لباس غواصی مخصوص آب های سرد 09113913241 - کارگاه کاسپین

لباس غواصی مخصوص آب های سرد 09113913241 - کارگاه کاسپین

لباس غواصی پوششی است که برای محافظت از غواص در محیط زیر آب طراحی شده است.

لباس غواصی مخصوص آب های سرد

لباس غواصی پوششی است که برای محافظت از غواص در محیط زیر آب طراحی شده است. لباس غواصی با یک کپسول اکسیژن یا بدون آن برای اعماق کم طراحی می شود. معمولا‌ لباس های غواصی ساده هستند و اتصال گازهای تنفسی به شکل جداگانه اعمال می شود. اصطلاحا‌به کلیه تجهیزات غواصی، لباس غواصی گفته می شود.

لباس غواصی

لباس غواصی ۲ نوع است:

لباس نرم و غواصی تحت فشار محیطی

لباس سخت و غواصی در فشار جوی

بیشتر بخوانید: کمپرسور تنفسی آلمانی 

این مدل لباس ها متناسب با عمقی که غواص زیر آب می رود و متناسب با کاری که زیر آب انجام خواهد داد، متغیر است.

اولین طرح لباس غواصی در اوایل قرن ۱۸ میلادی ساخته شد. دو مخترع انگلیسی محفظه غواصی را در سال ۱۷۱۰ به شکل شبکه ای ساختند. با گذشت زمان، لباس غواصی امروزی با آستین و پارچه های مجزا برای راحتی بیشتر غواصان تولید شد. آزمون و خطاهای بسیاری برای استفاده از یک لباس غواصی انجام می شود. لباس های غواصی در ۵ مدل متفاوت عرضه می شوند:

لباس غواصی معمولی

لباس غواصی معمولی که در آب با دمای بالای ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۷ درجه فارنهایت) استفاده می شوند و از جنس اسپندکس یا لاکرا تولید می شوند و محافظت حرارتی اندکی دارند، اما از پوست بدن در برابر گزش عروس دریایی و آفتاب سوختگی حفاظت می کند. این نوع لباس با نام لباس استینگر (Stinger Suit) نیز شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: کمپرسور اسکرو

لباس غواصی از جنس نئوپرن (Neoprene) معمولاً ساده و انعطاف پذیر و نسبتاً ارزان است که در دمای بین ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد (۵۰ الی ۷۷ فارنهایت) آب استفاده می شود. لباس های نئوپرن عایق گرما هستند. آب می تواند وارد آن شود، اما این نوع لباس مقدار کمی از آب را گرم کرده و مانع از هدر رفتن و یا جا به جایی آن با آب سرد می شود، به این فرآیند گرفتگی گفته می شود.

تناسب اندازه لباس برای گرم شدن بسیار با اهمیت است، زیرا حتی اگر لباس ذره ای آزاد و گشاد باشد، آب به راحتی به داخل آن نفوذ کرده و گرمای بدن را می گیرد و اگر کمی تنگ باشد، می تواند گردش خون را مختل نموده و وضعیت خطرناکی به وجود آورد و یا حتی باعث مرگ شود.

به همین دلیل، غواصان باید از لباس متناسب با بدن خود استفاده نمایند. این نوع لباس مقداری از فشار و خطرات زیر آب را تحمل نموده و به بدن غواص وارد نمی کند. ضخامت نئوپرن متناسب با محیطی که لباس قرار است در آن استفاده شود، متفاوت خواهد بود.

کارگاه کاسپین

لباس غواصی نیمه خشک

لباس غواصی نیمه خشک، لباس ضخیمی است که در مچ دست ها، گردن، مچ پاها و درز زیپ ها لایه های ضد آب دارد. از این لباس ها در مکان هایی که دمای آب بین ۱۰ الی ۲۰ درجه سانتیگراد (۵۰ تا ۶۸ درجه فارنهایت) است استفاده می شود. مهر و موم ها در مچ ها و گردن و درزها از ورود و خروج آب به داخل لباس جلوگیری می کند. داخل لباس نیمه خشک، خیلی کم خیس می شود، اما آب وارد شده به سرعت گرم می شود و دیگر از لباس بیرون نمی آید.

بیشتر بخوانید: کمپرسور 420 لیتری تنفسی

لباس های نیمه خشک نسبت به لباس های خشک ارزان تر و ساده تر هستند. این لباس ها از نئوپرن (Neoprene) ضخیم ساخته می شوند که محافظت حرارتی بسیار خوبی دارند. حباب های گاز موجود در کف فوم نئوپرن باعث می شود، از شناوری و محافظت حرارتی مقداری کم شود. لباس های غواصی نیمه خشک به صورت یک تکه کامل با لایه محافظ داخل مچ دست، مچ پا، گردن و درز زیپ ها مهر و موم می شود. این نوع لباس دستکش، پاپوش و کلاه ایمنی غواصی ندارد و در صورت نیاز باید جداگانه تهیه شود.

لباس غواصی خشک

لباس غواصی خشک معمولاً در جایی که دمای آب بین ۲ الی ۱۵ درجه سانتیگراد (۲۸ الی ۵۹ درجه فارنهایت) باشد استفاده می شود. مهر و موم کردن مچ دست ها و پاها به صورت کامل از ورود آب به داخل لباس جلوگیری خواهد کرد. همچنین درزهای زیپ در لباس به صورت کامل ضد آب است.

لباس خشک در دماهای مختلف آب سازگاری بیشتری دارد، چون لباس های مختلفی را می توان متناسب با مکان و شرایط و کاری که قرار است انجام شود، زیر آب به تن کرد. لباس غواصی خشک از پارچه لاستیکی قوی ساخته می شود. غواصان از این لباس برای کارهای سنگین زیر آب و محیط های آلوده مانند فاضلاب و یا محیطی با مواد شیمیایی خطرناک استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: کمپرسور 40 بار

این لباس دارای چکمه های غواصی کامل و پوشیده، دستکش های ویژه و کلاه ایمنی غواصی مخصوصی است که از هرگونه تماس با مواد خطرناک جلوگیری نماید. لباس های خشک غواصی از فشارهای محیط جلوگیری می کند و به دلیل حجم درون آن می تواند فشار را متعادل نگه دارد.

در این نوع لباس ها، منافذی وجود دارد که می تواند در صورت نیاز، مقداری از هوای آن را خارج نماید. برای گرمای اضافه، برخی از غواصان لباس خود را با گاز آرگون پر می کنند، زیرا گاز آرگون نسبت به هوای عادی عایق حرارتی بیشتری دارد.

لباس های آب گرم غواصی

لباس های آب گرم غواصی معمولا در آب های سرد استفاده می شوند. شلنگ روی لباس و در ناحیه روی شکم و ناف غواص به بسته محافظتی پشت غواص متصل شده که آب گرم را از محفظه حفاظتی به داخل لباس هدایت می کند. غواص می تواند سرعت جریان آب را از سوپاپ یا دریچه ای که در نزدیکی کمرش تعبیه شده، کنترل نماید و متناسب با فشار و شرایط محیطی، گرمای لباس را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای اسکرو

لوله های موجود در لباس، آب را به قسمت های مختلف لباس می رساند. این لباس شامل چکمه های غواصی، دستکش و کلاه ایمنی غواصی است. لباس های آب گرم، از جنس فوم نئوپرن هستند و از نظر ساختاری و ظاهری، به لباس کار زیر آب شبیه هستند، اما از نظر طراحی با هم متفاوت هستند.

هوای فشرده کاسپین

مچ دست و مچ پا از لباس باز است و اجازه می دهند آب از آنها بیرون بیاید، چون باید با آب گرم تازه پر می شوند. لباس آب گرم ویژه غواصی در عمق زیاد است و هنگام استفاده درون آن، گاز تنفسی به همراه هلیوم پر می شود. در این لباس ها، باید یک گرمکن پشتیبان نیز برای شرایط ویژه و حساس تعبیه شود. چنانچه گرم کننده به هر دلیلی از کار بیفتد و پشتیبانی وجود نداشته باشد، ممکن است در سرمای زیاد غواص در عرض چند دقیقه منجر به مرگ غواص شود.