ساخت کمپرسورهای فشار ضعیف | 09113913241

ساخت کمپرسورهای فشار ضعیف | 09113913241

کمپرسور ها براساس نیاز و کاربردشان در ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و با توجه به نحوه کارکرد به سه نوع کمپرسورهای پیستونی، دوار و گریز از مرکز تقسیم می شوند.

ساخت کمپرسورهای فشار ضعیف

کمپرسور چیست؟

کمپرسور ها براساس نیاز و کاربردشان در ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و با توجه به نحوه کارکرد به سه نوع کمپرسورهای پیستونی، دوار و گریز از مرکز تقسیم می شوند. کمپرسورهای برای ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرّد از اواپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور کاربرد دارند که در فرایند گاز به مایع تبدیل می شود.

مکندگی کمپرسور، گاز را از سمت فشار ضعیف به سمت فشار قوی منتقل می کند، حجم گازی که باید متراکم شود براساس میزان جابه جایی پیستون کمپرسور خواهد بود.

ساخت کمپرسورهای فشار ضعیف

کمپرسور فشار ضعیف چیست؟

کمپرسور فشار ضعیف نوعی از کمپرسورهای پیستونی ست. در صنعت‌های کوچک بیشتر از کمپرسور پیستونی و در صنعت های نسبتا بزرگ تا بزرگ از کمپرسور اسکرو استفاده می‌شود. 

بیشتر بخوانید: ساخت انواع فیلتر کاتریج 

اجزای کمپرسور

مهم‌ترین اجزای کمپرسور شامل موارد زیر است:

مخزن (Air Receiver)

میکرو فیلتر (Micro Filter)

درایر جذبی (Adsorption Dryer)

درایر تبریدی یا خشک‌کن (Refrigeration Air Dryer)

تله آبگیر و روغن گیر

میکرو تراپ (Micro Trap)

واتر تراب (water trap)

عملکرد کمپرسور

کمپرسورها در ابعاد متنوع ساخته می‌شوند و برحسب نوع عملکرد به انواع پیستونی(رفت و برگشت)، دوار و گریز از مرکز تقسیم می‌شوند. عملکرد کمپرسورها، به این صورت است که نیروی لازم برای مکیدن گاز سردکننده از اپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور را فراهم می‌کنند که در آن گاز به مایع تبدیل می‌شود.

کمپرسور حجم مشخصی از گاز را با توجه به میزان جا به جایی، از سمت فشار ضعیف به سمت فشارقوی مکیده و منتقل می‌کند. کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار، جریان سردکننده را از یک بخش به سایر بخش‌های سیستم برقرار می‌کند.

در اکثر مشاغل مانند آتش نشانی، دندانپزشکی، صنایع مختلف پتروشیمی، کشتیرانی، مواد غذایی و از این قبیل به هوای متراکم و فشرده نیاز دارند که کمپرسورهای باد وظیفه تأمین این هوای فشرده با فضار خاص را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: ساخت شیر فشار شکن

انواع کمپرسور هوا

1- کمپرسور پیستون

2- کمپرسور دیافراگم

3- کمپرسور پیچ مارپیچ یا اسکرو

4- کمپرسور کشویی یا ون

5- کمپرسور فرفره‌ای یا اسکرول

6- کمپرسور لوب دوار

7- کمپرسور گریز از مرکز

8- کمپرسور محوری

کمپرسورهای فشار ضعیف

انواع مختلف کمپرسور های باد

کمپرسور باد سیلندری یا کوبل 

این کمپرسورها در سایز ۱۰ ، ۲۵، ۵۰ و ۸۰ لیتری تولید می شوند. این نوع کمپرسورها در هنگام کار صدا و لرزش زیادی تولید می کنند. با روغن کار می کنند و توصیه می شود هر ۶ ماه یک بار روغن آنها تعویض شود. قدرت موتور این مدل از ۲ اسب تا ۳ اسب متغیر است.

کمپرسور باد اویل فری

این کمپرسور باد جدیدترین مدل تولید شده می باشد که دارای جدیدترین تکنولوژی یعنی بدون روغن کار کردن است. به این مدل کمپرسور باد سایلنت یا اویل فری نیز گفته می شود. کمپرسور باد اویل فری به واسطه هوا خنک کاری می شود. در زمان کار بسیار کم صداست و حجم مخزن از ۱۰ لیتر تا ۲۰۰۰ لیتر می باشد. این کمپرسورها برای استفاده در مراکز بهداشتی مانند بیمارستان ها، دندانپزشکی، صنایع بسته بندی مواد غذایی و هر جایی که نیاز به هوای فشرده تمیز داشته باشد مناسب است.

بیشتر بخوانید: ساخت انواع فیلتر کاتریج برای کمپرسورهای کمیاب و قدیمی

کمپرسور باد یخچالی

کمپرسور باد یخچالی به نام کمپرسور باد سایلنت یا پمپ باد بی صدا نیز شناخته شده است.حجم مخزن این مدل از ۱۰ لیتر تا ۵۰۰ لیتر در مدل های تکفاز و از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتر در مدل های ۳ فاز می باشد.

فشار باد تولیدی این پمپ باد ۸ بار است و در صورت نیاز تا بیشتر از ۱۵ بار نیز با انجام تغییراتی خاص در داخل موتور قابل افزایش می باشد، با روغن کار می کند و از روغن برودتی در آن استفاده است. کمپرسور باد یخچالی گزینه مناسب برای استفاده در محیط های مسکونی، شرکتی و هر محیطی که نیاز به کمپرسور بی سر و صدا دارد قابل استفاده است.

کاربرد کمپرسور پرتابل یا قابل حمل

با توجه به ابعاد کوچک کمپرسور باد پرتابل، می توان گفت این کمپرسورها برای ابزارها و دستگاه های کوچک استفاده می شود و معمولا به فشار خیلی زیادی نیاز ندارند. اغلب در این دستگاه ها یک سیستم تنظیم کننده‌ وجود دارد تا مقدار فشار مورد نیاز را به صورت دقیق تنظیم نماید. این سیستم دارای دو فشارسنج، یکی قبل از تنظیم کننده‌ی فشار مخزن و دیگری بعد از مخزن ذخیره سازی، می‌باشد تا بتواند در نهایت مقدار فشار هوای مورد نظر را تخلیه کند. 

با توجه به طرز کار این کمپرسورها، معمولا از آن‌ها در اماکن ساختمانی، صنایع راه سازی و سدسازی، معادن و سایر پروژه‌های صنعتی که امکان استفاده کمپرسورهای ثابت وجود ندارد، استفاده می شود. در شرایطی که کمپرسورهای ثابت نیاز به تعمیر طولانی مدت داشته باشند، کمپرسورهای پرتابل به عنوان کمپرسور باد پشتیبان قابل استفاده هستند و از متوقف شدن کار جلوگیری می‌کنند. 

این کمپرسورها ابعاد کوچک‌تری نسبت به کمپرسورهای ثابت دارند، اما می‌توان از آن‌ها برای تامین هوای فشرده‌ی ابزارهای سنگین مانند پرس منگنه و چکش‌های ضربه‌ای استفاده نمود. یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از کمپرسور باد پرتابل در گاراژها و تعمیرگاه‌ها برای پر کردن فشار باد لاستیک‌ها می باشد. بعلاوه، کمپرسورهای پرتابل در تجهیزات دندان‌پزشکی نیز برای تامین فشار مورد نیاز دستگاه‌ها و ابزارها کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: خدمات طراحی لاین اکسیژن بیمارستانی و طبی در مراکز کشور 

کمپرسور رفت و برگشتی یا کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای رفت‌وبرگشتی یا کمپرسور پیستونی، (Reciprocating Compressor) از انوع قدیمی‌ کمپرسورهای صنعتی است. این کمپرسورها از لحاظ نحوه کار، شبیه به محفظه احتراق خودرو هستند؛ با این تفاوت که در لحظه فشرده‌سازی سیال، جرقه و انفجاری صورت نمی گیرد و گاز فشرده شده، باید از شیر خروجی به بیرون هدایت شود.

اولین کاربرد کمپرسور رفت‌ و برگشتی، در ساخت تهویه‌های هوا و یخچال بوده است. اما امروزه کاربردشان بیشتر شده است.

کمپرسور

نحوه کارکرد کمپرسور پیستونی

حرکت رفت‌ و برگشتی پیستون‌ها به‌صورت خطی است، ولی نیروی محرکه‌ای که این حرکت خطی را به‌وجود می‌آید، یک میل‌لنگ است که حرکت دورانی دارد. میل‌لنگ به کمک موتور دستگاه به حرکت درمی آید و به‌صورت پیاپی حرکتی دورانی شکل را انجام می دهد.

از طرف دیگر، هر پیستون به کمک شاتون‌ها به میل‌لنگ متصل می‌شود. در این صورت، حرکت دورانی میل‌لنگ به حرکت خطی و رفت‌و برگشتی پیستون‌ها تبدیل شده و عملیات مکش، فشرده‌سازی و تخلیه در کمپرسورهای پیستونی انجام می‌شود.