ساخت تجهیزات غواصی 💥- 09113913241

ساخت تجهیزات غواصی 💥- 09113913241

غواصی به جز یک تفریح هیجان انگیز،یک شغل هم به حساب می آید، بسیاری از کابل های مخابراتی، خطوط نیرو و تاسیسات نفت و گاز در زیر دریا ها قرار دارند و نگهداری و تعمیرات آنها نیاز به کار در زیر آب است. غواصی بنا به هر دلیلی ، نیازمند تجهیزات و لوازمی است که به وسیله آنها بتوان در زیر آب به راحتی حرکت و تنفس نمود.

ساخت تجهیزات غواصی

غواصی به جز یک تفریح هیجان انگیز،یک شغل هم به حساب می آید، بسیاری از کابل های مخابراتی، خطوط نیرو و تاسیسات نفت و گاز در زیر دریا ها قرار دارند و نگهداری و تعمیرات آنها نیاز به کار در زیر آب است. غواصی بنا به هر دلیلی ، نیازمند تجهیزات و لوازمی است که به وسیله آنها بتوان در زیر آب به راحتی حرکت و تنفس نمود.

ساخت تجهیزات غواصی

انواع غواصی

غواصی عمدتا به دو نوع سطحی و عمیق دسته بندی می گردد که به غواصی سطحی اسنوکرلینگ و غواصی عمیق اسکوبا نامیده می شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسور آتش نشانی 

تجهیزات غواصی

تجهیزات غواصی مجموعه وسایلی است که به کمک آنها می‌توان در زیر آب به غواصی پرداخت. این تجهیزات شامل ماسک، اسنورکل، فین ها، لباس غواصی ( وت سوت ) ، تانک هوا، گژ فشار سنج هوا، گژ عمق سنج، کمر بند وزنه، ساعت، راهنمای شناور نشانه دار، قطب نما و … می باشدکه به بررسی چند نوع از آنها می پردازیم.

لباس های غواصی که با نام وت سوت (wetsuit)شناخته می شود، نوعی لباس‌ محافظی هستند که بدن را از معرض به حداقل رساندن اثرات حرارتی محافظت می کند. لباس غواصی در انجام ورزش های مختلف آبی مانند موج سواری، غواصی، غارنوردی و… کاربرد دارد. این لباس نوعی عایق حرارتی است که شنا را آسان می کند، از ایحاد جراحت بر روی بدن شناگر جلوگیری می کند و از شناگر در برابر نیش موجودات دریایی جلوگیری می نماید.

جنس لباس غواصی از چیست؟

جنس لباس های غواصی از فوم نئوپرن است. نئوپرن یک پلیمر لاستیکی پر از حباب های نیتروژن است. نئوپرن موجب به دام انداختن لایه ای از آب مابین لباس و بدن می شود. نئوپرن نوعی فوم ضد آب است که در برابر حرارت مقاوم است. در واقع با قرار گرفتن لایه ای نازک از آب بین پوست و لباس غواصی، این آب بوسیله حرارت بدن گرم می شود و شناگر را گرم نگه می دارد.

لباس غواصی باید انعطاف پذیری و کشسانی مناسب داشته باشد تا به راحتی پوشیده شود که این مورد به کیفیت فوم نئوپرن به کار رفته در آن بستگی دارد. 

لباس غواصی باید حتما سایز بدن و چسبان باشد باید چسبان باشد. البته این چسبان بودن باید در حد نرمال باشد. یک لباس غواصی خیلی تنگ در بخش قفسه سینه باعث سختی تنفس غواص شده که می تواند ناخوشایند و حتی خطرناک باشد. لباسی که در بخش گردن بیش از حد تنگ باشد نیز امکان دارد جریان خون را به سر غواص رامحدود کند، که می تواند خطرناک باشد.

لباسی که بیش از حد تنگ باشد نئوپرن آن بیش از اندازه کش می آید و دیگر کارآیی لازم را ندارد و به نئوپرن و بافت روکش آن آسیب وارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کمپرسور پینت بال

مراقبت از وت سوت ها

مراقبت از وت سوت برای افزایش عمر آن ضرورت دارد. وت سوت را باید به آرامی بپوشید زیرا در صورت زیاد کشیده شدن وت سوت نئوپرن آن پاره شده و لباس نیز پاره می شود. پوشیدن لباس را از پا شروع کنید و به آرامی به کمر و شانه ها برسید.

برای در آوردن وت سوت نیز به آرامی عمل کنید. اگر وت سوت به بدنتان چسبیده است مقداری آب به داخل لباس وارد کنید. پس از درآوردن وت سوت آن را به صورت پشت و رو نگه دارید.

شستن و خشک کردن وت سوت

بعد از استفاده از وت سوت به سرعت آن را با آب شیرین بشویید تا نمک نفوذ کرده به داخل آن از بین برود، زیرا نمک باعث خشک شدن نئوپرن و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی آن می شود. وت سوت در سایه خشک کنید چون آفتاب برای نئوپرن ها مناسب نیست. همچنین از آویزان کردن لباس خودداری کنید، زیرا باعث کشش بیش از حد می شود. آن را به آرامی از کمر تا کنید و بدون ایجاد کشش در جای خشک، خنک و دور از نوز نگهداری کنید.

تجهیزات غواصی

انواع فین

فین ها تجهیزات ورزش های آبی مورد استفاده غواصان و شناگران هستند. بزرگترین مزیتی که فین ها برای ورزشکار دارد، تسهیل حرکت هنگام شنا و غواصی است. جنس لاستیکی، فیبر کربن و یا تلفیقی از این دو ماده در ساخت محصول از دلایل اصلی سهولت در حرکت است.

مهم ترین عامل تولید این محصول جابجایی سریع و قدرت مانور بالا با کمترین مصرف انرژی است. فین ها از سطح مبتدی تا حرفه ای رتبه بندی شده است.

بیشتر بخوانید: کمپرسور غواصی

انواع فین 

1-فین های سخت برای غواصان حرفه ای طراحی شده و به نیروی بسیار بالایی برای حرکت و مانوور در آب نیاز دارد.

2-فین های انعطاف پذیر برای غواصانی که تجربه کافی ندارند مناسب است. این نوع فین ها در مقایسه با فین های سخت، به نیروی بسیار کمتری برای حرکت و مانوور در آب نیاز دارد.

3- فین های کفشی یا فوت پاکت پای غواص را به طور کامل احاطه می کندو چون انرژی کمتری را از ورزشکار می گیرد برای افراد کم تجربه و مبتدی مناسب است.

4- فین های بند دار یا پاشنه باز، قابل تنظیم است و بسیاری از غواصان از این فین ها به همراه بوت های غواصی استفاده می کنند.

5- جت فین ها به علت مقاومت و طراحی منحصر به فرد برای غواصان حرفه ای و دوره های تکنیکال و استفاده در بخش های عمیق دریا مناسب است.

6- فورس فین ها برای غواصانی مناسب که تمایل دارند با سرعت بالا در آب حرکت کنند. 

7- فین های اسنورکلینگ تیغه های کوتاهی دارند و مناسب آب های کم عمق می باشند. این فین ها غالبا برای غواصی تفریحی کاربرد دارند.

سیلندر غواصی

کپسول غواصی، یا سیلندر غواصی یک مخزن ذخیره هوای تنفسی با فشار بالا برای تنفس غواصان در زیر آب است که برای غواصی تدارک از سطح هم کاربرد دارد. سیلندر غواصی بوسیله رگلاتور غواصی، فشار بالای درون سیلندر را کاهش می دهد و گاز تنفسی را برای غواص فراهم می کند.

سیلندر های غواصی معمولا از جنس آلومینیوم یا آلیاژهای فولادی و در موارد محدودی از جنس کامپوزیت ساخته می شوند و با شیر دین و یا یوک عرضه می شوند. از لوازم جانبی سیلندر دستگیره حمل، بوت محافظ کف سیلندر و توری محافظ رنگ را می توان برشمرد.

حجم سیلندر های غواصی از ۰.۵ لیتر تا ۱۸ لیتر و به تعداد محدود ۲۰ لیتر متنوع است. سیلندر های کوچک بعنوان یک منبع ذخیره هوای اضطراری استفاده می شوند. فشار کاری سیلندر های آلومینیومی حدود ۲۰۰ بار و سیلندرهای فولادی از ۲۳۲ و ۳۰۰ بار است. در هنگام خرید تمامی اطلاعات ضروری بر روی سیلندر از قبیل حجم، فشار کاری، تاریخ تولید، وزن سیلندر و … بر روی سیلندر ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: فروش تجهیزات غواصی

انواع سیلندر غواصی

کپسول غواصی استیل (فولادی)، کپسول غواصی آلومینیومی و کپسول غواصی کامپوزیت

مخازن مورد استفاده در غواصی هستند که از آلومینیوم آلیاژی اکسترود یا فولاد فورج شده ساخته می شوند. سیلندرهای کامپوزیتی بدلیل شناوری مثبت به ندرت در غواصی استفاده می شوند. سیلندرهای کامپوزیتی تحت شرایط خاصی مثل غواصی در غار مورد استفاده قرار می گیرند و تنها با استاندارد حک شده ISO-11119-2 یا ISO-11119-3 بر روی سیلندر کامپوزیتی می توان از آن برای غواصی استفاده کرد. ضمنا سیلندر کامپوزیت در مقابل ضربه بسیار آسیب پذیر است.

کپسول غواصی آلومینیومی:

رایج ترین سیلندر مورد استفاده در کلوپ های مناطق گرمسیری سیلندر غواصی آلومینیومی S-80 است. حجم این سیلندر 11.01 لیتر با فشار کاری psi 3000معادل 207 بار می باشد، در ایران سیلندرهای با این سایز را بدلیل شکل ظاهری ۱۲ لیتری می نامند. بهترین مورد استفاده این سیلندرها در غواصی تکنیکال بدلیل شناوری مثبت بیشتر آن است.

حمل تعداد زیاد سیلندر غواصی در زیر آب به دلیل شناوری مثبت تر این سیلندرها برای غواصان تکنیکال راحت تر است. همچنین در غواصی ساید مانت بدلیل شناوری بیشتر این سیلندرها بصورت افقی و در امتداد دو طرف بدن غواص قرار می گیرند. سیلندر آلومینیومی دارای کف مسطح است و برای استقرار روی زمین تعادل بهتری دارد.

آلیاژهای استفاده شده در این مخازن از نوع آلومینیوم ۶۰۶۱ و ۶۳۵۱ می باشد. آلیاژ ۶۳۵۱ از استحکام بالاتری در برابر فشار و ترک برخوردار است. با اینکه آلیاژ ۶۳۵۱ از طرف تولید کنندگان و قوانین ملی توصیه شده، اما هنوز تعداد زیادی از سیلندرهای قدیمی استفاده می شوند.

البته چنانچه آزمایشات انجام شده تست هیدرو استاتیک و بازدید داخل سیلندر بوسیله بروسکوپ، دارای تاییدیه باشند استفاده این سیلندرها مشکل قانونی ندارد. اگر هر گونه مشکلی در زمان تست مشاهده شودقبل از اینکه به کسی آسیب وارد کند باید کنار گذاشته شود و اسقاط گردد. سیلندرهای آلومینیومی اغلب با روش اکسترود سرد یا همان کششی تولید می شوند.

کارگاه کاسپین

کپسول غواصی استیل

هنگام غواصی در آبهای سرد با لباس درای سوت یا وت سوت ضخیم شناوری غواص به طرز چشم گیری افزایش می یابد و چگالی بیشتر کپسول غواصی استیل نسبت به آلومینیومی، نیاز به وزن بیشتر را کاهش می دهد. همچنین سیلندر فولادی به دلیل استحکام و مقاومت بالاتر نسبت به کپسول آلومینیومی قابلیت حمل مقدار گاز تنفسی بیشتری دارد.