تعمیرات کمپرسورهای پیستونی فشار قوی 🔱 09113913241

تعمیرات کمپرسورهای پیستونی فشار قوی 🔱 09113913241

اگر با فشردن کلید استارت، کمپرسور روشن نشود ابتدا باید موتور کمپرسور بررسی شود.

تعمیرات کمپرسورهای پیستونی فشار قوی

روشن نشدن کمپرسورهای پیستونی

اگر با فشردن کلید استارت، کمپرسور روشن نشود ابتدا باید موتور کمپرسور بررسی شود. از جمله مشکلات احتمالی موتور کمپرسور پیستونی:

آسیب دیدن کویل استارتر موتور

خرابی سوئیچ فشار موتور

آسیب دیدن سیم های برق

سوختن فیوزهای اصلی یا کنترلی موتور

افزایش دمای ناگهانی موتور

افت ولتاژ جریان برق ورودی به موتور

تنظیمات اشتباه سوئیچ فشار موتور

شل شدن سیم های برق موتور

گاهی اوقات نیز پیش می آید که آسیب دیدگی موتور کمپرسور خیلی شدید است، در این مواقع معمولا تعمیر کردن موتور بی فایده است و بهتر است موتور بطور کامل تعویض شود.

کمپرسور پیستونی فشار قوی

نشتی در کمپرسور پیستونی

معمولا وقتی صدای غیرعادی از کمپرسور به گوش می رسد، دلیل آن نشتی گاز است و بیشتر نشتی معمولا در قسمت آب بند شافت پیستون رخ می دهد. با توجه به نوع گاز، نشتی در کمپرسور پیستونی می تواند خطرات جدی داشته باشد؛ بنابراین باید نسبت به تعمیر کمپرسور پیستونی در سریع ترین زمان اقدام نمود. 

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسورهای فشار قوی

در ابتدا وجود سوراخ در منافذ کمپرسور را بررسی کنید و اگر چنین نقصی بوجود آمده بود، نسبت به تعویض قطعات اقدام کنید. در بیشتر مواقع نشتی به دلیل معیوب شدن آب بند های پیستون رخ می دهد و با تعویض آب بند ها می توان نشتی را برطرف نمود. در نظر گرفتن تلرانس و میزان لقی مجاز قطعات برای رفع مشکل نشتی گاز در کمپرسور پیستونی؛ بسیار مهم است.

خرابی سوئیچ فشار کمپرسور پیستونی

سوئیچ فشار، وظیفه محافظت از کمپرسور را به عهده دارد؛ به این صورت که با رسیدن فشار هوای درون کمپرسور به سقف مجاز، این سوئیچ به صورت خودکار فعال می شود و سپس دستور توقف فعالیت موتور را صادر می کند. معمولا در کمپرسورهای پیستونی از سوئیچ های فشار الکتریکی استفاده می شود. از جمله دلایل خرابی سوییچ فشار کمپرسور پیستونی می توان موارد زیر را برشمرد:

نشت دریچه تخلیه هوای سوئیچ

پاره شدن دیافراگم سوئیچ

جمع شدن رطوبت روی دیافگرام سوئیچ فشار

معمولا امکان تعمیر سوئیچ فشار وجود ندارد و باید تعویض شود.

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسورهای فشار قوی صنایع

قطع و وصل شدن مکرر کمپرسور پیستونی

از جمله مواردی که باید بررسی کنید، عبارت اند از:

سایز نامناسب هیتر یا گرم کن کمپرسور

خرابی شیر یک طرفه کمپرسور

شل شدن اتصالات الکتریکی

نوسان شدت جریان الکتریکی ورودی به موتور

تخلیه فشار ناگهانی در کمپرسور

سایز کوچک سیم های برق

افت ولتاژ جریان برق ورودی به کمپرسور

خرابی شیر تخلیه برقی کمپرسور

برهم خوردن موقعیت حرکت میل لنگ

کوچک بودن سایز یاتاقان پیستون کمپرسور

کمپرسور فشار قوی

افزایش سریع فشار مخزن ذخیره

مخزن ذخیره کمپرسور با توجه به ظرفیت و توان الکتریکی موتور، در مدت زمان معینی به فشار مد نظر می رسد. اگر فشار مخزن به صورت ناگهانی و غیر عادی افزایش پیدا کند. اولین احتمال وجود، خرابی گیج فشار است. به همین دلیل فشار را بیش از مقدار واقعی درون مخزن نشان می دهد. در این حالت باید گیج فشار را تنظیم یا تعویض نمود.

بیشتر بخوانید: انواع قطعات کمپرسور هوا

عامل دیگری که باعث افزایش سریع فشار مخزن می شود، وجود آب درون مخزن است. این موضوع باعث افت راندمان کمپرسور و زنگ زدن بدنه مخزن می شود.

افزایش دمای بیش از حد کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی از نوع جابجایی مثبت است و قطعات متحرک زیادی دارد، پس افزایش دمای آن هنگام فعالیت طبیعی است. اما برای جلوگیری از افزایش بیش از دمای حد قطعات کمپرسور، می توان دو راهکار به صورت همزمان استفاده نمود:

سیستم روان کاری با روغن

سیستم خنک کاری (اینترکولر و افترکولر)

جریان روغن بین قطعات متحرک کمپرسور باعث می شود که میزان اصطکاک را کاهش می دهد؛ در نتیجه افزایش بیش از حد دما و سایش قطعات پیش نخواهد آمد.

روغن به مرور زمان خاصیت خود را از دست می دهد و باید تعویض شود. همچنین به دلیل گرفتگی فیلتر روغن، امکان دارد جریان آن کاهش پیدا کند و اصطکاک قطعات افزایش یابد.

سیستم خنک کاری نیز از فن هایی تشکیل شده است که جریان هوا را به سمت قطعات کمپرسور هدایت می کند و باعث خنک شدن آن ها می شود. خراب شدن فن های اینترکولر و افترکولر نیز می تواند باعث ایجاد اختلال در فرآیند خنک کاری قطعات کمپرسور شود. در این حالت باید اینترکولر و افترکولر آسیب دیده را جایگزین نمود.

افت فشار گاز در خروجی کمپرسور پیستونی

سه دلیل اصلی باعث افت فشار گاز خروجی می شود:

افت راندمان موتور کمپرسور

افت فشار در مسیر ورودی یا مکش گاز

نشتی گاز

بیشتر بخوانید: انواع سوپاپ و قطعات کمپرسور

برای جلوگیری از ورود ذرات جامد به درون کمپرسور پیستونی در مسیر مکش یا ورودی گاز، فیلتر نصب می شود. ممکن است به مرور زمان ذرات آلاینده در سطح فیلتر تجمع یابد و دبی هوای عبوری از آن کاهش یابد که باعث می شود فشار گاز ورودی به کمپرسور کاهش پیدا کند و در خروجی افت فشار بوجود آید.

لرزش بیش از حد در کمپرسورهای پیستونی

یک کمپرسور پیستونی با توجه به ظرفیت و سرعت عملکرد، مقداری لرزش دارد؛ اما اگر میزان لرزش کمپرسور از حد مجاز فراتر برود چند عامل اصلی را می توان ذکر نمود:

شل شدن اتصالات کمپرسور

تراز نبودن پایه های کمپرسور

فونداسیون نامناسب

لرزش بیش از حد کمپرسور پیستونی

مهار نشدن موتور کمپرسور

کمپرسور پیستونی

ضربه زدن کمپرسور پیستونی

در مواقعی لرزش غیر عادی کمپرسور وجود ندارد؛ اما کمپرسور در زمان کار کردن تکان های ناگهانی دارد که در اصطلاح به این پدیده ضربه زدن کمپرسور گفته می شود.

بیشتر بخوانید: مونتاژ کمپرسور رفکوم

از دلایل بروز این اتفاق عبارت اند از:

افزایش لقی پیستون درون سیلندر کمپرسور

شل شدن کمربندهای مهارکننده موتور کمپرسور

روغن کاری ضعیف میل لنگ

شل شدن دریچه های ورودی و خروجی گاز کمپرسور

شل شدن پیچ های نصب کمپرسور یا موتور

فشار عملیاتی بیش از حد کمپرسور

فرسوده شده یاتاقان های پیستون