لباس غواصی نئوپرن |09113913241

لباس غواصی نئوپرن |09113913241

لباس غواصی از جنس نئوپرن (Neoprene) که معمولاً ساده و انعطاف پذیر و نسبتاً ارزان است که در دمای بین ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد یا۵۰ الی ۷۷ فارنهایت آب استفاده می شود.

انواع لباس غواصی

1. لباس غواصی نئوپرن 

لباس غواصی از جنس نئوپرن (Neoprene) که معمولاً ساده و انعطاف پذیر و نسبتاً ارزان است که در دمای بین ۱۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد یا۵۰ الی ۷۷ فارنهایت آب استفاده می شود. لباس های نئوپرن عایق گرما هستند و با این که آب می تواند وارد آن شود، این نوع لباس مقدار کمی از آب را با دمای بدن گرم می کند و مانع از هدر رفتن و یا جا به جایی آن با آب سرد می شود، این فرآیند با نام گرفتگی شناخته می شود.

تناسب اندازه لباس برای گرم شدن بااهمیت است، حتی اگر این لباس ذره ای آزاد و گشاد باشد، آب به راحتی به داخل آن نفوذ می کند و گرمای بدن را می گیرد و در صورتی که ذره ای تنگ باشد، می تواند گردش خون را مختل کند و وضعیت خطرناکی برای غواض به وجود آورد و یا باعث مرگ او شود. به همین علت غواصان باید از لباس اندازه خود استفاده کنند. این نوع لباس بدن غواص را در برابر مقداری از فشار و خطرات زیر آب حفظ می کند. ضخامت نئوپرن متناسب با محیطی که لباس قرار است در آن استفاده شود، متفاوت می باشد.


2. لباس غواصی معمولی 

لباس غواصی معمولی که در آب دمای بالای ۲۵ درجه سانتیگراد یا ۷۷ درجه فارنهایت، کاربرد دارد. این لباس ها از جنس اسپندکس یا لاکرا ساخته می شود و محافظت حرارتی کمی دارند، اما از پوست بدن در مقابل مواردی مثل نیش عروس دریایی و آفتاب سوختگی حفاظت می کند. این نوع لباس به نام لباس استینگر (Stinger Suit) نیز شناخته شده است.

3.لباس غواصی نیمه خشک 

لباس غواصی نیمه خشک معمولاً لباس ضخیمی است که در مچ دست ها، گردن، مچ پاها و درز زیپ ها لایه ضد آب تعبیه شده است. از این لباس ها در مکان هایی که دمای آب بین ۱۰ الی ۲۰ درجه سانتیگراد یا۵۰ تا ۶۸ درجه فارنهایت است استفاده می شود. مهر و موم ها در مچ ها و گردن و درزها از ورود و خروج آب به داخل لباس جلوگیری می کند. داخل لباس نیمه خشک، به مقدار بسیار کمی خیس می شود، اما آب وارد می شود به سرعت گرم می شود و دیگر از لباس خارج نمی شود.

لباس های نیمه خشک نسبت به لباس های خشک ارزان تر و ساده تر هستند. این لباس ها از نئوپرن (Neoprene) ضخیم ساخته می شوند و محافظت حرارتی بسیار خوبی دارند. حباب های گاز موجود در کف فوم نئوپرن باعث می شود، تا حدودی از شناوری و محافظت حرارتی شود. لباس های غواصی نیمه خشک معمولاً به صورت یک تکه کامل با لایه محافظ داخل مچ دست، مچ پا، گردن و درز زیپ ها مهر و موم هستند این نوع از لباس شامل دستکش، پاپوش و کلاه ایمنی غواصی نیست و در صورت نیاز باید جداگانه تهیه شوند.

بیشتر بخوانید: ساخت تجهیزات غواصی

4.لباس غواصی آب گرم 

معمولا لباس های غواصی آب گرم در آب های سرد استفاده می شوند. یک شیلنگ در روی لباس و در ناحیه روی شکم و ناف غواص به بسته محافظتی پشت غواص متصل است که آب گرم را از محفظه حفاظتی به داخل لباس هدایت می کند. غواص می تواند سرعت جریان آب را از سوپاپ یا دریچه ای که در نزدیکی کمرش تعبیه شده، کنترل کند و متناسب با فشار و شرایط محیطی، گرمای لباس را تغییر دهد. لوله های موجود در لباس، آب را به اندام های بدن می رساند. این لباس شامل چکمه های غواصی، دستکش و کلاه ایمنی غواصی است. لباس های آب گرم از جنس فوم نئوپرن هستند و از نظر ساختاری و ظاهری شبیه به لباس کار زیر آب هستند، اما از نظر طراحی مشابه آنها نیستند. مچ دست و مچ پا از لباس باز است و اجازه می دهند آب از آنها خارج شود، چون باید با آب گرم تازه جایگزین گردد. لباس آب گرم، ویژه غواصی در عمق زیاد است و زمان استفاده؛ درون آن با گاز تنفسی به همراه هلیوم پر می شود. در این لباس ها باید یک گرمکن پشتیبان برای شرایط ویژه و حساس تعبیه شود. اگر گرم کننده به هر دلیلی از کار بیفتد و پشتیبانی وجود نداشته باشد، امکان مرگ غواص در سرمای زیاد در عرض چند دقیقه وجود دارد.

لباس غواصی

5.لباس غواصی خشک 

معمولاً لباس غواصی خشک در آبهای با دمای آب بین ۲ الی ۱۵ درجه سانتیگراد یا۲۸ الی ۵۹ درجه فارنهایت استفاده می شود. مهر و موم کردن مچ دست ها و پاها به صورت کامل از ورود آب به داخل لباس جلوگیری می کند. درزهای زیپ در لباس نیز کاملا ضد آب است. لباس خشک در دماهای مختلف آب سازگاری دارد، زیرا لباس های مختلفی را متناسب با مکان و شرایط و کاری که قرار است انجام شود، می توان به تن کرد. لباس غواصی خشک به طور معمول از پارچه لاستیکی قوی تولید می شوند. غواصان از این لباس برای کارهای سنگین زیر آب و البته محیط های آلوده مانند فاضلاب و یا محیطی با مواد شیمیایی خطرناک استفاده می کنند. این لباس دارای چکمه های غواصی کامل و پوشیده، دستکش های ویژه و کلاه ایمنی غواصی مخصوصی است تا از هرگونه تماس با مواد خطرناک جلوگیری کنند. لباس های خشک غواصی از فشارهای محیط جلوگیری می کنند و به دلیل حجم درون آن فشار را متعادل نگاه می دارند. در این نوع لباس ها منافذی وجود دارد که غواص می تواند در صورت نیاز مقداری از هوای آن را خارج کند. برخی از غواصان برای گرمای اضافه؛ لباس خود را با گاز آرگون پر می کنند، چون گاز آرگون نسبت به هوای عادی، عایق حرارتی

شستن و خشک کردن وت سوت

بعد از استفاده از وت سوت به سرعت آن را با آب شیرین بشویید تا نمک نفوذ کرده به داخل آن از بین برود، زیرا نمک باعث خشک شدن نئوپرن و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی آن می شود. وت سوت در سایه خشک کنید چون آفتاب برای نئوپرن ها مناسب نیست. همچنین از آویزان کردن لباس خودداری کنید، زیرا باعث کشش بیش از حد می شود. آن را به آرامی از کمر تا کنید و بدون ایجاد کشش در جای خشک، خنک و دور از نوز نگهداری کنید.