تعمیر انواع واتر جت در صنایع نفتی و دریایی - 09113913241

تعمیر انواع واتر جت در صنایع نفتی و دریایی - 09113913241

واترجت صنعتی برای شستشوی مبدل حرارتی و مخازن شستشوی لوله ها شستشوی الک ها فیلترها و شستشوی زیر آب در پالایشگاه و سکوی نفتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعمیر انواع واتر جت در صنایع نفتی و دریایی

واترجت صنعتی برای شستشوی مبدل حرارتی و مخازن شستشوی لوله ها شستشوی الک ها فیلترها و شستشوی زیر آب در پالایشگاه و سکوی نفتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع مواد در حال استخراج یا فرآوری در صنایع نفت و گاز، نیاز به استانداردهای ایمنی و کاری بسیار سختگیرانه‌ای برای پالایشگاه‌ها و سکوهای نفتی دارد. اگر قرار باشد تولید به درستی صورت گیرد، ذخیره‌سازی و انتقال ایمن و در عین حال کارآمد نفت و گاز، بازبینی، نظافت و سرویس و نگهداری منظم تجهیزات مورد استفاده در پالایشگاه‌ها و سکوهای نفتی ضروری خواهد بود. 

تعمیر انواع واتر جت در صنایع نفتی و دریایی

وسعت سایت‌های صنعتی و نوع مواد مورد استفاده در صنعت نفت و گاز، عملیات معمول نظافت، لایه‌ برداری، زنگ بری، برس و جداسازی را در این صنعت به عملیاتی بسیار دشوار تبدیل نموده است.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی

تاکنون روش‌ها و تجهیزات بسیار متنوعی برای انجام عملیات نظافت و سرویس و نگهداری بخش‌های گوناگون پالایشگاه‌ها و سکوهای نفتی مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته‌ که استفاده از آنها، نیاز به انرژی و هزینه بالایی دارد. از میان همه این تجهیزات، استفاده از دستگاه های واترجت صنعتی فوق فشار قوی بعنوان یک راهکار مناسب و مقرون به صرفه شناخته شده است و رشد روزافزونی داشته است.

پایه و اساس عملکرد یک واترجت صنعتی بر پاشش آب استوار است ویک ابزار برش و لایه بردار ایمن و سازگار با محیط زیست به شمار می رود. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه‌های واترجت صنعتی در پالایشگاه ها و سکوهای نفتی، عدم محدودیت در استفاده از این ابزار قدرتمند و قابلیت استفاده از آن در جاهای متنوع می‌باشد. از مهم‌ترین کاربردهای واتر جت در صنایع نفت و گاز به موارد زیر اشاره می کنیم:

نظافت و شستشوی عمومی

با توجه به عدم ایجاد وقفه در عملیات استخراج و فرآوری نفت و گاز و حفظ ایمنی حین عملیات، سطوح و مواد بسیار متنوعی در یک پالایشگاه یا سکوی نفتی باید به شکل منظم شسته شود.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی صنایع

عملیات نظافت و شستشوی عمومی در صنایع نفت و گاز عبارتند از:

شستشوی بخش‌های مختلف دستگاه‌های استخراج و فرآوری، مخازن نگهدارنده، سوپاپ ها 

زنگ بری سطوح فولادی

شستشوی تاسیسات فنی و سطوح تاثیرگذار بر فرآیند تولید

حذف آثار سوختگی ناشی از دمای کاری بالا یا جوشکاری

حذف پوشش و رنگ از سازه‌ها و تجهیزات فنی

از موارد مورد توجه نظافت و شستشوی عمومی در یک پالایشگاه یا سکوی نفتی، می توان به وسعت بالا، نوع آلودگی‌ها شامل مواد نفتی سرسخت و غیرقابل حل در آب و وجود حفرات و درزها، شیارها و سایر فضاهای غیرقابل دسترس بر روی سطوح اشاره نمود.

تعمیر واتر جت

شستشوی زیر دریا

بخش عمده‌ای از تاسیسات و تجهیزات یک سکوی نفتی در زیر آب قرار گرفته است که به شکل منظم نیازمند شستشو، زنگ بری، لایه برداری و برش دارد. همه این عملیات باید در شرایط کاری بسیار سخت زیر آب و در کوچکترین فضای ممکن انجام گیرد، کمتر کار مشابهی را می توان یافت که از لحاظ سختی در حد شستشوی زیر آب باشد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای پیستونی فشار قوی 

شستشوی الک‌ها و فیلترها

تقریبا در تمام قسمت‌های صنایع نفت و گاز از الک‌ها، فیلترها، همچنی سبدها، سینی‌ها و ابزارهای دیگر دارای ساختار مشبک بصورت گسترده ای استفاده می‌شوند. کارکرد درست و مناسب این تجهیزات کاملا به شرایط سطح آنها بستگی دارد. انباشت آلودگی با گذشت زمان و تشکیل جرم و رسوب باعث گرفتگی منافذ آنها و در نتیجه افت عملکرد آنها را در پی خواهد داشت.

بنابراین حذف رسوب و آلودگی از الک‌ها و فیلترها،حذف آلودگی از مجراهای تخلیه، شستشوی فیلترهای کارتریجی، شستشوی الک‌های گرد یا بلند پلاستیکی، رسوب گیری صافی‌های مکش و فیلتر پرس و حذف رسوبات از سینی‌های فولادی به شیوه‌ای بسیار ملایم و در عین حال باکیفیت و سریع ضروری است تا هیچ آسیبی به ساختار این تجهیزات وارد نشود.

شستشوی لوله ها

لوله‌ ها نیز دارای عملکرد بسیار مهمی در صنعت نفت و گاز هستند. دستیابی به حداکثر بازده کاری لوله‌ها وابسته به نظافت و شستشوی منظم و باکیفیت آنهاست. تنوع بالای لوله‌ها از لحاظ قطر و طول، جنس متفاوت مواد داخل لوله‌ها یافتن راهکاری ثابت، وجود انحناها و زانویی‌های متعدد، و مشترک برای شستشوی لوله ها در یک پالایشگاه نیاز به انجام کار زمان بر و منظم دارد.

شستشوی مخازن

نظافت بخش داخلی مخازن، از بخش های مهم سرویس و نگهداری آنها به شمار می آید. به منظور به حداقل رساندن زمان توقف کار در پروسه تولید در پالایشگاه ها و سکوهای نفتی، شستشوی سریع و کامل مخازن نگهداری مواد و مخزن رآکتورها بسیار با اهمیت است.

شستشوی جداره خارجی مخازن نیز به منظور پیشگری از خوردگی یا دلایل بصری ضروری می باشد. نبود ایمنی کافی برای کاربر در روش‌هایی که نیازمند ورود نیروی انسانی به داخل مخزن دارد و محدودیت دسترسی به برخی بخش‌های مخزن، سخت ترین قسمت عملیات شستشوی مخازن در پالایشگاه‌هاست.

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسورهای فشار قوی

شستشوی مبدل حرارتی

ساختار و نوع عملکرد مبدل‌های حرارتی در پالایشگاه ها و سکوهای نفتی به صورتی است که به شدت مستعد تشکیل و انباشت رسوبات سرسخت هستند که می‌تواند جریان‌یابی مایعات را سخت نموده و کاهش دهد یا حتی بصورت کلی قطع نماید.

سطوح تمیز و عاری از رسوب در مبدل حرارتی نقش حیاتی در فرآیند تولید کارآمد، در پالایشگاه‌ها دارد و برای حفظ دمای تولید ثابت ضروری است. مهم‌ترین نکته در شستشوی مبدل حرارتی مساحت کل بزرگ، ساختار پیچیده شامل لوله‌های U شکل یا لوله‌های باریک و محدودیت دسترسی، جنس متنوع رسوبات و لایه سطحی رسوب عموما بسیار سخت است.

واتر جت

مزایای استفاده از واترجت صنعتی در پالایشگاه‌ها و سکوهای نفتی

استفاده از دستگاه‌های واترجت صنعتی فوق فشار قوی، راهکاری مدرن، ایمن و کارآمد است که هر یک از موارد و مشکلات نظافتی ذکر شده را  به بهترین شکل برطرف می کند.

بیشتر بخوانید: انواع کمپرسورهای فشار قوی صنایع

از جمله مزایای این تکنولوژی به روز می توان این موارد را برشمرد:

امکان شستشوی لوله‌ها با قطر و طول متفاوت

انعطاف پذیری بالا و قابل استفاده بر روی هر سطح و ماده قابل شستشو با آب و مقاوم در برابر فشار 

امکان شستشوی بخش داخلی مخازن بدون نیاز به ورود نیروی انسانی به داخل مخزن

بدون نیاز به علمیات شستشوی ثانویه 

امکان شستشوی کوچکترین حفرات و باریک‌ترین درزها و شیارها به دلیل قابلیت نفوذ آب

سازگاری با محیط زیست به دلیل عدم نیاز به مواد شوینده قوی و سمی