سیلندر هوا 09113913241

سیلندر هوا 09113913241

سیلندر هوا که حاوی گاز پر شده است، در سایز های مختلف قابل تهیه و استفاده است

سیلندر هوا که حاوی گاز پر شده است، در سایز های مختلف قابل تهیه و استفاده است. از جمله این اندازه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

2 لیتری

5 لیتری

10 لیتری

20 لیتری

30 لیتری

40 لیتری

50 لیتری

پر استفاده ترین سایز دو نوع 10 لیتری و 40 لیتری هستند. جنس سیلندرها باید از فولاد و کامپوزیت های قدرتمند باشد که به دلیل استحکام بدنه سیلندر از وزن بالایی برخوردار است. هوای موجود در سیلندر بسیار فشرده است تا بتواند حجم بیشتری از هوا را در خود حفظ کند. هر چه حجم هوای فشرده بیشتر باشد مدت زمان بیشتری امکان اکسیژن رسانی خواهد داشت. اما باید توجه داشت که این حجم از فشردگی هوا می تواند خطرناک باشد، چون سوراخ شدن یا ترکیدگی سیلندر پر به کاربر آسیب خواهد رساند.

گاز هوا ترکیبی از گازهایی است که جو نامیده می شود و از ترکیب  نیتروژن، اکسیژن، آرگون، دی اکسید کربن، بخار آب و مقدار کمتری از گازهای نجیب تشکیل شده است. گاز هوا، گازی بی رنگ، بی بو، غیر آتشزا و لازمه حیات است. کپسول گاز هوا با مقدار درصد اکسیژن بالا، غیر قایل اشتعال است و سرعت فرآیند سوختن را افزایش می دهد.

سیلندر هوا

کپسول هوا در دو نوع بیمارستانی و صنعتی کاربرد دارد که گاهی کپسول پزشکی نیز نامیده می شود.

بیمارستانی

کاربرد مخازن هوا در بیمارستان ها برای تنفس بیماران می باشد. از این محصول برای بیماران با مشکل ریوی به منظور تنفس دائم یا ضروری در منازل نیز خریداری می شود.

با کپسول اکسیژن همراه کوچک، به همراه داشتن ماسک تنفسی الزامی است. مانومتر نیز ازمتعلقات مورد نیاز هر بیمار می باشد.

صنعتی

در صنعت از این سیلندر برای جوشکاری هوا گاز استفاده می شود. مخلوط شدن اکسیژن و پروپان باعث جوشکاری با سیم برنج می شود.

کپسول آکواریوم برای یکی از انواع جوشکاری که زمان بر است، ولی از قدرت بالایی برخوردار است و در صنایعی مانند ساخت جاکفشی های فلزی، رخت آویز استفاده می شود.

گاز هوا

هوای اطراف بطور عمده مخلوطی از نیتروژن، اکسیژن و مقدار کمتری بخار آب، آرگون و دی اکسید کربن و مقدار بسیار کمتری از گازهای دیگر از جمله گازهای نجیب است. مقدار آب موجود در هوا بسته به محل، دما و زمان متفاوت است، بطوری که در دشت ها و در دماهای پایین، محتوای بخار آب موجود در هوا می تواند حجمی کمتر از 1% و در مناطق مرطوب مقدار بخار آب به بیش از 6% می باشد. گاز هوا با استفاده از تقطیر جزء به جزء هوای مایع جدا می شود. در هنگام استفاده از گاز هوا و هوای مایع و فشرده به روش تقطیر، ابتدا بخار آب و دی اکسید کربن را جدا می کنند؛ چون این مواد وقتی سرد می شوند، سفت شده و لوله های کارخانه مایع سازی، هوا را مسدود می کنند. نیتروژن از هوای مایع بدست آمده توسط تقطیر از هوا بدست می آید، اما هوای خشک فاقد دی اکسید کربن و تا 200 اتمسفر فشرده می باشد. کپسول گاز هوا با مقدار درصد اکسیژن بالا، غیر قایل اشتعال  و باعث تسریع در فرآیند سوختن می شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کمپرسور پیستونی

موارد مصرف

گاز هوا یا همان هوای فشرده، موارد مصرف زیاد و گوناکونی دارد. از گاز هوا برای تنفس، تسریع در فرآیند سوختن، برشکاری، همچنین بعنوان یک گاز تعادل در بسیاری از مخلوط کالیبراسیون استفاده می شود. از هوای فشرده بعنوان یک اکسیدایزور برای آشکارسازهای یونیزاسیون شعله در آزمایشگاه ها استفاده می شود. استفاده های کاربردی دیگر از گاز هوا؛ شامل مخلوط پزشکی و هسته ای است. 

هوای محیط می تواند بطور منظم برای انواع برنامه های کاربردی که در آن خلوص بالا نیاز نیست فشرده  شود. شعله گاز هوا، به همراه سوخت مناسب برای لحیم کاری کاربرد دارد. هوای فشرده برای دریل، برش پلاسما و فرآیندهای متالوژیکی مانند ریخته گری و انفجار کوره نیز استفاده می شود. از موارد دیگر مصرف گاز هوا می توان تجهیزات دوار صنعتی، در نیروی محرکه خودرو، سیستم های ترمز راه آهن، سیستم ترمز وسایل نقلیه جاده، غواصی، در تنفس، در اسلحه های بادی، در تجهیزات سلاح ساچمه ای، در تجهیزات پینت بال، تمییز کردن گرد و غبار در فضاهای کوچک را نام برد.


نکات ایمنی

کپسول گاز هوا، غیر قابل اشتعال است و باعث تسریع در فرآیند سوختن می باشد. برای استفاده از سیلندر گاز هوا حتما باید از تجهیزات تقلیل فشار استفاده شود و بعد از استفاده، شیر باید سریعا بسته شود. هر بار پس از خالی شدن کپسول ممکن است در صورت تجزیه هوای فشرده مقداری نیتروژن اکساید در آن وجود داشته باشد. محیطی که در آن سیلندر گاز هوا قرار دارد نیز باید دارای تهویه مناسب و بدور از هر گونه آلودگی باشد.

کپسول اکسیژن جوشکاری

کپسول اکسیژن جوشکاری یکی از ابزارهای مهم صنعت جوشکاری است. چون در صنایعی مانند جوشکاری و برشکاری به شعله بسیار زیاد و پر حرارتی نیاز است، می‌توان از اکسیژن خالص برای افزایش دمای شعله استفاده نمود.

امروزه به دلیل گسترش صنعت جوشکاری و برای پر بازده بودن، کپسول استفاده بسیار زیادی دارد. یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث شده که جوشکاران از این کپسول اکسیژن استفاده کنند؛ قیمت این محصول است و چون این محصول از قیمت مطلوب و مقرون به صرفه‌ای برخوردار است، می‌توان یک کپسول جوشکاری را با قیمت مناسبی خریداری نمود و در طولانی مدت از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: کپسول شارژ تفگ پی سی پی

کپسول هوا برش

برای اولین بار در سال 1903 از کپسول هوا برش برای برش فلزات استفاده شد. برای ایجاد یک سیستم برشکاری بیاد از تجهیزات بسیار پیشرفته از جمله کپسول هوا برش، مانومتر صنعتی، سرپیک برشکاری، شیر یک طرفه، مشعل، سوپاپ یک طرفه، شلنگ دوقلو ، مشعل برش و … استفاده کرد. استفاده از کپسول هوا برش مزایای زیادی دارد  که ادامه به چند نمونه می‌پردازیم:

با کمترین هزینه می‌توان از تجهیزات مجهز  استفاده کنید.

می‌توان انواع مختلفی از قطعات فلزی را به هر شکل و اندازه برش داد.

همزمان چند قطعه فلزی را می‌توان یکجا برش زد.

میزان ضایعات توسط کپسول هوا برش بسیار کم است.