تعمیرات شیر فشار شکن | 09113913241

تعمیرات شیر فشار شکن | 09113913241

شیر فشار شکن وسیله ای برای شکستن فشار است. در یک سیستم سیالی؛ کنترل فشار مدار بسیار مهم است.

تعمیرات شیر فشار شکن

شیر فشار شکن چیست ؟

شیر فشار شکن وسیله ای برای شکستن فشار است. در یک سیستم سیالی؛ کنترل فشار مدار بسیار مهم است. این سازه عامل مهمی در ایمنی سیستم است و سلامت سایر اجزا را تضمین می‌کند. در طراحی یک مدار هیدرولیکی، پمپ که عامل ایجاد فشار است معمولا با ضریب توان بالاتری درنظر گرفته می‌شود و فشار ایمن ولازم برای عملکرد سیستم از طریق فشار شکن مشخص می‌شود. 

شیر فشار شکن

مانومتر یا همان فشار سنج هیدرولیک وسیله ای مکمل برای تنظیم فشار است. شیر فشار شکن، فشار سیال عبوری از آن را کم می کند و نیز برای ثابت نگه داشتن فشار در خروجی شیر کاربرد دارد و در نتیجه فشار خروجی سیال از فشار ورودی آن کمتر می باشد. شیرهای فشار شکن به ویژه برای کاهش فشار آب ورودی به شبکه طراحی شده اند. 

بیشتر بخوانید: معرفی قطعات کمپرسور باد

معمولا فشار آب خروجی از مخازن بسیار بالاست و برای ورود به سیستم لوله کشی آب مصرفی خانگی مناسب نیست. شیر فشار شکن، به طور معمول کنتور آب ساختمان ها بعد از انشعاب از لوله اصلی آب شهر نصب می شود تا فشار های زیاد و تغییرات فشار آب شهر را کاهش دهد.این شیرها دارای یک پیچ مخصوصی تنظیم فشار هستند که بوسیله آن فشار خروجی شیر تنظیم می شود. توجه داشته باشید که قبل از شیر به صافی نیاز تعبیه شده است. 

روش کار شیر فشار شکن

شیرهاي فشار شکن بر اساس کنش و واکنش دو نیروي متضاد مجاور یکدیگر عمل می کنند. نیروي ناشی از فشار آب تمایل به بستن مسیر جریان دارد و نیروي مخالف از فنر گرفته شده و تمایل به باز کردن مسیر جریان دارد. هر دو نیرو در راستاي تمایل خنثی کردن یکدیگرند. به علت خاصیت واکنشی متغیر فنر که متناسب با تغییرات ورودي طراحی شده، فشار خروجی به صورت پایدار خواهد بود.

شیرهای فشار شکن در افزایش کارایی و ایمنی در بسیاری از کارخانه‌های شیمیایی، نفت و گاز بسیار اهمیت دارند، اما در معرض نشتی هستند. اگر شیر فشار شکن نشتی داشته باشد، سیستم‌ها می‌توانند تحت فشار بیش از حد قرار بگیرند و حتی از کار بیفتند، به‌ویژه در صورتی که شیر به سرعت رفع یا تعمیر نشود.

برای کمک به جلوگیری از مشکلات سیستم و شرایط خطرناک فشار بیش از حد، نکاتی ارائه می شود که در صورت نشتی شیر فشار شکن باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سوپاپ اطمینان کمپرسور باد

مواردی که هنگام نشتی شیر فشار شکن باید انجام داد:

زمانی که یک شیر نشتی دارد، سیستم را خاموش کنید

اگر یک شیر فشار شکن نشتی دارد، اولین و مهمترین کار این است که سیستم را خاموش کنید. شیرهای فشار شکن نمی توانند فشار کلی را در خطوط لوله تنظیم کنند و این می تواند شرایط فشار بیش از حدی ایجاد کند که باعث خرابی سیستم و در برخی موارد انفجار و آتش سوزی سیستم خواهد شد.

علت نشتی را پیدا کنید

زمانی که سیستم را خاموش کردید، خطوط لوله و شیر را به دقت بررسی نمایید تا علت نشتی را پیدا کنیدتا بتوانید اقدامات لازم جهت تعمیر را انجام دهید. معمولا نشتی شیر فشار شکن زمانی ایجاد می شود که شیر به درستی قرار نگرفته باشد یا درزگیر شکسته یا آسیب دیده باشد. هنگامی که شیر فشارشکن خیلی نزدیک به نقطه تنظیم کار می کند، احتمال نشتی وجود دارد.

تعمیرات شیر فشار شکن

تعمیرات را انجام دهید

پس از یافتن علت نشتی، می توانید برای تعمیر شیر اقدام کنید. طبق استانداردهای تشخیص نشت و تعمیر فدرال، شرکت ها پنج روز فرصت دارند تا اولین تلاش تعمیر را انجام دهند. برای اولین تعمیر، باید پیچ های کلاه را سفت یا تعویض نمایید و مهره های گلند بسته بندی را سفت کنید.

بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا پرتابل چمدانی

اگر شیر پس از اولین تلاش به طور کامل تعمیر نشد، تا 15 روز فرصت دارید تا هر گونه تعمیر اضافی را طبق EPA انجام دهید. اگر شیر هنوز ثابت نیست، می‌توانید شیر فشارشکن را تعویض کنید یا برای انجام تعمیرات بیشتر تا چرخه خاموش شدن بعدی صبر کنید.

جلوگیری از نشت شیر فشار

زمانی که شیر کاهش فشار ثابت یا تعویض شد، اقدامات لازم را برای جلوگیری از نشتی در آینده انجام دهید. برای انجام این کار، یک برنامه تشخیص نشت و تعمیر (LDAR) در نظر بگیرید. یک برنامه LDAR به آموزش کارگران در مورد همه چیزهایی که در مورد شناسایی و تعمیر نشتی قبل از وقوع آسیب به سیستم نیاز دارند، مفید خواهد بود.

همچنین کمک می کند تا شیرها را با کارایی بیشتری نظارت کنید تا بتوانید نشتی ها را سریعتر تشخیص بدهید و هزینه کمتری برای هزینه های کلی تعمیر و نگهداری سوپاپ پرداخت کنید.

دلایل نشتی شیرهای فشار/دما

شیرهای کاهش دما و فشار ممکن است به چند دلیل باز شوند، نشت کنند یا چکه کنند:

مشکلات کنترل محدودیت دیگ

احتمالاً به دلیل تنظیم نامناسب کنترل حد، عدم تماس بین سنسور سوئیچ حد و چاه نصب آن، یا کنترل معیوب، در دیگ بخار، دمای دیگ بخار بیش از حد است.

بیشتر بخوانید: ساخت اتاق کنترل پنل

دریچه‌های TP بخاری بازو کناری گازی: 

شیر T&P روی بخاری گازی بازو کناری نصب می‌شود که باعث ایجاد حالت گرمای بیش از حد در نقطه حسگر شیر می‌شود.

سیستم های آب گرم بسته

ممکن است تخلیه دوره ای شیر کاهش دما و فشار؛ به دلیل انبساط حرارتی در یک سیستم تامین آب بسته باشد. 

عیوب یا مشکلات مخزن انبساط

اگر مخزن انبساط یا مخزن تراکم روی دیگ سیستم گرمایش هیدرونیک یا سایر سیستم های انبساط حرارتی خود معیوب باشد؛ فشار سیستم به دلیل تغییرات فشار و دما طبیعی بیش از حد خواهد بود. 

هوای فشرده کاسپین

نشتی به دیگ گرمایش یا آبگرمکن

نشت آب از یک منبع ساختمانی با فشار بالاتر می تواند باعث نشت مکرر شیر TP شود. مثلا اگر سیم پیچ بدون مخزن در یک دیگ بخار نشتی داشته باشد، ممکن است آب با فشار بالاتر در داخل کویل بدون مخزن از سیم پیچ به داخل دیگ گرمایش نشت کند.

نقص شیر تخلیه فشار یا نقص شیر فشار / دما که باعث نشتی می شود.

کثیفی یا آشغال مانع از بسته شدن مناسب شیر فشار می شود.