفره‌ای یا اسکرول

6- کمپرسور لوب دوار

7- کمپرسور گریز از مرکز

8- کمپرسور محوری

بهترین كمپرسور باد برای ایستگاه آتش‌نشانی کمپرسور باد است. مصارف اصلی کمپرسورهای هوا در آتش‌نشانی شامل تعمیر و نگهداری کامیون، بدنه و تایر است.

کمپرسور تنفسی یا فشار قوی نیز برای تولید هوای کپسوله های آتش نشانی و همچنین کپسولهای غواصی استفاده می شود. این کمپرسورها هوای محیط را به درون خود می کشد و داخل مخزن ذخیره کرده و فشرده می کند. زمانی که هوا به درون مخزن وارد می شود، فشار داخل مخزن افزایش می یابد. زمانی که  فشار داخل مخزن به میزان قابل قبولی برسد، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می شود. 

کمپرسور

معمولا استفاده از ابزارهای مجهز به هوای فشرده به ابزارهای دستی و الکتریکی ترجیح داده می شود چون سریع عمل می کند و  احتمال خطای انسانی کمی وجود دارد. در هر صورت از ارائه PSI لازم برای ابزارهای موجود اطمینان حاصل کنید.

کاربرد کمپرسور باد در ماشین های آتش نشانی:

باد كردن لاستيک‌ها

باد کردن لاستیک اولین کاربرد کمپرسور باد در ماشین های آتش نشانی است. بهتر است در هر بازرسی از ماشین‌های آتش‌نشانی، فشار هر لاستیک بر روی هر وسیله‌ی نقلیه یادداشت شود. در این صورت اگر لاستیک یکی از ماشین‌ها فشار کافی نداشته باشد، می توان به راحتی باد لاستیک را تنظیم کرد.

واضح است که اگر فقط یک حلقه لاستیک به طور نامناسب باد شود، سرعت حرکت می‌تواند باعث عدم تعادل ماشین شود. 

نقاشی

رنگ یک ماشین آتش نشانی بارزترین خصوصیت یک ماشین آتش‌نشانی است. لذا باید رنگ ماشین‌ها همیشه بی عیب و نقص باشد. یک کمپرسور باد با کیفیت و با ابزار اسپری پنوماتیک مناسب می تواند رنگ پاشی خوبی داشته باشد به این صورت که ابزار اسپری را  به کمپرسور باد پیچ و دوار متصل کنید. قبل از عملیات رنگ پاشی، از تمیز بودن سطح مطمئن شوید تا رنگ کاری با لکه انجام نشود.

سنباده زدن

در کنار عملیات رنگ پاشی این دستگاه‌ها برای از بین بردن برآمدگی‌ها به صورت یکنواخت و یکدست با حداقل تلاش از جانب اپراتور طراحی شده‌اند. با استفاده از یک کمپرسور باد پیچ متقابل یا دوار و متصل کردن ابزارهای سنباده پنوماتیک به آن می‌توان این کار را با سرعت بیشتر انجام داد. 

تمیز کردن

ماشین‌های آتش‌نشانی همیشه باید بی نقص باشند. بنابراین، هر ماشین در ایستگاه باید بصورت منظم تمیزکاری کامل خارجی را انجام دهد. با استفاده از ابزارهای تمیز کننده‌ پنوماتیک می‌توان مناطق وسیعی را در کمترین زمان تمیز کرد. با استفاده از یک کمپرسور باد متقابل یا دوار، می‌توان واشر و دمنده‌های پنوماتیک را تامین کرد و ظرف چند دقیقه هر ماشین را از جلو به عقب و از یک طرف به طرف دیگر تمیز کرد.

در قسمت‌های چرخان یک ماشین که امکان دستیابی به همه شیارها و شکاف ها دشوار است. با استفاده از ابزارهای تمیز کننده با هوا، می‌توان آلودگی‌ها را پاک کرد. 

تعویض شمع‌ ها

با استفاده از ابزارهای پنوماتیک مجهز به کمپرسور باد، وظیفه‌ تعویض شمع‌ها راحت‌تر انجام می‌شود. برخلاف ابزارهای دستی ابزارهای پنوماتیک با حذف قطعات قدیمی و تعویض‌ها در عرض چند ثانیه کار را آسان می‌کنند. اگر شمع قدیمی خیلی محکم پیچ شده باشد، یک ابزار پیچ مجهز به هوا معمولا قطعات سخت را به راحتی خارج می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع ماسک غواصی

عویض سایر قطعات

انواع کمپرسور باد انجام کاربردهای زیادی در نگهداری وسایل نقلیه دارند. ابزارهای پنوماتیک امکان حذف سریع و بدون دردسر پیچ‌ها، پیچ و مهره‌ها و سایر اتصال دهنده‌ها را در داخل موتور و در امتداد اجزای زیرین یک ماشین آتش‌نشانی فراهم می‌کنند. با داشتن یک کمپرسور باد پیچ دوار یا رفت و برگشتی، آتش‌نشان‌ها می‌توانند بسیاری از کارهای تعمیر و نگهداری ماشین را به راحتی انجام دهند.

قطعات یک ماشین آتش‌نشانی در طول یک سال نیاز به تعویض دارند. از جمله با یک پیچ یا آچار سوکت با نیروی هوا می‌توان مجموعه‌ چراغ‌ها را جدا کرده و در عرض چند دقیقه آن را تعمیر کرد.

بوسیله این ابزار و سایر ابزارهای مجهز به هوا می‌توان تنظیم ماشین آتش‌نشانی و حتی اصلاح یا تعویض فنرها را انجام داد.

کمپرسور بایر

از بین بردن زنگ

زنگ زدگی از موارد جدی و مهمی است که می‌تواند به سرعت به مناطق دیگر نیز گسترش یابد. با استفاده از ابزارهای پنوماتیک مجهز به کمپرسور باد، می‌توان قبل از بوجود آمدن مشکل، زنگ زدگی را از قسمت‌های خارجی، داخلی و زیر ماشین پاک کرد و ایجاد موارد هزینه زا را حذف کرد.