ساخت اتاق کنترل پنل | 09113913241

ساخت اتاق کنترل پنل | 09113913241

کانکس اتاق کنترل نوعی سازه پیش‌ساخته است که سوئیچ‌ها و کلیدهای کنترل یک یا چند دستگاه در داخل آن قرار می گیرد و اپراتور از طریق این تابلو و دکمه‌های مربوطه کنترل دستگاه‌ها را انجام می دهد.

ساخت اتاق کنترل پنل

کانکس اتاق کنترل چیست؟

کانکس اتاق کنترل نوعی سازه پیش‌ساخته است که سوئیچ‌ها و کلیدهای کنترل یک یا چند دستگاه در داخل آن قرار می گیرد و اپراتور از طریق این تابلو و دکمه‌های مربوطه کنترل دستگاه‌ها را انجام می دهد و فعالیت ماشین آلات را زیر نظر می‌گیرد؛ در این سازه پیش‌ساخته تجهیزاتی مانند میز، ابزارهای کنترل، تلویزیون و غیره وجود دارد که اصلی‌ترین راه ارتباطی بین اپراتور و دستگاه از طریق نوار ویدئویی و دوربین‌های مداربسته قابل انجام است.

ساخت اتاق کنترل پنل

کاربرد کانکس اتاق کنترل

کاربرد اصلی کانکس اتاق کنترل بیشتر در پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و برای کنترل دستگاه‌های بچینگ است، از این سازه در شهربازی‌ها به‌عنوان کنترل‌کننده دستگاه‌های بازی نیز استفاده می‌شود؛ کانکس اتاق کنترل به ‌منظور افزایش ایمنی فضای کار اپراتورها طراحی شده است تا شخص بدون نزدیک‌شدن به دستگاه‌های پرخطر بتواند کنترل، نظارت، پاسخ‌گویی و تصمیم‌گیری مربوط به این دستگاه‌ها را در اختیار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خرید کمپرسور باد پرتابل

کانکس اتاق فرمان

از نظر نوع و عملکرد کانکس اتاق فرمان تفاوت چندانی با اتاق کنترل ندارد، اصلی ترین تفاوت این است که معمولا اتاق فرمان دارای ابعادی کمی بزرگتر و مجهز به کنترل مدار فرمان چندین دستگاه یا یک دستگاه چند عملکردی است. در رابطه با کانکس اتاق فرمان نیز از انواع سازه ها بسته به محل استفاده استفاده می شود و گاهی اوقات نیز از اتاق فرمان بجای کنترل می توان استفاده نمود.

ویژگی های کانکس اتاق کنترل

استفاده از پنجره‌های دوجداره جهت جلوگیری از ورود صدای دستگاه‌ها به داخل سازه

وجود فضایی با زاویه دید مناسب جهت کنترل عملکرد دستگاه

استفاده از شیشه نشکن و ایمن برای پنجره‌ها جهت افزایش امنیت اپراتور

توجه به نکات ایمنی مربوط به سیم‌کشی و سیستم برقی داخل سازه

استفاده از بدنه فولادی قوی برای ساخت کانکس اتاق کنترل

استفاده از تابلو و سوئیچ‌های استاندارد و متناسب با توان دستگاه‌ها

مزایای خرید کانکس اتاق کنترل

یکی از مزایای کانکس اتاق کنترل، احداث و نصب سریع آن است و راه‌اندازی آن بسیار ساده است.

از مزایای دیگر کانکس اتاق کنترل می‌توان به مجهز بودن و بهترین مکان برای کنترل و نظارت بر دستگاه‌های صنعتی از راه دور اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: خدمات کمپرسورهای اسکرو

یکی‌دیگر از مزایای کانکس اتاق کنترل، عمر مفید سازه، مقاومت بالا در برابر حوادثی مثل سقوط مصالح، عایق مناسب گرما و سرما و همچنین محلی امن برای شخص اپراتور می باشد.

اتاق کنترل پنل

انواع کانکس اتاق کنترل

کانکس اتاق کنترل کامپوزیتی

کانکس اتاق کنترل کامپوزیتی بیشتر در مکان‌های لوکس و عمومی مثل شهربازی یا پارکینگ‌های طبقاتی کاربرد دارد، به‌ این صورت ‌که اپراتور در داخل سازه می نشیند و از طریق پنجره‌ها دستگاه بازی یا عبور مرور خودروها را کنترل می‌کند.

محل قرارگیری این سازه باید جایی باشد تا مزاحمی برای رفت و آمد وسایل نقلیه و عابرین ایجاد نکند و از برخورد ماشین آلات سنگین نیز در امان باشد. دلیل استفاده ازاین سازه در شهربازی نیز محدود شدن کنترل دستگاه‌ها توسط افراد متخصص است تا افراد عمومی نتوانند به کلیدهای کنترل دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خدمات اتاق فشار غواصی

کانکس اتاق کنترل دستگاه بچینگ

یکی‌از اصلی ترین دستگاه‌های راه‌سازی که نیاز به کانکس اتاق کنترل دارد، دستگاه‌های بچینگ و نوار نقاله‌ها است که معمولاً اتاق کنترل این دستگاه‌ها بسیار ساده و در ابعاد کوچک‌تر ساخته می‌شود، چون مدار و دکمه‌های آن‌ها پیچیده نیست و تعداد اپراتورها نیز کم است؛ جنس بدنه این سازه باید فولادی و بسیار مستحکم باشد، تا در صورت سقوط اجسام سنگین، کمترین خسارت به تجهیزات و اشخاص وارد نگردد.

کانکس اتاق کنترل ساندویچ پانل

کانکس اتاق کنترل ساندویچ پانل بیشتر در مکان‌هایی با شرایط اقلیمی متغیر و به‌عنوان یک سازه کارگاهی استفاده می‌شود، چون دراین سازه شخص اپراتور از تغییرات جوی، رطوبت و غیره در امان می ماند؛ ساندویچ پانل از عایق پلی یورتان تزریقی یکی ‌از بهترین مصالح برای ساختن کانکس اتاق کنترل در مناطق بسیار گرم یا سرد می باشد.

نکته بسیار مهمی که باید در خرید کانکس اتاق کنترل ساندویچ پانل در نظر داشت این است که دراین سازه باید از در و پنجره‌های دوجداره استفاده شده باشد تا تمام بدنه سازه عایق حرارتی و رطوبتی شود و محل امن و مناسبی برای نگهداری دکمه‌های کنترل دستگاه و شخص اپراتور باشد.

قیمت کانکس اتاق کنترل

فاکتورهای متفاوتی در هزینه ساخت کانکس اتاق کنترل تاثیرگذار هستند که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای برودتی

اسکلت و شاسی

گفتیم هرکدام از این سازه‌ها با توجه به مکان قرارگیری از اسکلت و جنس بدنه متفاوتی برخوردار هستند؛ به همین دلیل هزینه ساخت این سازه با جنس کامپوزیت، ساندویچ پانل یا فولادی کاملا از یکدیگر متفاوت خواهد بود.

ابعاد سازه

هر دستگاهی دارای تابلوی فرمان و سوئیچ‌های مشخصی است، ابعاد کانکس اتاق کنترل باید مطابق با اندازه این تجهیزات ساخته شود تا فضای کافی برای شخص اپراتور وجود داشته باشد. به همین دلیل، هزینه ساخت این سازه با ابعاد نهایی آن رابطه مستقیم دارد.

جنس و ظاهر سازه

جنس و عایق بندی فاکتور دیگری است که برروی هزینه نهایی ساخت کانکس اتاق کنترل تاثیر مستقیم دارد،چون اگر از این سازه در مناطقی با شرایط جوی متغیر استفاده شود، باید عایق‌بندی مناسبی داشته باشد ،اما اگر از آن در مکان‌های عمومی با آب و هوای معتدل استفاده شود، نیازی به عایق‌بندی ندارد و تنها ظاهر بیرونی آن اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: تعمیر کمپرسورهای فشار ضعیف دبی بالا(حجم بالا)

تجهیزات

رکن اصلی طراحی داخلی کانکس اتاق کنترل، تجهیزات آن است ، چون با توجه به کاربردی که این سازه دارد از تجهیزات متفاوتی برخوردار می باشد، به عنوان نمونه کانکس اتاق کنترلی که در شهربازی یا پارکینگ استفاده می‌شود از تجهیزات کمتری نسبت به‌دیگر انواع آن برخوردار می باشد.

هوای فشرده کاسپین

خرید کانکس اتاق کنترل

کانکس اتاق کنترل مانند بسیاری از سازه‌های پیش ساخته دیگر با انواع جنس بدنه، مواد، تجهیزات، ابعاد و ویژگی‌های متفاوت دیگر قابل اجرا می باشد و این فاکتورها براساس نیاز و نظر مشتری و همچنین کاربرد این سازه مشخص می شود، البته اصلی‌ترین کاربرد آن جهت کنترل و نظارت از راه دور دستگاه‌های صنعتی است.