🔱تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی و فشار ضعیف | 09113913241

🔱تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی و فشار ضعیف | 09113913241

کمپرسور ها براساس نیاز و کاربردشان در ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و با توجه به نحوه کارکرد به سه نوع کمپرسورهای پیستونی، دوار و گریز از مرکز تقسیم می شوند.

تعمیرات کمپرسورهای فشار قوی و فشار ضعیف

کمپرسور چیست؟

کمپرسور ها براساس نیاز و کاربردشان در ابعاد مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و با توجه به نحوه کارکرد به سه نوع کمپرسورهای پیستونی، دوار و گریز از مرکز تقسیم می شوند.

کمپرسورهای برای ایجاد نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرّد از اواپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور کاربرد دارند که در فرایند گاز به مایع تبدیل می شود. مکندگی کمپرسور، گاز را از سمت فشار ضعیف به سمت فشار قوی منتقل می کند، حجم گازی که باید متراکم شود براساس میزان جابه جایی پیستون کمپرسور خواهد بود.

کمپرسور

کمپرسور فشار قوی چیست؟

در بسیار از کارگاه ها کارخانه ها و صنایع از هوای فشرده برای تبدیل انرژی و افزایش کارایی و پیشبرد کار استفاده می شود. اکثر مشاغل مانند آتش نشانی، دندانپزشکی، صنایع مختلف پتروشیمی، کشتیرانی، مواد غذایی و غیره نیاز به هوای متراکم و فشرده نیاز دارند. 

کمپرسور فشار قوی مدل پیشرفته ای از کمپرسور های پیستونی است و بر خلاف کمپرسور های معمولی که محدوده تولید فشار بین 8 تا 10 بار می باشد.

بیشتر بخوانید: تعمیرات شیر فشار شکن

در کمپرسور های فشار قوی به واسطه فشرده سازی 2 تا 4 مرحله ای امکان ایجاد فشار چندین برابر بین20 تا 1000 بار وجود دارد. بنا بر تعریف ، در کاربرد هایی که فشار بالای 20 بار و هوادهی بین 600 تا 2000 لیتر بر دقیقه مورد نیاز باشد کمپرسور های فشار قوی کاربرد خواهند داشت.

مکانیزم عملکرد کمپرسور فشار قوی به این صورت می باشد که ابتدا هوای محیط به درون هوا ساز مکیده می شود، پس از فشرده سازی وارد مخزن ذخیره هوای فشار قوی شده و مقداری از کندانس هوا ته نشین می گردد. درمرحله بعد هوای فشرده شده وارد تله آبگیر (Water Separator) مخصوص هوای فشرده می شود و حدود 40 درصد از رطوبت هوا از آن جدا می گردد.

سپس به فیلتر اولیه وارد و ذرات غبار موجود در آن به اندازه 2 میکرون جذب می گردد، در این مرحله، هوای پاک با خلوص بالا وارد درایر تبریدی م ود و تمام رطوبت و کندانس باقی مانده از آن جدا شده و در آخر هوای فشرده شده توسط میکروفیلتر ثانویه که مخصوص هوای فشار قوی است به اندازه 0.01 میکرون فیلتراسیون می شود تا هوای خشک و کاملا پاک برای مصرف آماده شود.

کمپرسورهای فشار قوی توانایی فشرده سازی هوا، نیتروژن، گاز طبیعی، هیدروژن، دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن، هلیوم و غیره را دارند.

بیشترین کاربرد این کمپرسور ها در مواردی چون تامین هوای تنفسی غواصی، آتشنشانی و امداد و نجات،  پـیـنت بـال،  صنایع نظامـــی و .... می‌باشد. این کمپرسورها به گروه های زیر تقسیم می شوند:

1- کمپرسور تک استج پیستونی با قابلیت فشرده سازی گاز تا فشار حدودا ۱۰ بار

2- کمپرسور دو استج پیستونی با توان فشرده سازی گاز تا فشار حدودا ۶۸ بار

3- کمپرسورهای چند استیج (کمپرسورهای فشار قوی) ترکیبی سه، چهار ، پنج استیج که توان فشرده سازی هوا بیش از ۶۸ بار را دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی قطعات کمپرسور باد

همچنین می توان آنها را طبق طرح و اصل کار طبقه بندی کرد:

کمپرسور تک مرحله ای (Single-stage)

کمپرسور متقابل دو مرحله ای (Two-stage)

کمپرسور مرکب

کمپرسور دوار پیچ

کمپرسور توربو

کمپرسور گریز از مرکز

کاربرد کمپرسور فشار قوی

غواصی

کمپرسور پینت بال

کمپرسور تولید ظروف pet

کمپرسور پر کردن کپسول

کمپرسور آتش نشانی

کمپرسور کشتی رانی

کمپرسور ریخته گری

کمپرسور سند بلاست سنگ و گرانیت

کمپرسور راه اندازی ژنراتور ها

کمپرسور فشار قوی

کمپرسور فشار ضعیف چیست؟

کمپرسور فشار ضعیف نوعی از کمپرسورهای پیستونی ست. در صنعت‌های کوچک بیشتر از کمپرسور پیستونی و در صنعت های نسبتا بزرگ تا بزرگ از کمپرسور اسکرو استفاده می‌شود. 

اجزای کمپرسور

مهم‌ترین اجزای کمپرسور شامل موارد زیر است:

مخزن (Air Receiver)

میکرو فیلتر (Micro Filter)

درایر جذبی (Adsorption Dryer)

درایر تبریدی یا خشک‌کن (Refrigeration Air Dryer)

تله آبگیر و روغن گیر

میکرو تراپ (Micro Trap)

واتر تراب (water trap)

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوپاپ اطمینان کمپرسور باد

عملکرد کمپرسور

کمپرسورها در ابعاد متنوع ساخته می‌شوند و برحسب نوع عملکرد به انواع پیستونی(رفت و برگشت)، دوار و گریز از مرکز تقسیم می‌شوند. عملکرد کمپرسورها، به این صورت است که نیروی لازم برای مکیدن گاز سردکننده از اپراتور، متراکم کردن گاز و سپس فرستادن آن به کندانسور را فراهم می‌کنند که در آن گاز به مایع تبدیل می‌شود.

کمپرسور حجم مشخصی از گاز را با توجه به میزان جا به جایی، از سمت فشار ضعیف به سمت فشارقوی مکیده و منتقل می‌کند. کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار، جریان سردکننده را از یک بخش به سایر بخش‌های سیستم برقرار می‌کند.

در اکثر مشاغل مانند آتش نشانی، دندانپزشکی، صنایع مختلف پتروشیمی، کشتیرانی، مواد غذایی و از این قبیل به هوای متراکم و فشرده نیاز دارند که کمپرسورهای باد وظیفه تأمین این هوای فشرده با فضار خاص را بر عهده دارند.

انواع کمپرسور هوا

1- کمپرسور پیستون

2- کمپرسور دیافراگم

3- کمپرسور پیچ مارپیچ یا اسکرو

4- کمپرسور کشویی یا ون

5- کمپرسور فرفره‌ای یا اسکرول

6- کمپرسور لوب دوار

7- کمپرسور گریز از مرکز

8- کمپرسور محوری

بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا پرتابل چمدانی

انواع کمپرسور صنعتی

کمپرسورهای دینامیکی در دو نوع جریان شعاعی و جریان محوری هستند. انواع جریان شعاعی، پره‌های شعاعی دارند و از نیروهای گریز از مرکز برای جابه‌جایی هوا استفاده می‌کنند. در مقابل کمپرسور جریان محوری پره‌های ثابت و متحرک دارند.

هوا یا گاز به شکل محوری دور محور گردان کمپرسور حرکت می‌کند. کمپرسورهای رفت‌وبرگشتی، دوار و دیافراگمی از انواع جابه‌جایی مثبت هستند و بیشتر کارگاهها و صنایع از نوع رفت‌وبرگشتی یا پیستونی استفاده می‌کنند. خود کمپرسور پیستونی یا رفت‌وبرگشتی انواع مختلفی دارد که می‌تواند ثابت و قابل حمل باشد. انتخاب نوع کمپرسور به شرایط کارگاه بستگی دارد.

کمپرسور صنعتی

در صورتی که بخواید در کارگاه‌های تجاری و منزل از کمپرسور رفت‌وبرگشتی استفاده کنید، می‌توانید نوع کمپرسور رفت‌وبرگشتی با 5/1 اسب‌بخار را تهیه نمایید. کارگاه‌های صنعتی و نفتی هم به دستگاه‌های بزرگ‌تر نیاز دارند.

علاوه‌بر این‌ها کمپرسورهای دوار نیز تولید می شوند که می‌توانند به صورت پیوسته کار کنند. کمپرسورهای روتاری در گروه‌ دستگاه‌های برودتی قرار می‌گیرند و گازها را فشرده می‌کنند. ارتعاشات کم، آلودگی صوتی کم، بازدهی بالا و جریان یکنواخت از مزایای کمپرسورهای روتاری هستند.