کمپرسورهای شارژ کپسول هوای تنفسی - 09113913241

کمپرسورهای شارژ کپسول هوای تنفسی - 09113913241

کمپرسور هوای تنفسی جزو تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

کمپرسورهای شارژ کپسول هوای تنفسی

کمپرسور هوای تنفسی جزو تجهیزاتی هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند، از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره نمود:

کارخانه‌های خودروسازی، نیروگاه‌ها، کشتی‌ها، تولید، ساخت و سازها، جوشکاری،صافکاری و پر کردن کپسول های هوای تنفسی 

بعضی از کمپرسورها به صورت حرفه ای و تخصصی فقط برای موارد فوق کاربرد دارند.

کمپرسورهای شارژ کپسول هوای تنفسی

از جنبه های مختلفی کمپرسور ها قابل دسته بندی هستند، اما رایج ترین این دسته بندی ها بر اساس نوع عملکردشان می باشد. از این مدل کمپرسورها برای تامین هوای پالایش شده تنفسی طبق استاندارد CE EN12021 و با فشار ۲۰۰ و ۳۰۰ بار استفاده می‌شود، ویژگی این کمپرسورها خاص چنین شرایطی است.

نحوه عملکرد این سیستم ها به صورت برقی یا موتوری است و ظرفیت‌های خروجی آن ها از 100 الی1300لیتر در دقیقه را شامل می شود.

بیشتر بخوانید: کمپرسور شارژ کپسول غواصی

كمپرسور هواي تنفسي چیست؟

کمپرسور هوا نیرو را با استفاده از موتور الکتریکی، موتور دیزل یا بنزین و غیره به انرژی بالقوه ذخیره شده در هوای تحت فشار تبدیل می کند و هوا را در مخزن ذخیره می کند و فشار را افزایش می دهد. وقتی فشار مخزن به حد مورد نیاز می رسد، کمپرسور هوا خاموش می شود.

از این مرحله به بعد هوای فشرده شده در مخزن نگه داشته می شود تا در موقع مناسب استفاده شود. انرژی موجود در هوای فشرده شده کاربردهای مختلفی دارد، در این فن اوری از انرژی جنبشی هوا در هنگام آزاد شدن و مخزن کم فشار استفاده می شود. وقتی فشار مخزن کم شود، کمپرسور هوا دوباره روشن می شود و مخزن را دوباره با هوای تحت فشار پر می کند.

یک کمپرسور هوا با پمپ تفاوت دارد، زیرا کمپرسور برای هر نوع گاز و هوا کار می کند، در صورتی که پمپ ها با یک مایع کار می کنند.

کمپرسورهای هوا دو مرحله دارند، عملیات فشرده سازی و عملیات رهاسازی

میزان سرعتی که کمپرسور می تواند هوا متراکم کند، با فوت مکعب در دقیقه (cfm) بیان می شود. فشار اتمسفر در نحوه حرکت سریع هوا به داخل سیلندر موثر است، در نتیجه cfm با فشار اتمسفر متفاوت می باشد. همچنین این ویژگی با توجه به دما و رطوبت هوا نیز متفاوت است. برای ایجاد یک رابطه مساوی، سازندگان پای استاندارد مکعب در دقیقه (scfm) را به عنوان cfm در سطح دریا با 68 درجه فارنهایت هوا در رطوبت نسبی 36٪ محاسبه می کنند. 

کپسول هوای تنفسی

کاربرد پمپ هوای تنفسی 

از کمپرسور هوای تنفسی برای مواقعی که هوای محیط آلوده است و یا امکان تنفس در محیط مورد نظر وجود ندارد می توان استفاده کرد، در اماکن درمانی و بیمارستان ها نیز می توان از این دستگاه در جهت تولید هوایی پاک و با فشار مشخص استفاده کرد. دستگاه باید کاملا بر اساس استانداردهای بین المللی ساخته شده باشد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور ‌هوای تنفسی

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده کمپرسور هوای تنفسی، تأمین هوای تنفسی برای افراد است. کمپرسور هوای تنفسی در کپسول های غواصی و کمپرسور هوای تنفسی در کپسول های آتش نشانی از موارد پر استفاده این دستگاه است.

وسایل تشکیل دهنده کمپرسور هوا 

کمپرسور از دو قسمت اصلی به نام الکتروموتور و موتورتک سیلندر تشکیل شده است. الکتروموتور در خلاف عقربه های ساعت می چرخد و موتور تک سیلندر در کنار آن نصب شده است. بر روی دستگاه، سه فیلتر وجود دارد، یکی در قسمت بالا و دوتای دیگر در پایین دستگاه تعبیه شده که کار هر سه تصفیه کردن هوای مکش شده در سه مرحله می باشد.

به ازای هر 1000 ساعت کار این دستگاه فیلترها نیز باید تعویض شود. در قسمت پایینی دستگاه سه شیر نم گیر وجود دارد که رطوبت و گرد و غباری که بوسیله سه فیلتر گرفته شده با باز کردن این شیرها خارج می شود. پس از 15 دقیقه کار دستگاه این شیرها باید یکبار باز و سپس محکم بسته شوند.

همچنین اگر کپسول اکسیژن کاملا خالی باشد 20 الی 25 دقیقه طول می کشد تا کپسول کاملا شارژ شود. کپسول های عملیاتی نباید هیچوقت کمتراز 250 بار هوا داشته باشند، در این صورت باید سریعا شارژ شوند. در ضمن جایی که دستگاه کمپرسور هوا قرار گرفته است باید کاملا تراز باشد.

بیشتر بخوانید: کپسول شارژ تفنگ پی سی پی

طریقه پر کردن کپسول اکسیژن 

برای شارژ کردن کپسول های هوا در ابتدا لازم است کلیه مقررات ایمنی مربوط به شارژ کپسول شود. در ابتدای کار شارژ کپسول، روغن گیژ روغن موتور کمپرسور رفته و روغن را چک کنیم و پس از اطمینان، کمپرسور را به مدت 3 الی 5 دقیقه روشن می کنیم تا روغن موجود در موتور به تمامی قسمت های آن برسد و سپس آن را خاموش می کنیم. به طور هم زمان می توان با یک کمپرسور دو کپسول را شارژ نمود ولی توصیه می شود بیشتر از یک کپسول شارژ نشود. 

در ابتدا شیلنگ و کوپلینگ مخصوص شارژ را به کپسول وصل می کنیم و مانومتر را طوری که زاویه دید کافی داشته باشیم قرار می دهیم و شیر تخلیه زیر مانومتر را محکم می کنیم تا هوای شارژ یا هوای کپسول از آن قسمت خارج نشود.

كمپرسور هواي تنفسي  

قبل از روشن کردن دستگاه حتما باید شیر کپسول را باز کنید تا هوا بتواند به راحتی وارد کپسول شود. اگر پس از چند ثانیه شارژ را انجام دهید، اگر شارژ انجام نشد دستگاه را خاموش کنید و رفع عیب را  انجام می دهیم.

بیشتر بخوانید: فروش سیلندر هوا

پس از رفع نشتی دوباره دستگاه را روشن می کنیم تا کپسول شارژ شود و زمانی که فشار هوای داخل کپسول به 330 بار رسید دستگاه را خاموش می کنیم، شیر کپسول را می بندیم و برای خارج کردن شیلنگ و کوپلینگ مخصوص شارژ کمی شیر تخلیه زیر مانومتر را باز می کنیم تا هوای داخل شیلنگ خارج شود و سپس شلنگ را خارج و کپسول بعدی را شارژ می کنیم.

بعد از 30 دقیقه کار، دستگاه باید 30 دقیقه استراحت کند. بعد از 15 دقیقه کار، شیرهای نم گیر را باز کنید تا رطوبت و گرد و غبار گرفته شده را خارج نماید.