شارژ فیلتر تنفسی ☎ 09113913241

شارژ فیلتر تنفسی ☎ 09113913241

فیلتر ماسک یکی از تجهیزات اصلی ماسک های تنفسی است و وظیفه جذب مواد شیمیایی و آلاینده های مضر موجود در محیط را برعهده دارد. کاربرد اصلی فیلتر ماسک؛ مراقبت از سیستم تنفسی افراد است.

شارژ فیلتر تنفسی

فیلتر ماسک چیست؟

فیلتر ماسک یکی از تجهیزات اصلی ماسک های تنفسی است و وظیفه جذب مواد شیمیایی و آلاینده های مضر موجود در محیط را برعهده دارد. کاربرد اصلی فیلتر ماسک؛ مراقبت از سیستم تنفسی افراد است. این تجهیزات براساس میزان جذب و کارکردی که دارند، در انواع مختلفی تولید و عرضه می شوند.

استفاده از ماسک ها در برابر آلاینده های موجود در هوا بسیار حائز اهمیت است،به همین دلیل کسانی که به طور مداوم با گازهای سمی و گرد و غبار در ارتباط هستند، باید از ماسک های مجهز به فیلتر استفاده کنند. نکته قابل توجه این که؛ هر ماسک تنها برای استفاده در مدت زمان مشخصی قابل استفاده می باشد.

شارژ فیلتر تنفسی

ماسک تنفسی فیلتردار چیست؟

ماسک های فیلتر دار نوعی پوشش هستند که از مجراهای تنفسی افراد، مانند دهان و بینی مراقبت می کنند. مهم ترین و اصلی ترین کابرد این ماسک ها محافظت از تنفس افراد در برابر ناخالصی ها و مواد شیمیایی می باشد. یکی از راه های پیشگری از ابتلا به بیماری های تنفسی؛ استفاده از ماسک های تنفسی فیلتردار است.

ماسک تنفسی با سیستم هوادهی بسته، مجهز به کپسول هوا یکی از متداول ترین انواع ماسک های تنفسی پرقدرت است. به طور کلی ماسک تنفسی مجهز به فیلتر از ورود گرد و غبار و سموم شیمیایی به بدن افراد جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: شارژ انواع فیلتر تنفسی

انواع حفاظت تنفسی

ماسک های حفاظت تنفسی به دو دسته سیستم های تصفیه کننده هوا یا پالایشگر تنفسی (APRs) و سیستم های تامین کننده هوا یا هوا رسان (ASR) تقسیم می شوند. انواع ماسک فیلتر دار صنعتی نیز بر اساس طراحی، سطح حفاظتی متفاوتی دارد. بنابراین، انتخاب نوع مناسب ماسک تنفسی هنگام قرار گرفتن در معرض مواد مختلف بسیار با اهمیت است.

برای انتخاب ماسک مناسب، باید تمام خطرات تنفسی و مدت زمان قرار گرفتن در محیط پرخطر را شناسایی کنید. به علاوه، هر نوع ماسک تنفسی دارای یک فاکتور حفاظتی (APF) است. این فاکتور نشان دهنده سطح محافظتی است که می توانید از ماسک تنفسی دریافت کنید. 

ماسک های تصفیه کننده هوا یا پالایشگر تنفسی (APR)

در APR ها از فیلترها، کارتریج ها یا محفظه ها برای حذف گازها، بخارات، ذرات معلق در هوا یا ترکیبی از آلاینده های هوا استفاده می شود. APR های کیپ نیاز به تست تناسب قبل از استفاده دارند. 

انواع APR 

ماسک صورت فیلتر دار (FFR)

FFR ها از انواع ماسک فیلتر دار صنعتی یکبار مصرف هستند و بینی و دهان را می پوشانند.

ماسک نیمه ماسک الاستومری (EHMR)

EHMR ها بینی و دهان را می پوشانند و مجددا می توان از آنها استفاده کرد.

ماسک الاستومری تمام صورت

ماسک های الاستومری تمام صورت، قابل استفاده مجدد هستند و بینی، دهان و چشم ها را می پوشانند.

بیشتر بخوانید: ساخت کمپرسورهای فشار ضعیف

ماسک تنفسی برقی تصفیه کننده هوا (PAPR)

PAPR ها نیز از انواع ماسک فیلتر دار صنعتی و قابل استفاده مجدد هستند و بیشتر دارای یک هود یا کلاه ایمنی که بینی، دهان و چشم ها را می پوشانند، هستند. یک دمنده با باتری، هوا را از طریق فیلترها یا کارتریج ها به داخل هدایت می کند.

فیلتر تنفسی

انواع فیلتر ماسک

ماسک های تنفسی برای مواد شیمیایی بسیار متنوع هستند. به عبارتی در هر ماسک، باید از فیلتر مخصوص به ماسک مورد نظر استفاده شود. همچنین هر یک از انواع فیلترهای ماسک، باتوجه به میزان جذب آلاینده ها، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. 

نوعی از ماسک ها وجود دارد که در برابر آیروسل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به آشنایی با میزان راندمان فیلترهای ماسک پرداخته ایم:

FFP۱

این نمونه از ماسک در برابر آیروسل هایی با ساختار جامد و مایع اما غیرسمی، مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه، این نوع از فیلترها در برابر موادی با تراکم ۲۵ برابر حد مجاز مقاومت دارند. لازم به ذکر است، این نمونه ۸۰ درصصد راندمان دارد.

FFP۲

این ماسک های فیلتر دار برای استفاده در برابر ذرات آئروسل مایع و جامد با میزان سمیت کم تا متوسط و نیز در برابر ذرات گرد و غبار معلق در هوا با تراکم ۱۲ برابر حد مجاز، استفاده می شوندن. این نوع از فیلترها نیز ۹۴ درصد راندمان دارند.

FFP۳

حفاظت در برابر آئروسل هایی با تراکم ۵۰ برابر حد مجاز را نوع از ماسک ها انجام می دهند. این نمونه از فیلتراسیون تا ۹۹ درصد جذب و راندمان دارند.

بیشتر بخوانید: ساخت انواع فیلتر کاتریج

طبقه بندی حفاظت ماسک تنفسی فیلتر دار

طبقه بندی انواع ماسک ها براساس قدرت جذب و ماده مورد نظر، از یکدیگر انجام می شود:

N۹۵

ماسک فیلتر دار n۹۵ بسیار رایج و پرمصرف است. این فیلتر در برابر روغن مقاومتی ندارد و همینطور قابلیت فیلتر کردن ۹۹ درصد از ذرات معلق را به صورت حداقلی انجام می دهد.

N۹۹

این فیلتر قابلیت جذب حداقل ۹۹ درصد از مواد را انجام می دهد و در برابر روغن مقاومتی ندارد.

N۱۰۰

این نوع از فیلترها در برابر روغن مقاومتی ندارند و ۹۹.۹۷ درصد از ذرات معلق را فیلتر می کنند.

R۹۵

فیلترهای R۹۵، ۹۵ درصد از ذرات را فیلتر می کنند و در برابر روغن مقومت چندانی ندارند.

P۹۵

این فیلترها مانند فیلتر قبلی ۹۵ درصد از ذرات معلق موجود در هوا را جذب می کنند، با این تفاوت که نسبت به نوع قبلی، مقاومت بالاتری در برابر روغن دارند.

P۹۹

این نوع فیلتر حداقل ۹۹ درصد از ذرات موجود در محیط را فیلتر می کند و در برابر روغن مقاومت دارد.

P۱۰۰

این نوع از ماسک های تنفسی فیلتردار، قدرت فیلتر کردن تا ذرات معلق در هوا را تا ۹۹.۹۷ درصد دارند و در برابر روغن از مقاومت بالایی برخوردارند.

کارگاه کاسپین

نکات مهم در خرید فیلتر ماسک

فیلتر، متناسب با نوع ماسک مخصوص به خود، استفاده می شود، به همین دلیل، هنگام تهیه فیلترهای ماسک باید براساس نوع و مدل ماسک، مناسب ترین نوع آن را خریداری کنید.

برخورداری از قابلیت شست و شو از نکات مهم در انتخاب این تجهیزات است. فیلترهایی که قابل شست و شو هستند، امکان استفاده مجدد را دارا می باشند.

بیشتر بخوانید: ساخت شیر فشار شکن

در هنگام تهیه و خرید این تجهیزات ایمنی، باید باتوجه به نوع ماسک و میزان کارایی که از این محصول توقع دارید، اقدام به خرید کنید.

به کارگیری استانداردهای جهانی در تولید فیلترهای ماسک، از دیگر عوامل مهمی است که هنگام خرید باید به آنها توجه کرد. همچنین، استفاده از تأییدیه های سازمان های بین المللی در ساخت این فیلترها تأثیر بسیار زیادی در کیفیت آنها دارد.

انتخاب از برندها و شرکت های ارائه دهنده معتبر این محصول، از دیگر عوامل مهم در خرید این تجهیزات می باشد.