معرفی انواع سوپاپ اطمینان کمپرسور باد 09113913241

معرفی انواع سوپاپ اطمینان کمپرسور باد 09113913241

کمپرسورها علاوه بر کاربرد صنعتی کاربرد خانگی نیز دارند و دارای مکانیزم های مختلف با ابعاد و اندازه های گوناگون می باشند.

معرفی انواع سوپاپ اطمینان کمپرسور باد

کمپرسورها علاوه بر کاربرد صنعتی کاربرد خانگی نیز دارند و دارای مکانیزم های مختلف با ابعاد و اندازه های گوناگون می باشند. قطعات کمپرسور به هم پیوسته ای طی یک فرآیند، چرخه هوا را فشرده می کنند. در ادامه به معرفی مختصر قطعات کمپرسور می پردازیم.

سوپاپ اطمینان کمپرسور باد

سوپاپ اطمینان 

سوپاپ اطمینان Safty Valve در کمپرسور هوای فشرده برای بالا بردن ضریب اطمینان و ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد،وظیفه اصلی آن تخلیه هوای فشرده و جلوگیری از فشار غیر مجاز به مخازن است. سوپاپ اطمینان فشار کاری مشخصی دارد و معمولا بین هفت تا چهارده بار و یا بیست تا چهل بار بوده و سوپاپ اطمینان فشار قوی بالای چهل بار است.

بیشتر بخوانید: کمپرسور هوا پرتابل چمدانی

سوپاپ اطمینان یا همان شیر اطمینان، کاربردهای زیادی در مصارف صنعتی، کارخانه‌ای و خانگی دارد. این ابزار از ایجاد فشار زیاد در کلیه تجهیزات جلوگیری نموده و ایمنی دستگاه را حفظ می کند و طول عمر آن افزایش می دهد. وظیفه شیر اطمینان این است که فشار کار سیستم را کنترل نماید تا تخلیه حجمی از سیال به خارج از سیستم، موجب تثبیت فشار شود.

سوپاپ 

سوپاپ در سر سیلندر قرار می گیرد، در تنظیم میزان ورود سوخت و هوا به سیلندر و خروج دود از سیلندر کمک می کند. به طور کلی تمامی سیستم های تحت فشار، مانند مخازن تحت فشار، درایر های جذبی و غیره به جهت ایمنی بیشتر، نیاز به سوپاپ اطمینان دارند، چون امکان دارد تمام تجهیزات ایمنی کمپرسور به صورت ناگهانی از کار بیفتد، این در حالی است که کمپرسور به صورت مداوم در حال فشرده سازی هوا است، بدون آن که به میزان هوای فشرده شده توجه شود.

سوپاپ اطمینان کمپرسور باد، مانع از سوراخ شدن یا نشتی مخزن کمپرسور می شود و تا حد زیادی خسارات را کاهش می دهد. این سوپاپ طوری طراحی شده که با افزایش فشار و عبور آن از حد تعیین شده، مقدار هوای اضافی را از مخزن خارج نموده و از پیدایش تنش های فشاری بر روی پوسته مخزن جلوگیری می نماید.

بیشتر بخوانید: ساخت اتاق کنترل پنل 

سوپاپ های مکش و رانش 

سوپاپ های مکش و رانشبرای کنترل هوای ورودی و خروجی استفاده می شوند.

سوپاپ اطمینان کمپرسور

سوپاپ اطمینان چگونه کار می‌کند؟

از همان سوپاپ برای محافظت از سیستم در برابر فشار زیاد استفاده می‌شود. فشار بیش از حد زمانی اتفاق می‌افتد که از حداکثر فشار کاری مجاز (MWAP) یا فشار طراحی شده برای سیستم فراتر رود و در این شرایط، سوپاپ اطمینان کار خود را آغاز نموده و شروع به کار می کند.

نکته‌ی مهم این است که دریچه‌های ایمنی در مقایسه با شیرهای دیگر در دستگاه می‌توانند خیلی سریع‌تر از سایز ابزار باز شوند. همچنین دریچه اطمینان از فشار تنظیم شده باز می شود. شیر اطمینان ابتدا کمی باز می شود و سپس به صورت کامل باز می‌شود و فشاری که به صورت ناخواسته در حال وارد شدن بود، به طور کامل برداشته می‌شود.

از شیرهای ایمنی برای جلوگیری از افزایش فشار، منجر به عملکرد بد، خطرات آتش سوزی یا انفجار استفاده می‌شود. این نکته قابل توجه است که شیرآلات ایمنی فقط دارای قطعات مکانیکی هستند، بنابراین هنگام خرابی دستگاه‌های ایمنی الکترونیکی یا پنوماتیک، می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. سوپاپ اطمینان، توسط رسانه سیستم، کاملاً فعال می‌شود و این امکان را به دستگاه می‌دهد که در زمان قطعی برق هم فعال باشد.

بیشتر بخوانید: خرید کمپرسور باد پرتابل

مکانیزم اصلی یک شیر اطمینان یک فنر و صفحه است. زمانی که فشار در زیر صفحه از مقدار تنظیم شده بیشتر شود، فنر به سرعت منقبض شده و مقداری ازهوا را به بیرون می فرستند. سوپاپ اطمینان در کمپرسور باد، مخازن تحت فشار، محفظه‌های نگهدارنده‌ی گاز و تجهیزات پرفشار به کار برده می شود.

سوپاپ اطمینان کمپرسور باد (MAW Air Compressor Safety Valve) از سوراخ شدن و در نتیجه نشتی مخزن کمپرسور جلوگیری می کند و با این کار میزان خسارات را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. طراحی سوپاپ اطمینان کمپرسور باد به گونه ای است که اگر فشار مخزن از میزان تعیین شده بالاتر برود، به سرعت اقدام به خالی کردن هوای اضافی موجود در داخل مخزن می کند. این موضوع از ایجاد تنش های فشاری بر روی پوسته مخزن جلوگیری می کند.

در کمپرسورهای باد، معمولا سوپاپ را در جایی که فشار بیش از حد، جریان برگشتی هوا و حتی افت فشار را کنترل می‌شود، نصب می‌کنند. یکی از نکات مهم در نصب شیر اطمینان، نصب محکم و دقیق آن در مخزن فشار پمپ باد است. نصب درست از هرگونه نشتی جلوگیری نموده و عملکرد دستگاه بهبود پیدا می‌کند.

اصطلاحات کاربردی سوپاپ اطمینان

سوپاپ اطمینان (SV)، سیستمی اتوماتیک است که فشار ساکن بر گاز را کاهش می‌دهد و معمولاً به طور کامل همراه با صدای تکان خوردن باز می‌شود.

دریچه تسکین(RV)، یک سیستم اتوماتیک است که با فشار استاتیک در یک ظرف پر از مایع فعال می‌شود و به طور خاص با افزایش فشار متناسب باز می‌شود.

بیشتر بخوانید: خدمات کمپرسورهای اسکرو

دریچه ایمنی (SRV)، یک سیستم اتوماتیک است که با فشار استاتیک هم به گاز و هم به مایع فشار وارد می‌کند.

شیر اطمینان کم فشار (LPSV)، سیستمی اتوماتیک است که فشار ساکن بر گاز را کاهش می‌دهد. وقتی اختلاف بین فشار رگ و فشار جو در محیط کم است، از این وسیله استفاده خواهد شد.

دریچه ایمنی خلبان (POSRV)، سیستمی اتوماتیک می باشد که با کنترل از راه دور از خلبان، امکان اتصال به آن برای ایجاد فشار استاتیک (از تجهیزات برای محافظت) موجود است.

شیر اطمینان فشار خلا (pressure (VPSV، سیستمی اتوماتیکی است که فشار ساکن بر گاز را کاهش می دهد و زمانی استفاده می‌شود که اختلاف فشار بین فشار رگ و فشار محیط کم، منفی و نزدیک به فشار جوی باشد.

کمپرسور باد

شیر اطمینان کم و خلا (LVPSV)، سیستمی اتوماتیک است که فشار ساکن بر گاز را از بین می‌برد و در زمانی که اختلاف فشار کم، منفی یا مثبت و نزدیک به فشار جو باشد، استفاده می شود.

RV، SV و SRV با فنر (حتی با فنر) قابلیت کار کردن را دارند. LPSV و VPSV دارای فنر یا دارای وزن هستند و در این حالت از آن‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خدمات اتاق فشار غواصی

نقطه Set pointباعث عملکرد صحیح و سفت شدن ولو شده و از صدمه زدن به شیرضروری جلوگیری می‌کند.

Over pressure فشاری است که سفتی ولو در وضعیت کاملا باز قرار داده و حداکثر ظرفیت تخلیه خود را در اختیار دستگاه می‌گذارد.

Blowdown به مقدار اختلاف فشار پائین‌تر از نقطه تنظیم و سفتی ولو گفته می‌شود که برایکامل بسته شدن و بازگشت به فشار قبلی و عادی کاربرد دارد.