رگلاتور آتش نشانی | 09113913241 کاسپین

رگلاتور آتش نشانی | 09113913241 کاسپین

رگلاتور یا همان مانومتر وسیله ای فشارشکن است که برای کنترل و تنظیم فشار انواع گازها استفاده می شود.

رگلاتور آتش نشانی

رگلاتور یامانومتر چیست؟

رگلاتور یا همان مانومتر وسیله ای فشارشکن است که برای کنترل و تنظیم فشار انواع گازها استفاده می شود. می توان گفت رگلاتورهای گاز تجهیزاتی هستند که به کمک آنها می توان فشار بالای گاز در سیلندر گاز یا خط گاز را به یک فشار قابل استفاده کاهش داد. فشار شکن در چندین نوع وجود دارد که از نظر اندازه و جنس بدنه متفاوت هستند. 

رگلاتور آتش نشانی

چرا از مانومتر استفاده می کنیم؟

برای نگهداری و ذخیره سازی گازها باید آنها را تحت فشار در مخازن و یا سیلندرهایی که تحمل فشاری نسبتا بالایی دارند نگهداری کرد و چون استفاده آنها بصورت مستقیم از مخازن یا سیلندرهای گاز بدلیل فشار بالا میسر نیست، باید از رگلاتورهای کاهنده فشار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: خزه زدایی زیر آبی

ساختار رگلاتور

رگلاتورها دارای ۲ گیج ورودی و خروجی هستند که یکی از گیج ها مقدار فشار داخل سیلندر را نشان می دهد و دیگری مقدار خروجی مورد نیاز مصرف کننده را نشان می دهد که قابل تنظیم می باشد. رگلاتورها دارای ۲ پورت ورودی وخروجی هستند که پورت ورودی به سیلندر نصب می شود یا اگر بین خطی باشد در سمت ورودی نصب می شود و پورت خروجی به اتصالات نصب می شود.

قابل توجه است که همیشه سایز ورودی با سایز خروجی مساوی است. برای تعیین مقدار دبی یا فلوی گاز، هر چه مقدار قطر دهنه رگلاتور یا لوله بزرگتر باشد مقدار دبی یا فلوی بیشتر خواهد بود. همه تنظیم کننده های فشار شامل دو دسته هستند: مستقیم یا پایلوت.

تفاوت های رگلاتور مستقیم و پایلوت چیست؟

رگلاتور با کارکرد مستقیم که رگلاتور خودکار نیز نام دارد، ساده ترین نوع رگلاتور است. در رگلاتوری که مستقیما کار می کند، تنظیمات به جای یک پایلوت متصل، بر روی خود رگلاتور انجام می شود. اجزای ضروری که یک رگلاتور با عملکرد مستقیم را تشکیل می دهند، یک دوشاخه و صندلی، یک دیافراگم و یک فنر است.

بیشتر بخوانید: بهترین کمپرسور CNG

این رگلاتورها مستقیما به تغییرات فشار خروجی پاسخ می دهند و جریان به نقطه تنظیم فشار متصل می شود. فشار پایین دست با نیروی فنر مقابله می کند که موقعیت دوشاخه را تعیین می کند. موقعیت دوشاخه در یک رگلاتور مستقیما تحت تأثیر هرگونه تغییر در فشار خروجی قرار می گیرد. 

یک رگلاتور یا شیر کنترلی که توسط پایلوت کار می‌ کند، دارای طراحی مشابه و اجزای مشابه یک رگلاتور مستقیم با اضافه کردن یک پیلوت متصل است. رگلاتوری که به صورت پایلوت کار می کند، به تغییرات شرایط واکنش بیشتری نشان می دهد. 

تفاوت دیگر در طراحی رگلاتوری که با پیلوت کار می کند، خط حسگر خارجی است. این خط حسی به لوله‌ کشی در پایین‌ دست متصل است و امکان خواندن دقیق‌ تر فشار خروجی را امکان پذیر می کند. به طور کلی، رگلاتور بوسیله پیلوت می تواند کنترل موثرتری بر فشار داشته باشد. رگلاتورهای پیلوت در کاربردهایی که سرعت جریان بالایی دارند کاربردی تر هستند.

رگلاتور

انتخاب، نصب و راه اندازي رگلاتورها

وظيفه اصلي انواع رگلاتور ها در سيستم، كاهش دادن فشار گاز سيلندر يا گاز لوله به حد قابل استفاده است. اين فشار به حدي كاهش مي يابد كه دستگاه گازي بتواند به خوبي و در حد ايمني از آن استفاده کنند. رگلاتورها وسيله كنترل جريان گاز نيستند و فقط فشار گاز ورودي به سيستم را كنترل مي‌كنند.

به دليل اينكه خطرات زيادي در رابطه با استفاده از گازهاي خاص وجود دارد لازم است كه احتياط ويژه‌اي براي تامين امنيت در استفاده از گازهاي با فشار بالا انجام شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پمپ CNG

قبل از هر گونه استفاده از رگلاتورها، در صورتي كه با كاربرد و طريقه استفاده از آنها آشنايي نداريد، با متخصصين مجرب مشورت نماييد. 

هرگز از رگلاتورها براي گازهاي غير از گازهايي كه براي آنها طراحي و ساخته شده‌اند، استفاده نكنيد. 

رگلاتورها چگونه كار می كنند؟

1- رگلاتورهای يك مرحله‌ای

در اين رگلاتورها، گاز پرفشار از طريق ورودي داخل محفظه پرفشار رگلاتور شده و به محض اينكه درجه تنظيم رگلاتور در جهت عقربه ساعت چرخانده شود، بر روي فنر داخلي فشار وارد می شود كه اين فشار به ديافراگم منتقل می شود و آن نيز دريچه خروج گاز را باز مي‌كند. اين مراحل باعث آزاد شدن گاز در محفظه كم فشار شده و نيرويي در خلاف جهت آن به ديافراگم وارد مي‌كند.

اين کار تا آنجا ادامه پيدا مي‌كند كه تعادلي پايدار بين نيروي وارده از فنر و نيروي وارده از محفظه كم فشار به ديافراگم برقرار گردد.

در رگلاتورهاي يك مرحله‌اي، با كاهش فشار سيلندر، فشار گاز خروجي افزايش مي‌يابد چون با كاهش فشار سيلندر، فشار كمتري روي دريچه خروجي گاز وارد می شود و اين باعث افزايش فشار در محفظه كم فشار خواهد شد. بنابراين تنظيم مداوم و پيوسته درجه تنظيم رگلاتور براي ثابت نگه داشتن فشار گاز خروجي ضروري است.

2- رگلاتورهای دو مرحله‌ای

عملكرد اين رگلاتور مثل این است كه دو رگلاتور تك مرحله اي را بطور سري پشت سرهم قرار داده باشیم. در مرحله اول، فشار گاز تا حد 350-500 psig كاهش مي‌يابد. سپس با تنظيم درجه تنظيم رگلاتور، مرحله دوم تنظيم فشار شروع می شود و فشار گاز كاهش يافته در مرحله اول، به فشار دلخواه و قابل استفاده تبديل مي‌شود.

در مرحله اول، مانند رگلاتور يك مرحله‌اي، فشار خروجي با كاهش فشار در سيلندر افزايش مي‌يابد، سپس اين گاز وارد مرحله دوم رگلاتور دو مرحله‌اي می شود و در آنجا فشار گاز به حد متوسط مي‌رسد.

بنابراين فشار خروجي گاز حتي در صورت كاهش فشار در سيلندر ثابت مي‌ماند و نیازی به تنظيم و دستكاري مكرر درجه تنظيم فشار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اسکرابر زیر آبی

انواع کپسول آتش نشانی

کپسول پودر و گاز

کپسول CO2

کپسول فوم

کپسول آب و گاز

کپسول بیوورسال

هوای فشرده کاسپین

انواع کپسول آتش نشانی از لحاظ وزن

با توجه به مساحت محل نصب کپسول و حجم و نوع مواد قابل اشتعال موجود در محیط می توان وزن کپسول آتش نشانی را مشخص کرد. کپسول های آتش نشانی معمولا تا وزن های 12 الی 14 کیلوگرم به صورت دستی و در وزن های بیشتر به صورت چرخدار طراحی شده اند. هرچه وزن کپسول بیشتر باشد، مساحتی که خاموش کننده قادر به اطفاء حریق می باشد نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: معرفی کمپرسور CNG

طبق استاندارد ، کپسول هایی که دارای وزن کمتر از 18 کیلوگرم می باشد را در ارتفاع 1 متر و بیشتر از 18 کیلوگرم را در ارتفاع 1.5 متر نصب می کنند به طوری که سر کپسول در این ارتفاع قرار بگیرد.