💥قطعات کمپرسور باد پیستونی | 09113913241

💥قطعات کمپرسور باد پیستونی | 09113913241

یکی از نکات مهم در تعمیر کمپرسور پیستونی (Piston Compressor)، در اختیار داشتن تلرانس و میزان لقی های مجاز قطعات است.

قطعات کمپرسور باد پیستونی

یکی از نکات مهم در تعمیر کمپرسور پیستونی (Piston Compressor)، در اختیار داشتن تلرانس و میزان لقی های مجاز قطعات است. این داده ها از طرف شرکت های سازنده منتشر می شود. برای تعمیر هر یک از قطعات کمپرسور، باید میزان لقی های مجاز قطعات را به دقت رعایت کرد تا راندمان آن حفظ شود. در ادامه، چند ایراد مهم کمپرسور پیستونی و راه های تعمیر قطعات را بررسی می کنیم.

قطعات کمپرسور

قطع و وصل شدن مکرر کمپرسور پیستونی

در صورتی که با روشن شدن موتور کمپرسور، شاهد قطع و وصل شدن مکرر آن هستید،

فورا برای تعمیر کمپرسور پیستونی دست به کار شوید، در غیر این صورت خیلی زود آسیب های جدی به قطعات کمپرسور وارد خواهد شد. مهم ترین مواردی که لازم است در این شرایط بررسی شود به این شرح است:

شیر یک طرفه کمپرسور خراب است: شیر را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: سیلندر کمپرسور 2000 لیتری فشار قوی

افت ولتاژ جریان برق ورودی به کمپرسور وجود دارد: ولتاژ جریان باید 10 درصد اختلاف پتانسیل نامی موتور کمپرسور باشد.

نوسان شدت جریان الکتریکی ورودی به موتور: آمپر جریان برق ورودی به کمپرسور روی محدوده مجاز تنظیم شود.

سایز سیم های برق، کوچک است: با توجه به آمپر و ولتاژ جریان الکتریکی، سیم با سایز مناسب برای کمپرسور انتخاب کنید.

سایز نامناسب هیتر یا گرم کن کمپرسور: با توجه به ظرفیت کمپرسور، هیتر با سایز مناسب را تهیه و جایگزین شود.

شیر تخلیه برقی کمپرسور خراب ست: شیر را تعویض کنید.

اتصالات الکتریکی شل شده است: محل اتصال سیم های الکتریکی در کمپرسور به دقت بازرسی و در صورت شل بودن مشکل را رفع کنید.

تخلیه فشار ناگهانی در کمپرسور: سوئیچ فشار کمپرسور را مجددا تنظیم نموده و در صورت خرابی آن را تعویض کنید.

سایز یاتاقان پیستون کمپرسور کوچک است:  یاتاقان با سایز و تلرانس ابعادی مناسب برای پیستون انتخاب نمایید.

موقعیت حرکت میل لنگ به هم خورده است: تلرانس یا لقی مجاز میل لنگ را مجدد تنظیم نمایید.

قطعات کمپرسور باد

روشن نشدن کمپرسورهای پیستونی

اگر با فشردن کلید استارت، کمپرسور روشن نشود، در وهله اول مشکل از موتور کمپرسور است. از جمله مشکلات احتمالی موتور کمپرسور پیستونی در این شرایط می توان به موارد زیر اشاره نمود

سوئیچ فشار موتور اشتباه تنظیم شده است: سوئیچ فشار موتور را مجدد تنظیم کنید.

فیوزهای اصلی یا کنترلی موتور سوخته است: فیوزها را عوض کنید.

سوئیچ فشار موتور خراب است: سوئیچ را عوض کنید.

سیم های برق موتور شل شده است: سیم ها را بازبینی و اتصال آن ها را مجدد برقرار نمایید.

کویل استارتر موتور آسیب دیده است: کویل را تعویض کنید.

سیم های برق آسیب دیده است:  سیم ها را تعویض کنید.

دمای ناگهانی موتور ناگهان افزایش می یاید: موتور را خاموش کنید و پس از مدتی مجددا روشن نمایید.

افت ولتاژ جریان برق ورودی به موتور وجود دارد: ولتاژ جریان باید 10 درصد اختلاف پتانسیل نامی موتور کمپرسور باشد.

اگر آسیب دیدگی موتور کمپرسور خیلی شدید باشد، معمولا تعمیر کردن موتور بی فایده است و بهترین تصمیم برای تعمیر کمپرسور پیستونی، تعویض کامل موتور است.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسور

نشتی در کمپرسور پیستونی

نشتی گاز در کمپرسورهای پیستونی یک ایراد شایع است، معمولا وقتی صدای غیرعادی از کمپرسور به گوش می رسد، مربوط به نشتی گاز است. در بیشتر موارد، عمده نشتی در قسمت آب بند شافت پیستون اتفاق می افد. با توجه به نوع گاز، نشتی در کمپرسور پیستونی، خطرات جدی به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین حتما نسبت به تعمیر کمپرسور پیستونی در سریع ترین زمان ممکن اقدام نمایید.

در ابتدا بررسی کنید که سوراخی در منافذ کمپرسور به وجود آمده است یا خیر؟ اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، نسبت به تعویض قطعات برای رفع این مشکل اقدام نمایید. در بیشتر مواقع نشتی به دلیل معیوب شدن آب بند های پیستون نیز رخ می دهد  که با تعویض آب بند ها می توان نشتی را برطرف کرد. در نظر گرفتن تلرانس و میزان لقی مجاز قطعات برای رفع مشکل نشتی گاز در کمپرسور پیستونی نیز مهم است.

خرابی سوئیچ فشار کمپرسور پیستونی

وظیفه سوئیچ فشار، محافظت از کمپرسور است. با رسیدن فشار هوای درون کمپرسور به سقف مجاز، این سوئیچ به صورت خودکار فعال می شود و سپس دستور توقف فعالیت موتور را صادر می کند. معمولا در کمپرسورهای پیستونی از سوئیچ های فشار الکتریکی استفاده می شود. با توجه به کاربرد این وسیله، خرابی آن باعث آسیب دیدن جدی کمپرسور می شود.

بیشتر بخوانید: سیلندر گاز فشار قوی

دلایل مختلفی برای خرابی این سوئیچ وجود دارد که عبارت اند از:

معمولا در اثر خرابی سوئیچ فشار، امکان تعمیر آن وجود ندارد؛

جمع شدن رطوبت روی دیافگرام سوئیچ فشار

نشت دریچه تخلیه هوای سوئیچ

بنابراین باید مستقیم به سراغ تعویض آن بروید تا مشکل برطرف شود.

پاره شدن دیافراگم سوئیچ

افزایش دمای بیش از حد کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی از نوع جابجایی مثبت است و قطعات متحرک زیادی دارد، به همین دلیل افزایش دمای آن هنگام فعالیت طبیعی است. برای جلوگیری از افزایش دمای بیش از حد قطعات کمپرسور، دو راهکار به صورت همزمان وجود دارد که عبارت اند از سیستم خنک کاری (اینترکولر و افترکولر) و سیستم روان کاری با روغن.

جریان روغن بین قطعات متحرک کمپرسور، میزان اصطکاک بین آن ها را کاهش می دهد؛ در نتیجه افزایش دمای بیش از حد و سایش قطعات بوجود نمی آید. روغن به مرور زمان خاصیت خود را از دست می دهد و باید آن را عوض کرد.

کمپرسور

افزایش سریع فشار مخزن ذخیره

مخزن ذخیره کمپرسور با توجه به ظرفیت و توان الکتریکی موتور، در مدت زمان معینی به فشار مد نظر می رسد. بعضی مواقع این احتمال وجود دارد که فشار مخزن به صورت ناگهانی و غیر عادی افزایش یابد. اولین احتمال این است که مشکل برای مخزن ایجاد نشده؛ بلکه گیج فشار خراب شده است.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسور پیستونی 

به همین دلیل فشار را بیش از مقدار واقعی درون مخزن نشان می دهد. در این حالت باید گیج فشار را تنظیم یا تعویض کرد تا مشکل برطرف شود. مورد دیگری که باعث افزایش سریع فشار مخزن می شود، وجود آب درون مخزن است. این موضوع باعث افت راندمان کمپرسور و زنگ زدن بدنه مخزن به مرور زمان می شود. توصیه می شود در بازه زمانی مشخص، مخزن بازرسی شود و آب موجود در آن تخلیه گردد.