ساخت انواع فیلتر کاتریج برای کمپرسورهای کمیاب و قدیمی | 09113913241

ساخت انواع فیلتر کاتریج برای کمپرسورهای کمیاب و قدیمی | 09113913241

فیلتر کارتریج ها، در صنایعی که حذف آلاینده تا مقدار بسیار کم اهمیت دارد، استفاده می شود.

ساخت انواع فیلتر کاتریج برای کمپرسورهای کمیاب و قدیمی 

فیلتر کارتریج ها، در صنایعی که حذف آلاینده تا مقدار بسیار کم اهمیت دارد، استفاده می شود. فیلترها دارای دو نوع مختلف هستند که هرکدام بر اساس نوع ساختارشان دارای کارایی متفاوتی می باشند. کارتریج فیلتر ها دارای ابعاد مختلفی هستند که بر مبنای ابعاد مورد نظر در خط تولید استفاده می شود. 

انواع فیلتر کاتریج

انواع فیلتر کارتریج 

فیلترهای کارتریج بر اساس نوع ساختار و موادی مورد استفاده به چند دسته تقسیم می شوند:

نخ تابیده

پلیسه دار

کربن فعال

باند زرین

تافته فلزی

شعاعی

فیلتر کارتریج ملت بلون به عبارتی ذوب دمیده

از ویژگی های کارتریج فیلتر به موارد زیر اشاره کرد:

خود تمیز کردن و پیش تصفیه

فیلتر آب ورودی

فیلتر ذرات در پالایشگاه ها

فیلتر مواد غذایی و داروها

فیلتراسیون شیمیایی آبکاری

فیلتر آب استخر

شفاف سازی مایعات و یا ترکیب کردن

فیلتراسیون آب صنعتی

بیشتر بخوانید: خدمات طراحی لاین اکسیژن بیمارستانی و طبی در مراکز کشور

یکی از انواع فیلتر کارتریج  که در ابزارهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، فیلتر های تصفیه روغن می باشد. ابزارهای صنعتی و یا چرخ دنده ها به مرور زمان برای افزایش سرعت کاری به روغن کاری نیاز دارند و چون در روغن هایی که استفاده می شود گرد و خاک وجود دارد، اگر این گرد و خاک در چرخ ها رسوب کند، مانع از انجام کار آنها می شود، پس باید این آلاینده ها قبل از ایجاد مشکل از فیلتری عبور کنند که این فیلتر، فیلتر کارتریج روغنی نامیده می شود.

فیلترهای کارتریج بیشتر در مواردی که جریان مواد معلق در آنجا کمتر باشد استفاده می شوند. فیلترهای کارتریج در سایزها و ابعاد مختلفی وجود دارند. به عنوان نمونه، فیلتر کارتریج هایی که برای صنایع استفاده می شود دارای ابعاد ۲۰ اینچ تا ۳۰ اینچ و حتی تا ۴۰ اینچ می باشند. این نوع فیلترها را می توان از خط تولید باز کرد و به راحتی شست وشو  داد و تمیز کرد.

نوع دیگری از فیلتر کارتریج ها به نام فیلتر اسفنجی وجود دارد که به مرور زمان با به دام انداختن ذرات دچار گرفتگی می شوند و باید به این نکته توجه شود که مایعات دارای آلایندگی کمی باشند، چون هر چقدر مقدار این آلاینده ها بیشتر باشد؛ گرفتگی در زمان کوتاه تری اتفاق می افتد و فیلتر کارتریج باید هرچه سریعتر تعویض شود تا به خط تولید آسیبی وارد نشود.

فیلتر کاتریج

نحوه عملکرد فیلتر کارتریج

فیلتر کارتریج قسمتی از یک فیلتر لوله ای است که در تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد اساسی آن این است که آلاینده ها و ذراتی که در کارهای گوناگون از درون مایعات یا گازها گذشته است جذب می کند. فیلتر کارتریج این توانایی را دارد که ذرات بسیار ریز چند میکرونی را جذب کند. فیلترهای کارتریج بر اساس دو نوع ساختار طبقه بندی مختلفی دارند که شامل فیلتر های سطحی و فیلترهای عمقی است.

فیلترهای سطحی

فیلترهای سطحی نقش مهمی در جلوگیری از ورود آلاینده و ذرات درشت از محیط بیرون دارند. فیلترهای سطحی؛ فشار سیال ها را به سمت لایه هایی که مواد وجود دارد کاهش می دهد و از ورود ذرات به داخل فیلتر ممانعت می کند.

اندازه ذرات بیشتر از میانگین است و برای همین نمی تواند از منافذ فیلتر عبور کند. پس از مدتی فیلتر نیاز به تمیز کردن و یا تعویض خواهد داشت، در آن زمان،منافذ فیلتر کارتریج بزرگتر شده است و ذرات با اندازه ی بیشتر می توانند از آن منافذ عبور کنند و در قسمت های مختلف فیلتر، جریان مایعات را مسدود می کند.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی و فشار ضعیف

فیلترهای سطحی دارای مزایای دیگری نیز هستند، از جمله ارزان بودن، در دسترس بودن، دارای مقاومت مکانیکی و ماندگاری بیشتر. بعضی از این فیلتر ها به خاطر ساده ساخته شدن از فولاد، زنگ نمی زنند و در برابر اکسیژن مقاوم هستند و واکنش نمی دهند.

فیلترهای عمقی

فیلترهای عمقی توانایی به دام انداختن آلاینده و ذرات و تمام آلودگی ها را دارند و بدون توجه به اندازه، آنها را به دام می اندازند؛ این به دام انداختن به این صورت است که سطح فیلتر عمقی توسط لایه ای ضخیم پوشانده شده است که اجازه عبور هیچ نوع ماده ای را نمی دهد.

اما بر خلاف فیلتر کارتریج سطحی که می توانست ذرات میکرونی را نابود کند، این توانایی را ندارد و این ذرات چند میکرون به تدریج از منافذ عبور کرده  و فیلتر کارتریج را مسدود می کند که باید تمیز شود و یا کلا تعویض شود. فیلتر های عمقی برخلاف نوع سطحی، در محیط دارای مقاومت مکانیکی بیشتر هستند، ماندگاری زیادی دارند و از همه مهمتر گران هستند.

کارگاه کاسپین

رفع  گرفتگی فیلتر کارتریج

در بعضی از فیلترهایی که دارای بدنه ی شفاف هستند، گرفتگی فیلتر زودتر تشخیص داده می شود و زودتر برای رفع آن اقدام می شود.

بیشتر بخوانید: انواع شیر فشار شکن

ولی در فیلتر هایی که دارای بدنه ی شفاف نیستند دو پیشنهاد برای مشاهده گرفتگی و رفع آن وجود دارد :

1.نصب فشار سنج به فیلتر برای اندازه گیری جریان فشار به قبل و بعد از گرفتگی

2.اندازه گیری زود به زود دبی که با تغییر اندازه ی آن متوجه تغییر مقدار آن خواهید شد.

برای گرفتگی این فیلتر ها، محلول های اسیدی وجود دارد که باعث شست و شوی برعکس فیلترمیکرون ها یا نوع کارتریج ها می شود. در این نوع شست و شو حتما باید بدنه ی فیلتر از نوع استنسلس استیل باشد تا بتواند اسید را تحمل کند.