قطعات یدکی کمپرسور 09113913241

قطعات یدکی کمپرسور 09113913241

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که در آن از مکانیزمی روتاری برای متراکم کردن گاز استفاده می‌شود.

قطعات یدکی کمپرسور

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که در آن از مکانیزمی روتاری برای متراکم کردن گاز استفاده می‌شود. از این کمپرسورها معمولاً در جایی که نیاز به حجم هوای متراکم زیادی باشد مانند چکش‌های بادی یا آچار بوکس بادی و کمپرسورهای پیستونی کاربرد نداشته باشد استفاده می‌شود. عمل مکش و دهش در این نوع کمپرسور یک عمل پیوسته‌است و برعکس کمپرسورهای پیستونی جریان دارای موج یا ضربه نیست.

قطعات یدکی کمپرسور

معرفی کمپرسور اسکرو

اگر اجزای دستگاههای کمپرسور اسکرو، مرغوب و باکیفیت نباشند کارآیی اصلی دستگاههای کمپرسور اسکرو هم به میزان قابل توجهی کم می شود. هر نوع ایراد فنی یا خرابی در اجزای مختلف تشکیل‌دهنده‌ی آن باعث ایجاد مشکلاتی جدی در کارکرد کمپرسورهای اسکرو خواهد بود. این کمپرسورها، صنعتی هستند و اغلب در صنعت های بزرگتر به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: قطعات یدکی کمپرسور باد

برای طراحی و ساخت آن از قطعه‌های کمتری نسبت به دیگر کمپرسورها استفاده می‌شود. کمپرسورهای اسکرو  مقدار فشارات سیالات را به میزان دلخواه بالا می برند. از مهمترین کاربردهایشان در صنایع گوناگون آنها  می‌توان به صنعت الکترونیک، صنایع شیمیایی، صنعت خودروسازی و صنایع هوا اشاره نمود.

از انواع کمپرسورهای اسکرو می‌توان به کمپرسورهای اسکروی نوع خشک و روغنی اشاره نمود که عملکرد هر کدام متفاوت می‌باشد.

قطعات کمپرسور اسکرو

مهمترین موضوع در قطعات، کیفیت، برند و قیمت مناسب آن کالا است که شامل  قطعات اصلی دستگاه و ملزوماتی از جمله درایر، میکروفیلتر، المنت، مخزن و قطعات مصرفی فیلترها و روغن می باشد. اجزای تشکیل دهنده کمپرسور، شامل واحد هواساز، رادیاتور هوا، رادیاتور روغن، فیلتر هوا، الکتروموتور، واحد PLC ، مینمم پرشر ولو می شود. قطعات کمپرسور اسکرو شامل بخش هایی مانند فیلتر های سری GA 11 T ، کیت آنلودر، سنسورهای فشار دما و روغن است.

اجزای کمپرسور اسکرو

قطعات کمپرسور هوا شامل واحد هواساز، الکتروموتور، رادیاتور، جدا کننده روغن و هوا و سیستم کنترل PLC  است که در ادامه به اختصار شرح داده می‌شود.

مخزن، هوای فشرده تولید شده را ذخیره می کند و به دمای مورد نظر رسانده و به خط تولید انتقال می‌دهد. در مورد مخزن کمپرسور، رعایت ضخامت استاندارد بسیار با اهمیت است، همچنین کیفیت جوشکاری مخازن نیز مهم است. این تجهیزات به علت سطح تماس گسترده ای که با هوای محیط دارد، هوای فشرده را خنک می کند و بخشی از رطوبت موجود در هوا را به شکل قطرات مایع آب خارج می‌نماید.

بیشتر بخوانید: تجهیزات زیر آبی

نکته مهم در خصوص الکتروموتور ها، مقدار مس بکار رفته در سیم پیچی الکتروموتور است. در الکتروموتور های بی کیفیت میزان مس، کمتر از حد استاندارد می باشد. از این رو مقاومت در سیم پیچی ها بیشتر می شود و مصرف برق افزایش می‌یابد.

درایر تبریدی، خشک کننده و یا رطوبت گیر کمپرسور باد، برای حذف رطوبت هوا در داخل کمپرسورهای مختلف استفاده می شود و به نام واترترپ تله آبگیر و یا دستگاهی با نام درایر کمپرسور شناخته می‌شود.

 کمپرسور

بلبرینگ

بلبرینگها را می‌توان جزء قطعات اصلی دستگاههای کمپرسور اسکرو دانست.  کارآیی اصلی این قطعه در کاهش میزان استهلاک دستگاه است. به منظور کاهش نویزهای موجود در دستگاه و روان بودن آن ضروری است که از بلبرینگهای مرغوب و ارجینال استفاده شود. فیلترهای هوا، در بازه‌های زمانی معینی، نیاز به سرویس و تعویض دارند.

بیشتر بخوانید: قطعات کمپرسور باد پیستونی

فیلتر روغن

ضرورت استفاده از روغن در کمپرسورهای اسکرو نوع روغنی واضح است. این فیلترها روغنی که به دستگاه وارد شده را بررسی می کند و املاح و ذرات مخرب را فیلتر می کنند. این فیلترهای روغن، بعنوان مهم‌ترین اجزای کمپرسورهای اسکرو روغنی شناخته می شود. اگر هر ایرادی در کارآیی آن بوجود بیاید، باید در اولین فرصت اقدامات تعویض و تعمیر انجام شود. 

دریچه‌های مکشی

از اجزای دیگر کمپرسورهای اسکرو دریچه‌های مکشی تست. این دریچه ها هوا را به دستگاه وارد می‌کنند. راندمان دستگاه با وجود تنظیمات خاصی که دریچه‌ها دارند، بشکل قابل توجهی افزایش می یابد. این دریچه ها به صورت اتوماتیک باز و بسته می شوند. اگر کارکرد دریچه‌های مکشی نامطلوب باشد، در عملکرد دستگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

موتور

موتور جزء مهم‌ترین اجزای دستگاه کمپرسور اسکرو است، اغلب موتورهای بکار رفته در دستگاهها، برقی است. به هر میزانی که ظرفیت مخزن کمپرسور بیشتر باشد، میزان قدرت موتور هم به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

به جهت بالا رفتن مقدار کارآیی و کم کردن مقدارمصرف برق می‌توان سفارشی‌سازی کرد، همچنین از تجهیزات درایو برای کنترل کردن حالت استارت، و یا استپ و کارآیی دستگاهها استفاده نمود.

فیلتر هوا

فیلترهای هوا برای فیلتر کردن گازهای وارد شده به درون دستگاه استفاده می‌شود. اگر چنانچه کارایی این قطعات خوب نباشد، کارکرد دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد و امکان صدمه‌های جدی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: سیلندر کمپرسور 2000 لیتری فشار قوی

بخش کنترل سیستم

بخشهای مربوط به کنترل سیستم برای کنترل و بررسی نمودن فاکتورهای با اهمیت تهیه شده‌اند. این قسمت بوسیله‌ی کمپانی‌های تولید کننده‌ی، تنظیم می‌شود. البته در بعضی از موارد، اپراتورها می توانند دستکاری های مورد نیاز را انجام دهند.

دریچه‌های تخلیه یا درین

در کمپرسورهای نوع اسکرو بدون روغنی، از دریچه‌های تخلیه برای تخلیه‌ی آبهایی که ممکن است در دستگاه وجود دارد استفاده می شود. هر نوع نقص و ایرادی مستقیما در عملکرد دستگاه تاثیر خواهد داشت.

مخازن ذخیره سازی

مخازن ذخیره‌سازی اغلب در ابعاد گوناگونی تولید می‌شوند و برای پروژه‌های صنعتی از مخازن بزرگتر استفاده می شود.

کارگاه کاسپین

فیلتر سپراتور

کمپرسورهای اسکرو به فیلترهای جدا کننده مجهز هستند. این جداکننده‌ها کار جداسازی هوای فشرده شده از روغن در تانک‌های دستگاه را انجام می دهند. بازدهی هوایی باکیفیت، گویای کارایی کمپرسورهای اسکرو روغنی است. اگر روغن موجود در هوا به خوبی جداسازی نشود، احتمال خسارات متعدد تجهیزات کمپرسور افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسور

روتور

همزمان با روشن شدن دستگاه، روتورهای هواساز، نیروهای محرک لازمه را از راه موتور می‌گیرند. در این حالت هوا با استفاده از دریچه‌ها مکش می‌شود.