وظیفه درایر چیست؟|09113913241

وظیفه درایر چیست؟|09113913241

در تمامی سیستم‌های متراکم‌سازی هوا، رطوبت و میعانات دو فراورده ناخواسته کلی است. در این وضعیت درایر، یک وسیله ضروری در سیستم‌های هوای فشرده مانند کمپرسورها است.

وظیفه درایر چیست؟

در تمامی سیستم‌های متراکم‌سازی هوا، رطوبت و میعانات دو فراورده ناخواسته کلی است. در این وضعیت درایر، یک وسیله ضروری در سیستم‌های هوای فشرده مانند کمپرسورها است. در این سیستم‌ها آب وارد واحدهای کمپرسور می شود و به آن آسیب خواهد زد. وظایف درایر عبارتند از:

جلوگیری از تشکیل آب

معمولاً هوای فشرده حاوی آب است. مواردی مانند فشرده‌سازی و کاهش دمای آب، باعث رسوب بخار آب خواهد شد. با ورود هوای فشرده به تجهیزات؛ خطر جمع شدن آب در حفرات ریز بوجود می آید؛ این اتفاق معمولاً برای دستگاه‌های حساس مانند دستگاه‌های مخصوص نظارت و اندازه‌گیری باعث ایجاد خطرات و آسیب‌های زیادی می‌شود.

جلوگیری از خوردگی قطعات

ورود آب به بخش‌های داخلی تجهیزات باعث ایجاد خوردگی روی سطح استیل یا فولادی می‌شود. در مخازن، لوله‌ها و سطح داخلی تجهیزات و … احتمال ورود و جمع‌شدن آب از طریق هوای اشباع و غلیظ شده وجود دارد و می‌تواند زمینه‌ساز خوردگی و آسیب‌های بزرگ در تجهیزات باشد.

وظیفه درایر چیست؟

بهبود کارایی دستگاه پنوماتیکی

در دستگاه‌هایی که از انرژی هوای فشرده برای راه‌انداختن موتور هوا یا توربین استفاده می‌کند، مانند آسیاب پنوماتیکی، چکش‌های برقی، مته و کمپرسورهای مختلف، آب به بخش‌های داخلی وارد می شود و مانع انتقال درست نیرو و قدرت از سمت موتور خواهد شد.

جلوگیری از یخ‌زدگی

آبی که توانسته به سیستم‌های کمپرسور وارد شود ممکن است یخ بزند. رطوبت‌گیری و یخ‌زدگی مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت؛ به عنوان نمونه، مانع حرکت اجزای پنوماتیکی دریچه‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری می‌شود. 

حذف آلودگی آب

در برخی از صنایع مانند جوشکاری، برش لیزی، تولید پلاسما، تولید قطعات میکروالکترونیک، صنایع دارویی، غذایی، روکش‌کاری و… از هوای فشرده استفاده می شود که در نتیجه آلودگی آبی زیادی بوجود می آید. در این صنایع از هوای خشک و فشرده، برای خنک‌سازی تجهیزات و قطعات استفاده می‌شود. در صورت وجود آلودگی آب کارایی سیستم کاهش‌ می یابد و انرژی زیادی هدر می‌رود و به سیستم نیز آسیب زیادی وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: کمپرسور آتش نشانی

جلوگیری از رشد میکروب

در صنایع غذایی و نوشیدنی که از هوای فشرده استفاده می‌شود، ورود هرگونه آلودگی باعث خراب‌شدن مواد غذایی خواهد شد. تولیدات دارویی نیز از این گروه صنایع هستند.

مزایای استفاده از دستگاه درایر

که یکی از مهمترین مزایای دستگاه درایر؛ جلوگیری از خرابی دستگاه ها و ماشن های صنعتی با از بین بردن ذرات آب و روغن و رطوبت درون آن ها است. 

درایر باعث افزایش طول عمر سایر دستگاه ها می شود.

هزینه های اضافی را کاهش می دهد.

باعث صرفه جویی در هزینه های مقابله با اکسیده شدن و خوردگی قطعات می شود. 

 این دستگاه ها برای نصب به فضای زیادی نیاز ندارند و تنها کافی است که کمپرسور را عقب تر و درایر تبریدی را روبروی آن قرار داد. 

وظیفه درایر چیست؟

نکات مهم قبل از نصب درایر

وجود لوله‌کشی متناسب با هوای خروجی و ظرفیت کمپرسور

یکی بودن ظرفیت درایر با کمپرسور 

انتخاب محیط سرپوشیده و مناسب، دور از تابش خورشید و دارای هوای پاک

قراردادن درایر در دمای محیط متعادل

جادادن کلیه دستگاه های درایر صنعتی از نظر چیدمان بعد از کمپرسور 

قرار گرفتن تله آبگیر بعد از درایر و کمپرسور

سرویس دوره‌ای دستگاه درایر

بیشتر بخوانید: ساخت تجهیزات غواصی

انواع درایر

درایر تبریدی

کمپرسورها باید در ماشین آلات صنعتی انرژی ایجاد کنند. اما گاهی به دلیل وجود نم و ذرات آب، این دستگاه دچار خرابی می شود. پس برای خشک نگه داشتن این فضا و از بین بردن این ذرات از درایر هوای فشرده استفاده می شود.

هوای فشرده باید دارای ویژگی های بخصوصی داشته باشد که از جمله میزان مقدار روغن، میزان رطوبت آب، میزان ذرات معلق، دمای خارجی بعد از درایر کمپرسور باد، میزان بوی نامطبوع و باکتری هایی که در این روند ممکن است بوجود آیند، را می تون برشمرد.

اگر رطوبت از بین نرود، به مرور زمان مشکلاتی مانند گرفتگی نازل ها، زنگ زدن قطعات، یخ زدن خطوط با رطوبت در زمستان، از کار افتادن عملگر پنوماتیکی، کم کیفیت شدن درایر هوای فشرده و خرابی قطعات حساس، بوجود خواهد آمد.

درایر تبریدی از نظر ساختاری و نوع سیستم به چند گروه درایر تبریدر تیپ و مدل های مختلف دسته بندی می‌شود. در درایر تبریدی، دمای هوای فشرده توسط یخچالی که درون آنها تعبیه شده است تا 3 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. وقتی هوا سرد می شود، بخار موجود در هوا تبدیل به مایع شده و این مایع به وسیله شیر تخلیه جدا می شود. پس از آن، هوا دوباره گرم می‌شود تا به دمای محیط برسد. 

انواع درایر تبریدی

درایرهای تبریدی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول به صورت گردشی کار می کنند و دسته دوم نیز غیر گردشی هستند. در درایرهای گردشی امکان کم یا زیاد کردن میزان سرد کنندگی وجود دارد، یعنی این دستگاه ها دارای پنل تنظیم مخصوص هستند که باعث می شود هزینه برق کاهش یابد. مدل های غیر چرخشی به نسبت نوع قبل ارزان تر هستند اما قابلیت تنظیم ندارند.

کاربرد درایر تبریدی

این دستگاه عملکرد ساده‌ای دارد و به‌عنوان مبدل بین کمپرسور و قسمت ورودی هوای سالن نصب می‌شود و هوای وارد شده را تصفیه می‌کند. درایر تبریدی،رطوبت و کاهش دمایی که از کمپرسور بوجود می آید، از بین می برد. تقریباً در تمامی دستگاه‌های هوایی، رطوبت باعث می‌شود قطعات فلزی خورده شده و طول عمر مفید آنها کاهش یابد. ورود رطوبت و آب در کارخانه‌های مواد غذایی باعث خراب و فاسد شدن میوه و غذاها می‌شود، پس استفاده از این دستگاه ضروری است. 

در برخی از مکان‌ها مانند کارخانه‌های بزرگ صنعتی تولید فلزات، کارخانه تولید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، کارخانه‌هایی با دستگاه‌های فلزی و سردخانه‌ها و انبارهای نگهداری مواد غذایی و میوه‌ها استفاده از درایر ضروری است. 

درایر جذبی

درایر جذبی برای از بین بردن آلودگی ها و ذرات بخار آب و روغن بعد از کمپرسور اسکرو کاربرد دارد. بیشترین تفاوت درایر جذبی و تبریدی نقطه شبنم است؛ محدوده نقطه شبنم درایر جذبی بین ۷۰ تا ۳ درجه سانتیگراد است.

درایر جذبی از دو مدل تشکیل شده که یکی دارای هیتر است و دیگری فاقد هیتر. هر دو خشک کن دارای یک جفت میکروفیلتر و یک تله آبگیر هستند. فرق دیگر آن با درایر تبریدی در هزینه های تعمیر درایر و نگهداری آن است که با توجه به ظرفیت دستگاه ها متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: لباس غواصی چیست؟

انتخاب درایر جذبی یا درایر تبریدی

انتخاب درایر جذبی یا تبریدی بستگی  به دمای هوایی که سیستم در آن کار می‌کند خواهد داشت. درایرهای تبریدی تا دمای هوای ۳ درجه سلسیوس آب را از سیستم حذف می‌کنند. تا زمانی که دما زیر ۳ درجه نباشد مشکلی از نظر وجود آب در سیستم وجود ندارد، ولی اگر سیستم هوای فشرده در محیط های سرد یا خارج از فضای بسته است و دمای محیط معمولا زیر ۲ درجه سانتیگراد است درایرهای دسیکانت گزینه مناسبی است.