انواع شیر فشار شکن ⚜ 09113913241

انواع شیر فشار شکن ⚜ 09113913241

شیر فشار شکن وسیله ای برای شکستن فشار است. در یک سیستم سیالی؛ کنترل فشار مدار بسیار مهم است.

انواع شیر فشار شکن

شیر فشار شکن چیست ؟

شیر فشار شکن وسیله ای برای شکستن فشار است. در یک سیستم سیالی؛ کنترل فشار مدار بسیار مهم است. این سازه عامل مهمی در ایمنی سیستم است و سلامت سایر اجزا را تضمین می‌کند. در طراحی یک مدار هیدرولیکی، پمپ که عامل ایجاد فشار است معمولا با ضریب توان بالاتری درنظر گرفته می‌شود و فشار ایمن ولازم برای عملکرد سیستم از طریق فشار شکن مشخص می‌شود. 

انواع شیر فشار شکن

مانومتر یا همان فشار سنج هیدرولیک وسیله ای مکمل برای تنظیم فشار است. شیر فشار شکن، فشار سیال عبوری از آن را کم می کند و نیز برای ثابت نگه داشتن فشار در خروجی شیر کاربرد دارد و در نتیجه فشار خروجی سیال از فشار ورودی آن کمتر می باشد. شیرهای فشار شکن به ویژه برای کاهش فشار آب ورودی به شبکه طراحی شده اند. 

بیشتر بخوانید: تعمیرات شیر فشار شکن 

معمولا فشار آب خروجی از مخازن بسیار بالاست و برای ورود به سیستم لوله کشی آب مصرفی خانگی مناسب نیست. شیر فشار شکن، به طور معمول کنتور آب ساختمان ها بعد از انشعاب از لوله اصلی آب شهر نصب می شود تا فشار های زیاد و تغییرات فشار آب شهر را کاهش دهد.این شیرها دارای یک پیچ مخصوصی تنظیم فشار هستند که بوسیله آن فشار خروجی شیر تنظیم می شود. توجه داشته باشید که قبل از شیر به صافی نیاز تعبیه شده است. 

روش کار شیر فشار شکن

شیرهاي فشار شکن بر اساس کنش و واکنش دو نیروي متضاد مجاور یکدیگر عمل می کنند. نیروي ناشی از فشار آب تمایل به بستن مسیر جریان دارد و نیروي مخالف از فنر گرفته شده و تمایل به باز کردن مسیر جریان دارد. هر دو نیرو در راستاي تمایل خنثی کردن یکدیگرند. به علت خاصیت واکنشی متغیر فنر که متناسب با تغییرات ورودي طراحی شده، فشار خروجی به صورت پایدار خواهد بود.

شیرهای فشار شکن در افزایش کارایی و ایمنی در بسیاری از کارخانه‌های شیمیایی، نفت و گاز بسیار اهمیت دارند، اما در معرض نشتی هستند. اگر شیر فشار شکن نشتی داشته باشد، سیستم‌ها می‌توانند تحت فشار بیش از حد قرار بگیرند و حتی از کار بیفتند، به‌ویژه در صورتی که شیر به سرعت رفع یا تعمیر نشود.

انواع شیر فشار شکن

شیرهای فنری معمولی

شیرهای فنری معمولی شامل درپوش، راهنما و فنر در سیالات آزاد شده است. همانطور که کاپوت در اتمسفر باز می شود، فشار برگشتی سیستم کمکی فشار تنظیم شده را کاهش می دهد. هنگامی که کاپوت به سمت داخل شیر خروجی منفذ می شود، این روند معکوس می شود و فشار برگشتی سیستم امداد فشار تنظیم شده را بیشتر می کند.

شیرهای فنری معمولی در سرویس‌های غیرخورنده هستند و کاربرد زیادی دارند که فشار برگشتی کمتر از 10٪ از نقطه تنظیم باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی قطعات کمپرسور باد

شیرهای فنری متعادل

یک فنر متعادل منحصراً به منظور کاهش اثرات فشار برگشتی و محافظت از فنر و راهنمای کاپوت در برابر مایعات آزاد شده طراحی می شود. ناحیه دیسک این شیرها در هوا تخلیه می شود و یک دیسک جداگانه تحت فشار معکوس قرار می گیرد. این دو دیسک برابر هستند.

شیر فشار شکن

شیر اطمینان

شیر اطمینان یکی از انواع شیر فشار شکن است که مکانیسم آن با فشار استاتیک ورودی کار می کند و طوری طراحی شده که به طور مداوم با یک حرکت پاپ باز شود. شیرهای اطمینان بیشتر در سرویس های هوا و جریان استفاده می شوند. شیرهای اطمینان به دو صورت ساخته می شوند:

شیر اطمینان کم بالابر

در این نوع شیرها، دیسک به صورت خودکار بلند می شود و موقعیت دیسک فضای تخلیه واقعی را مشخص می کند.

شیر اطمینان کامل بالابر

مانند شیرهای اطمینان کم بالابر، بالابرهای دیسکی به طور خودکار شیرهای اطمینان تمام بالابر هستند. با این حال نمی توان منطقه تخلیه واقعی را با موقعیت دیسک تشخیص داد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوپاپ اطمینان کمپرسور باد

شیر اطمینان فشار شکن  (سیفتی ریلیف ولو)

در میان انواع شیر فشار شکن، شیرهای اطمینان پرطرفدار هستند. این شیرها به دلیل باز شدن سریع یا پاپ اکشن معروفند. شیرهای ایمنی دارای یک سیستم نسبت باز شدن هستند که با افزایش فشار روی پایه فشار بازشدن تعیین می شود. این شیرها برای سیال یا مایع تراکم پذیر کاربرد دارند. شیرهای اطمینان دارای انواع مختلفی از جمله شیرهای اطمینان متعادل و معمولی هستند. 

شیرهای پایلوت

شیرهای کنترل کننده پایلوت توسط یک پایلوت فشار کمکی کنترل می شوند. عملیات از طریق یک روزنه اتفاق می افتد وفشاری ایجاد می شود که نیروی مقاومت را بر روی پیستون شیر اصلی تامین می کند. با نزدیک شدن فشار فرآیند به نقطه تنظیم، نیروی نشیمن خالص روی پیستون شروع به افزایش می کند.

شیر فشار شکن با نیرو

به عنوان یکی از انواع شیر فشار شکن، شیرهای فشار شکن از یک دستگاه تخلیه کننده تشکیل شده است. یک دستگاه، متمایز با این شیرها ترکیب می شود و آنها را کنترل می کند که به منبع انرژی خارجی نیاز است.

شیر فشار شکن خلاء

شیرهای خلاء به عنوان یک نوع دستگاه کاهش فشار، دستگاه هایی هستند که در برابر خلاء داخلی بیش از حد مقاومت می کنند. این شیر‌ها طوری طراحی شده‌اند که جریان اضافی سیال را پس از بازیابی شرایط عادی با بسته شدن مجدد متوقف می کنند.

بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا پرتابل چمدانی

شیر تخلیه فشار با دما

شیرهای تخلیه فشار با دما، مشابه شیرهای فشار فشاری هستند، با این تفاوت که توسط دمای خارجی یا فشاری که در سمت ورودی اعمال می شود، فعال می شوند.

هوای فشرده کاسپین

مزایای شیر فشار شکن

هزینه تولید کم

قابلیت نگهداری آسان

طراحی ساده

کاهش نشتی خارجی

هیج نیروی خارجی برای بارگذاری در شیر لازم نیست.

عدم وجود بسته بندی ساقه، نشتی خارجی و هم چنین منبع اصطکاک بالا را حذف می کند.

بیشتر بخوانید: ساخت اتاق کنترل پنل

معایب شیر فشار شکن

رگولاتورها قابلیت کنترل را هنگامی که افت فشار در شیر کم می شود ازدست می دهند، چون محیط قدرت عملکرد کافی را تامین نمی کنند.

محیط کنترلی باید کاملا تمیز باشد.

رگلاتورها نمی توانند با بی صدایی/ کاواک زایی سازگار شوند.