رگولاتور غواصی 09113913241

رگولاتور غواصی 09113913241

رگلاتور غواصییا کاهنده فشار جزئی از تجهیزات غواصی است که غواص با این وسیله قادر به تنفس با سیلندر غواصی خواهد بود.

رگولاتور غواصی

رگلاتور غواصی یا کاهنده فشار جزئی از تجهیزات غواصی است که غواص با این وسیله قادر به تنفس با سیلندر غواصی خواهد بود. این قطعه رگولاتور یا کاهنده فشار نامیده می شود چون فشار بالای هوای سیلندر را برای تنفس غواص کاهش می دهد. هوای فشرده داخل کپسول اسکوبا فشار بسیار زیادی دارد، که اگر غواص بخواهد مستقیما از سیلندر تنفس کند آسیب خواهد دید، به همین دلیل یک کاهنده فشار باید فشار هوای فشرده را به فشاری که غواص بتواند از سیلندر نفس بکشد تبدیل نماید.

رگولاتور غواصی

برای دستیابی به این فرآیند، یک رگولاتور، فشار را در دو گام یا مرحله کاهش می دهد: ابتدا از فشار داخل سیلندر به فشار متوسط و در مرحله بعد، از فشار متوسط به فشاری که غواص به صورت بی خطر بتواند نفس بکشد. 

بیشتر بخوانید: رگلاتور آتش نشانی

ساختار بنیادی یک رگولاتور غواصی شامل دو بخش است: 

مکانیسمی که کاهش فشار مرحله اول را انجام می دهد (مرحله اول) و مکانیسمی که کاهش فشار (مرحله دوم) را انجام می دهد. با این حال، رگولاتورهای غواصی امروزی معمولا شامل انواع لوازم جانبی دیگری دارد.

معمولا واژه رگلاتور و دیمند والو بجای یکدیگر بکار برده می شوند، دیمند والو، تنظیم کننده ای است که گاز را فقط زمانی تحویل می دهد که غواص استنشاق کند و فشار متوسط گاز را به فشار محیط کاهش می دهد. در رگولاتورهای تک لوله، دیمند والو همان مرحله دوم است که توسط دهانی بر روی دهان غواص قرار می گیرد یا به ماسک تمام صورت یا هلمت متصل می شود. در رگولاتورهای دو لوله ای دیمند والو در داخل بدنه مرحله اول قرار دارد که معمولا بدون واسطه مستقیماً به شیر سیلندر یا خروجی چند راهه (منیفولد) وصل می شود.

عملکرد رگولاتور غواصی اسکوبا

مرحله اول

هوای تنفسی با فشار بالا در حدود ۲۰۰ بار یا ۳۰۰ بار در داخل سیلندر غواصی ذخیره می شود. برای کم کردن این فشار، مرحله اول، والو یا پیستونی دارد که فشار را تا حدود ۱۰ بار کاهش می دهد و به شیلنگ فشار متوسط می فرستد. این والو پس از باز شدن اجازه خروج مقداری هوا تا رسیدن به فشار خروجی تنظیمی می دهد و مجددا به صورت خودکار بسته می شود.

و مانع از خروج هوا خواهد شد. رگولاتور با مصرف هوا و کاهش فشار در سیلندر و همچنین تغییرات عمق غوص که باعث تغییر در فشار محیط اطراف می گردد این تغییرات را به صورت خودکار جبران خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: خزه زدایی زیر آبی

مرحله دوم

مرحله دوم بر روی دهان غواص قرار می گیرد و بدون نیاز به تلاش زیاد با عمل دم هوا را ارسال می کند و بازدم را نیز به محیط بیرون می فرستد.

این بخش شامل مکانیسمی است که فشار متوسط داخل لوله فشار متوسط آمده از مرحله اول را به فشار آب اطراف کاهش می دهد و هوا را برای نفس کشیدن راحت و آسان می کند. مانند مرحله اول، مرحله دوم نیز دارای پیستون یا ساختار دیافراگمی است که باعث ارسال و توقف جریان هوا خواهد شد.

دهانی، والو بازدم و والو یا دکمه تخلیه اجزاء مرحله دوم رگولاتور اسکوبا هستند. زمانی که بازدم انجام می شود، والو بازدم اجازه خروج هوا را به آب اطراف می دهد. این والو یک شیر یک طرفه است و به آب اجازه نمی دهد که از خارج وارد مرحله دوم شود. زمانی که بر روی دکمه تخلیه با انگشت اعمال وارد می کنید، هوا به صورت مستمر و با حجم زیاد به اتاقک مرحله دوم جریان پیدا کند و آب موجود در محفظه را از طریق دهانی یا والو بازدم به بیرون هدایت کند.

رگولاتور

انتخاب رگولاتور غواصی اسکوبا

پیستونی یا دیافراگمی؟

مرحله اول رگولاتور برای تنظیم فشار هوای ورودی و ارسال آن به اتاقک فشار متوسط و مرحله دوم ممکن است شامل مکانیسم پیستونی یا دیافراگمی باشد. نوع پیستونی شامل یک پیستون متحرک است که در بالای والو ورودی قرار می گیرد و وقتی غواص از مرحله دوم نفس گیری می کند، پیستون بالا رفته و هوا به داخل محفظه فشار متوسط برای نفس بعدی غواص آماده میش ود.

بیشتر بخوانید: بهترین کمپرسور CNG

رگولاتورهای نوع دیافراگمی پیچیده تر هستند و از لحاظ تاثیرات عوامل محیطی مهر و موم شده اند و به همین دلیل بیشتر برای غواصی در آب های سرد و غواصی در آبهای دارای گل و لای و یا محتوی ذرات بالا استفاده می شود. دیافراگم یک پوشش انعطاف پذیر بر روی والو ورودی هوا است که با استنشاق هوا از مرحله دوم به سمت داخل فرو می رود و اجازه می دهد هوا به داخل محفظه فشار متوسط در مرحله اول جریان پیدا کند.

رگلاتور غیر بالانس، بالانس یا فوق بالانس؟

این اصطلاحات به قطعات مورد استفاده در مرحله اول رگولاتور ها اشاره دارد.

یک رگولاتور غیر بالانسی قطعات کمتری دارد. درنتیجه، با کاهش فشار سیلندر و در اعماق بیشتر کارایی کمتری دارد و بیشتر برای غواصی ساده و عمق کم مناسب است. در رگولاتور غیر بالانسی با افزایش عمق و یا کاهش فشار سیلندر نفس کشیدن از آن سخت تر می شود. معمولا رگولاتور غیر بالانسی در خطوط تولید رگولاتور به عنوان مدل پایه عرضه می شود.

برای اطمینان از عرضه یکنواخت هوا در فشارها و اعماق مختلف یک رگولاتور بالانسی قطعات بیشتری در مرحله اول دارد. بنابراین، عملکرد چنین رگولاتوری در طول زمان غواصی و در آبهای کم عمق یا عمیق یکنواخت خواهد بود.

رگلاتور غواصی فوق بالانس دارای فن آوری است که بوسیله آن با افزایش عمق، تنفس آسان تر می شود. اغلب این نوع مرحله اول در رگولاتورهای باکیفیت وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با پمپ CNG 

بهتر است یک رگلاتور بالانس را انتخاب کنید و اگر توانایی مالی دارید رگولاتور فوق بالانس انتخاب بهتری است. یک رگولاتور بالانسی تنها چیزی است که در غواصی تفریحی مناسب است، چون مقاومت تنفسی کمتر می سازد و تنفس کردن با آن راحت تر است. اگر در عمق های زیاد غواصی صورت گیرد فقط یک رگولاتور فوق بالانس قادر است که همزمان به اعماق بیشتر رفتن، خود را با عمق تطبیق دهد.

بررسی رگولاتور قبل از غواصی

آسیب دیدگی قطعه دهانی را بررسی کنید و از محکم بودن در جایش اطمینان حاصل نمایید.

شیلنگ های رگلاتور را برای عدم وجود هرگونه آسیب یا صدمه مورد بررسی قرار دهید.

سولفاته شدن اتصالات و فیلتر ورودی را بررسی کنید.

با چرخاندن دکمه ونتوری و تنظیم تنفس از عملکرد راحت مطمئن شوید.

رگلاتور غواصی را به سیلندر پر وصل کنید و والو سیلندر را کاملا باز کنید و بازدم را انجام دهید و در حالی با دقت به گیج فشار، چند بار عمل بازدم عمیق را از طریق دهان انجام دهید، در مقدار جریان هوا دهی نباید ایرادی وجود داشته باشد و اگر در گیج فشار در زمان نفس کشیدن افت فشار مشاهده شد مشکلی در رگولاتور وجود دارد.

کارگاه کاسپین

با بستن کلاهک ضد گرد و غبار در جای خود، یا زمانی که رگولاتور بر روی والو سیلندر متصل است و والو در وضعیت بسته قرار دارد، عمل دم از دهان را انجام دهید و نشتی را بررسی کنید. اگر مکیدن هوا وجود دارد، در جایی نشتی خواهد بود که در بیشتر مواقع دلیل آن از دیافراگم بازدم می باشد.