بهترین کمپرسور CNG | کارگاه کاسپین 02191693241

بهترین کمپرسور CNG | کارگاه کاسپین 02191693241

در تجهیزات و ساختار جایگاه CNG ، فرآیند از خط لوله اصلی گاز شروع می شود و تا محل پرکردن مخزن خودروی گازسوز ادامه پیدا می کند.

بهترین کمپرسور CNG

در تجهیزات و ساختار جایگاه CNG ، فرآیند از خط لوله اصلی گاز شروع می شود و تا محل پرکردن مخزن خودروی گازسوز ادامه پیدا می کند. در این روند، کیفیت گاز بهبود داده می ‌شود تا به حالت ایده‌ آل و قابل استفاده برای خودرو برسد، سپس اندازه‌ گیری می شود تا به متقاضی عرضه ‌شود.

بهترین کمپرسور CNG

خط لوله اصلی گاز، معمولا فشار مناسب برای استفاده در سیستم جایگاه سوخت CNG را دارد. بسیاری از تجهیزات جایگاه CNG می توانند با گاز فشار پایین کار کنند. در بعضی از جایگاههای خاص با توجه به نوع خودروهایی که در جایگاه بارگیری می ‌کنند نیاز به فشار ورودی بالاتر می باشد.

تضمین کیفیت گاز ورودی نکته مهمی در جایگاه سوخت است. کیفیت گاز ورودی به میزان رطوبت یا سایز و مقدار دیگر ناخالصی ‌های موجود در آن بستگی دارد. رطوبت موجود در گاز با واحد میلیون قسمت در فوت مکعب مشخص می‌ شود. اگر رطوبت موجود در گاز از حد استاندارد بیشتر باشد باید گاز خشک شود و برای طی کردن مراحل بعدی در جایگاه آماده گردد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پمپ CNG

گاهی اوقات به علت وجود ذرات ناخالص در گاز، نیاز به استفاده از فیلتر مناسب می باشد، در بعضی از کمپرسور های استاندارد، فیلتر قرار داده شده است.

با طی همه این مراحل، گاز خشک و تصفیه شده برای فشرده شدن توسط کمپرسور آماده شده است. گاز پس از عبور از درایر و فیلتر وارد کمپرسور می شود و با فشار مناسب متراکم می‌ شود و با توجه به نوع جایگاه (زماندار یا سریع) به دیسپنسر یا به مخزن ذخیره سازی منتقل می گردد. گاز تحت فشار، آماده عرضه به مشتری است. انتقال CNG از کمپرسور به مخزن در حالت سوخت گیری سریع یا زماندار به مخزن خودرو متقاضی سوخت، به یک سیستم کنترلی نیاز دارد که با توجه به نوع جایگاه (زماندار یا سریع) تعیین می گردد.

کمپرسور CNG

معمولا کمپرسور CNG به عنوان بخشی از تجهیزات جایگاه CNG ، از نوع سیلندر پیستونی است و با توجه به اندازه جایگاه 3 یا 4 مرحله یا حتی بیشتر می باشد. یک کمپرسور از این قسمت ها تشکیل شده است:

شیرهای بکار رفته در کمپرسور جریان و کارایی آن را تعیین می ‌کنند و باید به نحوی باشند که تعمیر و نگهداری آنها به راحتی و با کمترین هزینه انجام شود.

گاز تمیز و فیلتر شده برای عملکرد بهتر کمپرسور لازم است، بسته به کیفیت گاز یک یا چند فیلتر مناسب، بر روی ورودی کمپرسور متصل می‌ شود.

روغن کاری: تمامی کمپرسورها برای خنک کاری و بالا رفتن کارایی نیاز به روانکاری دارند.

محفظه میل لنگ: در این قسمت میل لنگ و پیستون ها قرار گرفته شده اند. پیستون ها به صورت کامل آب بندی می ‌شوند تا از ترکیب شدن گاز و روغن جلوگیری شود. محفظه میل لنگ برای این که عمری طولانی‌ داشته باشد از فلز ضد خوردگی مناسب ساخته می ‌شود.

شیر ایمنی: بعد از هر مرحله فشرده سازی، برای اطمینان از عملکرد ایمن و محافظت در برابر فشار بیش از حد، شیر ایمنی نصب می ‌شود.

چگالنده: این وسیله روغن و آب را از جدا کننده یا دیگر قسمت ها به صورت drain می ‌گیرد و با چگالش آنها، کمپرسور را برای شرایط کاری سخت آماده می ‌سازد.

کمپرسور CNG

جدا کننده‌ ها: روغن و آب را از گاز فشرده شده جدا می کنند. جدا کننده‌ ها باید از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شوند تا کارایی عمر طولانی تری داشته باشند.

سیستم خنک کننده: کمپرسورهایی که برای تجهیزات جایگاه CNG استفاده می شوند معمولا از نوع هوا خنک هستند، تمام سیلندرها و سرسیلندرها دارای سطوح بزرگی هستند و حداکثر سطح تماس برای انتقال حرارت را دارند. کاهش دمای کمپرسور CNG کارایی و جدا کننده ‌ها را نیز بالا می‌ برد. سیستم خنک کاری به علت کار مداوم، باید طول عمر بالایی داشته باشد و سرویس آن به راحتی انجام شود.

بیشتر بخوانید: اسکرابر زیر آبی

انتخاب کمپرسور جایگاه CNG

کمپرسور برای یک جایگاه از مهم ترین اجزای  تجهیزات جایگاه CNG و همچنین از مهم ترین نکات احداث و بهره برداری جایگاه CNG می باشد. بنا به عوامل و شرایطی که برای جایگاه در نظر گرفته شده است، حداقل ظرفیت کمپرسور مورد نیاز برای جایگاه تعیین می شود و با در نظر گرفتن ضریب اطمینان و حداقل ظرفیت، می توان کمپرسور مناسب را انتخاب نمود. در ادامه به شرح مختصر عوامل موثر در تعیین ظرفیت مخزن می ‌پردازیم:

1-تعیین نوع خودروهایی که قرار است در جایگاه سوخت گیری کنند 

جایگاهی که برای سوخت گیری ناوگان خاصی احداث ‌شود با جایگاهی که برای سوخت گیری خودروهای شخصی قطعا متفاوت می باشد.

2- تعداد وسیله نقلیه ای که در هر روز در جایگاه، سوخت گیری می کنند

دانستن این موضوع بسیار مهم است و تعین کننده مقدار سوختی است که باید در مخزن جایگاه ذخیره شده باشد.

3-تخمین مقدار سوخت مورد نیاز هر وسیله نقلیه 

با تخمین تعداد خودروها تعیین مقدار سوخت مورد نیاز هر وسیله نقلیه، می توان تقریبی مقدار سوخت عرضه شده از جایگاه در طول روز را بدست آورد. برای این کار می‌ توان مقدار گازوئیل یا بنزینی که اتومبیل مصرف می‌ کند را با ضریب تبدیل مناسب به مقدار گازی که مصرف می کند، تبدیل نمود.

4-پیک کاری جایگاه 

برای انتخاب کمپرسور و یا مخزن، باید مشخص کرد که چه تعداد خودرو به طور همزمان می ‌توانند در جایگاه سوخت گیری نمایند؟ سوخت گیری هر خودرو چقدر زمان نیاز دارد؟ در زمان پیک کاری چه تعداد خودرو می توانند در جایگاه سوخت گیری ‌کنند؟

5- نوع سوخت گیری زماندار یا سریع؟

اتومبیل ناوگان‌ ها به صورت زماندار و خودرو های معمولی به صورت سریع سوخت گیری می ‌شوند. سیستم ذخیره سازی و توزیع این دو نوع جایگاه متفاوت است و در نتیجه نوع کمپرسور آنها نیز متفاوت خواهدبود.

6-تعیین پتانسیل کاری جایگاه 

پیشرفت جایگاه در آینده را در این مرحله باید بررسی نمود. به بیان دیگر مشخص شود چه تعداد خودرو در پیک کاری جایگاه سوخت گیری ( Filling Station ) خواهند کرد و تعداد خودروها چه مقدار از ساعات معمولی بیشتر خواهد بود.

 کمپرسور

7-تعیین فاصله جایگاه از خط اصلی گاز 

بررسی این مورد به این دلیل است که فشار و کیفیت گازی که از خط لوله اصلی جایگاه تغذیه می ‌کند در سرعت و کیفیت سوختگیری موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معرفی کمپرسور CNG 

8-تعیین فشار عملکردی خودروهایی که در جایگاه سوخت گیری CNG 

این عدد در اکثر خودرو ها psi  3600است، اما خودروهایی هستند که فشار عملکردی متفاوتی دارند.