✨کمپرسور بایر - کاسپین

✨کمپرسور بایر - کاسپین

کمپرسورهای هوای تنفسی بایر تولید یک شرکت آلمانی است. کمپرسورهایی که برای تولید هوای تنفسی تولید می شوند به کمپرسورهای فشار قوی معروفند.

کمپرسور بایر

کمپرسورهای هوای تنفسی بایر تولید یک شرکت آلمانی است. کمپرسورهایی که برای تولید هوای تنفسی تولید می شوند به کمپرسورهای فشار قوی معروفند.

کمپرسور هوای فشار قوی از لحاظ سیستم از یک موتور وسیله انتقال نیرو (تسمه)، کمپرسور، خنک‌کننده، فیلتر مکش کاغذ ۲ میکرون، فیلتر کارتریج کربن فعال و غربال مولکولی، شیر ایمنی برای فشار بیشتر از ۳۰۰ بار تشکیل شده است.

موتور این دستگاه معمولاً از موتورهای هونداست که سوخت بنزین و ظرفیت 150cc استفاده می‌شود.

تسمه وظیفه انتقال نیرو از موتور به کمپرسور به وسیله قرقره را به عهده دارد.

کمپرسور بایر

کمپرسور فشار قوی از چهار سیلندر که از بزرگ به متوسط، کوچک و بسیار کوچک تشکیل شده اسن که هوا به ترتیب اول وارد بزرگترین سیلندر و آخر و از کوچکترین سیلندر خارج می‌شود و وارد فیلتر اول و گیج فشار و شیر ایمنی و بعد وارد فیلتر دوم و بعد از ان به شیلنگ و در انتها به کپسول غواصی وصل می‌شود.

خنک‌کننده کمپرسور از یک پره پلاستیکی ساخته‌ شده و به میلنگ کمپرسور وصل و برای خنک کردن کمپرسور استفاده می‌شود.

کمپرسور‌های فشار قوی غواصی به اسم کمپرسور تنفسی نیز شناخته می شود و عموما این کمپرسور‌ها قابل حمل و جابجایی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور آتش نشانی

کمپرسور هوای تنفسی چیست؟

کمپرسور تنفسی وسیله ای است که هوای محیط را به درون خود می کشد و داخل مخزن ذخیره کرده و فشرده می کند. زمانی که هوا به درون مخزن وارد می شود، فشار داخل مخزن افزایش پیدا خواهد کرد.

زمانی که  فشار داخل مخزن به میزان قابل قبولی رسید، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می شود. کمپرسور تنفسی با فشار خاصی هوا را به بیرون منتقل خواهد کرد و مجددا فشار هوا داخل مخزن کاهش پیدا می کند. این هوای فشرده و متراکم دارای انرژی جنبشی است و در بسیاری از موارد و مشاغل می تواند کاربردهای گوناگون و خاص خود را دارد.

زمانی که فشار داخل مخزن کاهش پیدا کرد کمپرسور هوای تنفسی دوباره روشن شده و شروع به کار خواهد کرد و تا رسیدن مخزن به اندازه و فشار مورد نیاز هوا، کار خود را ادامه می دهد. این فرایند در حال تکرار است.

کمپرسورهای هوای تنفسی  جزو دسته کمپرسور های 250 بار هستند و با توجه به کارایی شان دارای فشارهای مختلفی می باشند و به سه طبقه کمپرسورهای تنفسی کم فشار، فشار متوسط و پرفشار تقسیم می شوند.

موارد استفاده پمپ های تنفسی

از کمپرسور هوای تنفسی مواقعی که هوای محیط آلوده است و یا امکان تنفس در محیط مورد نظر وجود ندارد استفاده می شود. در اماکن درمانی و بیمارستان ها نیز می توان از این دستگاه در جهت تولید هوایی پاک و با فشار مشخص از پمپ تنفسی استفاده کرد.

کمپرسور هوای تنفسی در کپسول های غواصی و کمپرسور هوای تنفسی در کپسول های آتش نشانی از موارد پر استفاده این دستگاه هستند.

کمپرسور

کپسول های غواصی

کمپرسورهوای تنفسی breathing compressor در کپسول های غواصی وظیفه تأمین هوای مورد نیاز غواص را بر عهده دارند و می توانند تمامی سیلندرها را با فشار بالا پرکنند که برای تنفس مفید باشند و گاز مورد نیاز غواص را تأمین کنند.

فشار ایجاد شده توسط این کمپرسور معمولا با عمق غواص سنجیده می شود و از 30 تا 300 بار نیز تحویل فشار را دارا می باشد.

تعداد سیلندرهای این کمپرسور 4 عدد می باشد که از بزرگ به کوچک درون دستگاه جای گرفته اند و هوا از بزرگترین سیلندر وارد شده و در نهایت از کوچکترین سیلندر خارج می شود و پس از عبور از فیلترها به کپسول غواصی وصل می شود.

عملیات تولید هوای فشرده در کمپرسورهای تنفسی غواصی فشار بالا یا کمپرسور شارژ کپسول غواصی ممکن است تا 4 مرحله نیز انجام شود.

کپسول های آتش نشانی

یکی دیگر از موارد استفاده کمپرسور هوای تنفسی در کپسول های آتش نشانی است که معمولا دو نوع چرخشی و پیچ معکوس آن برای آتش نشانی مناسب است.

همچنین نوع استفاده از پمپ باد آتش نشانی نیز متناسب با نیاز و میزان استفاده افراد بستگی دارد 

از کمپرسور تنفسی برای پر کردن کپسول های اکسیژن برای اطفاء حریق یا ورود به فضا های بسته استفاده می شود. کمپرسورهای هوای تنفسی باید به شیوه خاصی عمل کنند. آنها کوچک تر از کمپرسورهای معمولی هستند که در غواصی استفاده می شوند. هوای موجود در سیستم های تنفسی با استاندارد های بالا، هوای تنفسی فوق العاده خالص و قابل اطمینان را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. 

به منظور کم کردن خطرات سلامتی و رعایت کامل الزامات نظارتی، ضروری است که سطوح خلوص مطمئن توسط کمپرسور تنفسی در شبکه هوای فشرده فراهم شود. سیستم هوای تنفسی ایده آل، باید این ظرفیت را داشته باشند که هوا را از هر نوع کمپرسور گرفته و آن را به هوای بسیار تمیز با کیفیت تنفسی تبدیل کنند. این دستگاه ها باید عملکرد های جداسازی آب، فیلتراسیون آلاینده ها و عمل خشک کن خروجی هوا را ترکیب کنند. تصفیه کننده کمپرسور تنفسی، دارای هفت عملکرد حیاتی است: 

جدا کننده آب که آب مایع را حذف می کند. 

یک فیلتر آئروسل برای از بین بردن روغن و آب. 

یک فیلتر خوب برای جمع آوری ذرات کوچک تر روغن و آب از منبع تغذیه.

یک خشک کن برای خارج کردن آب و CO2 باقی مانده. 

فیلتر کربن فعال برای حذف ناخالصی های گازی عمل کرده و کاتالیزور از اکسیداسیون CO مراقبت می کند. 

فیلتر باکتری که میکروارگانیسم ها و ذرات ریز را از بین می برد.

این مراحل، این اطمینان را می دهد که دستگاه کمپرسور تنفسی با طیف وسیعی از استاندارد ها و مقررات، مانند OSHA درجهD ،NFPA-99 ، CSA Z180.1-00 ،CGA G7.1-1997 ،EN 12021 ،BS 4275 ،ISO 14971 ،OHSAS 18001، فارماکوپه اروپا و سایر استاندارد های بین المللی تنفس مطابقت دارد. چنین مطابقتی شرایط ایمنی را برای طیف گسترده ای از محیط ها از جمله محیط های آتش سوزی، تمیز کردن مخزن، تونل سازی، تولید دارو، رنگ آمیزی با اسپری، عملیات های دریایی، محافظت از خطر آزبست، پر کردن سیلندرهای فشار قوی و…  تضمین می کند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسور غواصی

چگونگی استفاده از کمپرسور تنفسی

قبل از راه اندازی کمپرسور تنفسی آب را در مخزن پر کنید تا کپسول ها سرد شوند زیرا در حین پر کردن هوا، گرما تولید می شود.

سطح روغن را در مخزن کمپرسور از طریق شیشه نشانگر ثابت شده در کنار کمپرسور بررسی کنید.

کپسول را در مخزن آب قرار دهید.

شلنگ را به کپسول وصل کنید اما خیلی را سفت نکنید.

با چرخاندن خلاف جهت عقربه های ساعت، شیر روی شلنگ را باز کنید.

کمپرسور فشار قوی

برای راه اندازی کمپرسور تنفسی مراحل زیر را باید دنبال کنید:

حتی اگر دستگاه دارای تخلیه خودکار میعانات است، هنگام پر کردن با چرخاندن دکمه، مایع را تخلیه نمایید. 

کمپرسور با رسیدن به 300 بار متوقف می شود در غیر این صورت باید فوراً آن را متوقف کنید. 

شیر کپسول را با چرخاندن در جهت عقربه های ساعت ببندید. 

پس از پر کردن تمام کپسول ها، شیر شلنگ را با دقت باز کنید تا فشار شلنگ کاهش یابد.