واترجت صنعتی چیست؟|09113913241

واترجت صنعتی چیست؟|09113913241

واترجت صنعتی یا شوینده فشار قوی و یا کارواش صنعتی، دستگاهی است که آب را با فشار معمولی می گیرد و با فشار قوی خارج می‌کند. واترجت صنعتی انواع و کاربردهای متعددی دارد.

واترجت صنعتی یا شوینده فشار قوی و یا کارواش صنعتی، دستگاهی است که آب را با فشار معمولی می گیرد و با فشار قوی خارج می‌کند. واترجت صنعتی انواع و کاربردهای متعددی دارد. از واترجت‌های کوچک که شوینده‌های قوی دهان و دندان هستند و برای جرم‌گیری دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند تا واترجت‌های صنعتی بسیار قوی که به‌عنوان دستگاه برش در صنعت استفاده می شوند، تنوع این دستگاه را شامل می‌شوند. عمومی‌ترین نوع دستگاه واترجت نظافت و شستشوی محیط‌های مختلف استفاده می شود. 

واترجت صنعتی چیست؟

واترجت صنعتی دستگاهی است که برای نظافت و شستشوی محیط‌ های بزرگ مثل پارکینگ‌ها، کارگاه‌های صنعتی، پارک‌ها، سالن‌ها و … استفاده می شود. البته واترجت در شستشوی فرش و ماشین و … نیز کاربرد دارد. دستگاه واترجت صنعتی وسیله‌ای برای تولید آب فشار قوی است. 

واترجت صنعتی

مهمترین اجزای داخلی واترجت و نحوه عملکرد آن

دستگاه واتر جت یا شوینده فشار قوی، دستگاهی پیچیده ای نیست. اجزای داخلی این دستگاه به این شرح است:

موتور دیزل برقی یا بنزینی 

پمپ

شیرکنترل فشار

فیلتر آب ورودی

گرم کن  در بعضی دستگاه ها 

موارد دیگری مانند شیلنگ و تفنگی و نازل به‌عنوان تجهیزات تکمیلی به دستگاه اضافه می شود. عملکرد دستگاه نیز بسیار ساده است. موتور از طریق منبع تغذیه شروع به‌کار می کند و پمپ را به‌کار می‌اندازد. در پمپ دستگاه واترجت، آب ابتدا از فیلتر عبور می کند تا آلاینده‌های احتمالی آب، به پمپ آسیب نزند. آب پس از عبور از پمپ، به سمت مسیر خروجی و شلنگ هدایت می‌شود. در نسخه‌های واترجت صنعتی، آب گرم در این مسیر توسط هیترهای مخصوص گرم می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع درایر

کاربردهای واترجت‌های صنعتی 

کاربرد اصلی دستگاه واترجت صنعتی به امور نظافتی مانند شستشوی سطوح، کف، دیوار، نمای ساختمان، شیشه و … مربوط می شود یا اینکه برای نظافت تجهیزات ابزارآلات صنعتی، خودرو، موتور ماشین، هواپیما و … استفاده می شود. البته واترجت‌های صنعتی مختلف کاربردهای دیگری نیز دارند. مثلا بعضی از انواع واترجت برای برش شیشه یا فلز یا تراش سنگ‌های تزئینی و قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اساس کار دستگاه واترجت صنعتی در کارهای نظافتی و شستشو، سست کردن پیوند شیمیایی و بین مولکولی موجود در بین ذرات آلاینده توسط پاشش آب فشار قوی روی این سطوح و در نتیجه حدف ساده‌تر و راحت‌تر آلودگی‌های سخت و مقاوم و ایجاد پاکیزگی مطلوب است.

کاربردهای دستگاه واترجت صنعتی باتوجه به نوع دستگاه متنوع است. برای مثال امور نظافتی معمول مانند شستشوی سطوح عمودی، افقی و ناهموار، رسوب گیری، خزه تراشی و جرم زدایی و همچنین در اموری مانند تخریب بتن، رنگ بری و لایه برداری از سطوح واترجت‌های فوق فشارقوی استفاده می شود. بعضی از واترجت‌های فوق فشار قوی در ریخته‌گری و برشکاری صنعتی نیز کاربرد دارند.

انواع واترجت صنعتی

انواع دستگاه واترجت صنعتی براساس خصوصیات مختلف تقسیم بندی می‌شود. این موارد باید هنگام انتخاب و خرید دستگاه واترجت مورد توجه قرار گیرند. چون نوع استفاده از دستگاه و کاربرد آن، بر میزان فشار آب خروجی مناسب یا نوع منبع تغذیه‌اش تاثیر زیادی دارد.

انواع واترجت از نظر دبی یا فشار آب

دبی یا فشار آب خروجی دستگاه واترجت مهم‌ترین ویژگی آن است و اصلی‌ترین شاخصه‌ای که بین انواع واترجت متفاوت است. این ویژگی همچنین با نوع کاربرد و مصرف دستگاه ارتباط مستقیم دارد. انواع دستگاه واترجت صنعتی از نظر دبی یا فشار آب خروجی عبارتند از:

دستگاه واترجت نیمه فشار قوی

فشار آب خروجی در این نوع دستگاه واترجت کمتر از ۲۵۰ بار است و برای شستشوی خودرو، شستشوی گاراژ، نظافت حیاط و باغ، شستشوی نما و ماشین آلات صنعتی مناسب است؛ چون برای مصارف خانگی و معمولی نیاز به فشار قوی و بزرگ نیست. ضمن اینکه واترجت‌های با فشار بیشتر ممکن است به این سطوح یا وسایل آسیب بزنند. با دقت در لیست قیمت واترجت صنعتی، متوجه خواهید شد که قیمت واترجت‌های نیمه 

دستگاه واترجت فشارقوی

این  واترجت ها که واترجت صنعتی نیز نام دارند؛ آب را با فشار ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ بار خارج می‌کنند و برای کارهای صنعتی و سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

دستگاه واترجت فوق فشارقوی

این مدل فشار آب را به ۳۰۰۰ بار می رساند و آب قدرت تخریب و برش دارد. از این نوع دستگاه واتر جت تنها در امور صنعتی سنگین استفاده می‌شود.

قدرت و فشار آب خروجی را در این سه‌دسته واترجت، موتور و التکروپمپ آن‌ها تامین می‌کند. قدرت و کیفیت این اکتروپمپ بر کیفیت عملکرد دستگاه و البته قیمت آن تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: وظیفه درایر چیست؟

انواع واترجت از نظر دمای آب خروجی دستگاه و معرفی واترجت آب گرم

نکته مهم در انتخاب واترجت این است که در مصارف خود از این دستگاه نیاز به آب با چه دماهایی داریم. 

دستگاه واترجت آب گرم

واترجت صنعتی آب گرم سیستم گرم‌کن آب دارد و درصورت نیاز می توان دمای آب خروجی را بیشتر کرد. در این نوع دستگاه آب پس از خروج از پمپ و موتور، در طول مسیر خروج با هیتر گرم می‌شود. این نوع دستگاه در مکان‌هایی که نیاز به نظافت با آب گرم دارد مانند شستن آلاینده‌های چرب و روغنی و گریسی که با آب سرد امکان‌پذیر نیست و معمولا نظافت دستگاه‌ها، ابزارها یا فضاهایی که به این مواد آلوده‌اند، بدون آب گرم به‌صورت کامل انجام نمی‌شود.

دستگاه واتر جت آب سرد

این نوع دستگاه هیتر یا گرم‌کن ندارد و عملکرد آن در باقی موارد تفاوتی با واترجت آب گرم ندارد. البته نمی‌توان آب ورودی به دستگاه واترجت را نمی‌توان گرم کرد یا از آب گرم برای مخزن دستگاه استفاده نمود، چون حرارت آب گرم به پمپ و موتور دستگاه آسیب جدی وارد خواهد کرد.

واترجت

انواع واترجت از نظر منبع تغذیه

دستگاه‌های واترجت صنعتی مختلف انرژی مورد نیاز موتور خود را از منابع متفاوت تامین می‌کنند. انواع دستگاه واترجت از نظر منبع تغذیه عبارتند از:

واتر جت برقی

واترجت بنزینی

واترجت دیزلی

انواع دستگاه واترجت صنعتی براساس کاربرد

انواع واترجت براساس نوع کاربرد عبارتند از:

واترجت‌هایی که در کار تخریب بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

واترجت‌هایی که در شستشوی رسوبات سخت صنعتی کاربرد دارند.

واترجت‌های ساده‌تر که در شستشو و نظافت سطوح معمولی مورد استفاده هستند.

واترجت‌هایی که به‌عنوان دستگاه برش عمل کرده و در برش سنگ و فلز کاربرد دارند.

واترجت‌هایی که از آن‌ها برای رنگ برداری و زنگ برداری استفاده می‌شود.

به‌طور قطع آنچه در نوع کاربری واترجت های صنعتی موثر است، قدرت موتور آن‌ها و نوع پمپ‌شان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مونتاژ کمپرسورهای تنفسی تغذیه

انواع واترجت از نظر منبع آب

دستگاه‌های واترجت از این جهت نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

واترجت دارای منبع آب اختصاصی

این نوع دستگاه به یک منبع یا مخزن آب مجهز است که مشکل افت یا افزایش غیرعادی فشار آب ورودی به دستگاه وجود نخواهد داشت. باتوجه به اینکه نوسانات فشار آب می‌‌تواند به موتور دستگاه آسیب وارد کند، این مورد اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین در واترجت‌های مجهز به مخزن آب، فشار آب ورودی به دستگاه باتوجه به فشار خروجی موردنظر قابل تنظیم است و به این ترتیب فشار کمتری به موتور وارد خواهد شد.

واترجت بدون مخزن آب اختصاصی

در این مدل، ورودی دستگاه از طریق یک شیلنگ مستقیم به شیر آب لوله‌کشی وصل شده است و آب وارد موتور یا پمپ می‌شود. در این مدل اگر فشار آب ورودی به دستگاه زیاد یا کم شود، احتمال آسیب به موتور یا فشار مضاعف به آن وجود دارد.

برای پیشگیری از مشکلات افت فشار لوله‌کشی، بهتر است برای دستگاه واترجت صنعتی فشار قوی، یک منبع آب با فشار و جریان آب مشخص و ثابت استفاده شود. قطعا قیمت واترجت فشار قوی که دارای مخزن اختصاصی است با نسخه‌های بدون مخزن تفاوت چشمگیری دارد.