کمپرسور آتش نشانی فوم هوای فشرده 09113913241 - کارگاه کاسپین

کمپرسور آتش نشانی فوم هوای فشرده 09113913241 - کارگاه کاسپین

مکانیسم تشکیل فوم در سیستم فوم هوای فشرده (CAFS) به این صورت است که بخش خاصی از هوای فشرده شده در مخلوط فوم تزریق می شود تا بعد از برخورد به مخلوط ، فوم تولید شود.

کمپرسور آتش نشانی فوم هوای فشرده

مکانیسم تشکیل فوم در سیستم فوم هوای فشرده (CAFS) به این صورت است که بخش خاصی از هوای فشرده شده در مخلوط فوم تزریق می شود تا بعد از برخورد به مخلوط ، فوم تولید شود. هوای فشرده شده توسط نیروهای خارجی تولید می شود. هوا دارای تراکم پذیری است، از طریق کمپرسور هوا برای کاهش حجم، پس از افزایش فشار، هوا فشرده خواهد شد. هوای فشرده منبع مهم انرژی است.

کمپرسور آتش نشانی فوم هوای فشرده

در مقایسه با سایر منابع انرژی ، دارای خصوصیاتی به این شرح است:

بدون عملکرد مضر خاص

واضح و شفاف 

عدم اضافه بار 

انتقال آسان 

خطر آتش سوزی 

وجود هوا در همه جای زمین 

بیشتر بخوانید: قطعات یدکی کمپرسور

هوای فشرده شده دومین منبع تغذیه بزرگ بعد از برق است و یک منبع گاز فرآیندی با چندین استفاده می باشد. دامنه کاربرد آن شامل صنایع شیمیایی، نفت، متالورژی، ماشین آلات، صنایع سبک، انرژی الکتریکی، بیوشیمی، نساجی، تولید خودرو، مواد غذایی، الکترونیک، پزشکی، تحقیقات علمی، دفاع ملی و سایر صنایع و بخش ها می باشد.

هوای فشرده حاوی مقداری ناخالصی و به طور عمده ذرات جامد است؛ می توان گفت این مقدار حدود 140 میلیون ذره در هر متر مکعب هوا در یک کلانشهر معمولی است و کمپرسور فیلتر مکش در از بین بردن آنها ناتوان است. علاوه بر این، سیستم کمپرسور هوا به تولید گرد و غبار، زنگ زدگی و کاربید روغن ادامه خواهد داد، آنها استفاده از سایش تجهیزات گازی را تسریع می کنند که منجر به خرابی مهر و موم می شود.

آب و رطوبت نسبی موجود در جو معمولاً به اندازه 65٪ یا بیشتر است. پس از فشرده سازی و چگالی، با تعداد زیادی قطرات آب مایع  هوای مرطوب اشباع می شود و این عامل اصلی خوردگی تجهیزات، لوله ها و شیرآلات است. اگر هوای اشباع خالص از هم جدا شود، با کاهش دما باز هم بارش آب متراکم به وجود خواهد آمد. در هر کاهش، میزان آب اشباع آن 50٪ کاهش می یابد، یعنی نیمی از بخار آب به قطرات آب مایع تبدیل می شود.

کمپرسور آتش نشانی

سیستم های کف و هوای فشرده CAFS

خودروها ي عملياتي و نوع فوم، 2 فاکتور بسیار مهم در فرآیند برنامه‌ریزی تأمین این ابزارهای صنعتی جدید هستند. امروزه با وجود سطح وسیعی از کف‌های ضدحریق، بعضی از روساي آتش‌نشانی در واحدهای صنعتی به دنبال نصب سیستمی فراتر از سیستم‌های پخش‌کننده کف قدیمی هستند.

بیشتر بخوانید: قطعات یدکی کمپرسور باد

سیستمی که با بررسی موقعیت و با توجه به گستردگی آتش، عمل توزیع را انجام دهد. سیستم‌های کف و هوای فشرده به اختصار CAFS نامیده می‌شود. CAFS با هدف تبدیل به ابزاری قدرتمند و تاثیرگذار در عملیات اطفاي حريق واحدهای صنعتی، پا به عرصه گذاشته و حتی توان مقابله با آتش را دو برابر نموده است. 

در شرايط عادی، برای موقعیت‌هایی که مواد اشتعال‌زای معمولی‌تری وجود داشته باشد، از فوم‌های کلاس A استفاده مي‌شود، ولي CAFS پوششی تمام‌حبابی از کف (فوم) بسیار موثر ایجاد می‌کندو با پوشش سطح آتش‌های عمودی ناشی از سوخت‌های فسیلی در واحدهای صنعتی، باعث کنترل آتش می شود.

در اين سيستم‌ها آب و فوم با نسبت معين تركيب می شود و با استفاده از هواي فشرده بالاتر از 7 بار به كانون حريق شليك مي‌شود. در اين روش، به دلیل کیفیت بالای استفاده از كف بدون توسعه، رطوبت موجود در فوم در اطفاي حريق‌هاي سازه‌هاي فولادي حفظ خواهد شد. البته این بدان معنی نیست که بتوان به عنوان مانعی بلندمدت از آن استفاده کرد، بلکه پوششی کوتاه‌مدت است که تبخیر می شودو فرایند خنک‌سازی و كاهش دما را نیز انجام می‌دهد.

از مزایای دیگر این سیستم،‌ توزیع گردشي کف ازطریق جریان هوای فشرده است که موجب تولید فوم نهایی در سه گروه خشک، مایع و قطره‌ای می‌شود. تفاوت این سه گروه در زمان توزیع فوم است. به عنوان نمونه، اگر مقدار کمی از مایع فوم جاری شود، زمان توزیع بیشتری نسبت به نوع خشک نیاز خواهد داشت. بنابراین، پوشش فوم یا کف برای زمان بیشتری دوام دارد و به علاوه، تا زمان پوشش کامل مایع مشتعل، به تبخیرش ادامه می دهد.

CAFS می‌تواند مزایای بسیاری در مقابله با آتش در بسیاری از صنایع داشته باشد. ازجمله:

1-برای آتش‌سوزی در مخزن‌های کم‌عمق حاوی مواد اشتعال‌زا، پوشش تمام فوم این سیستم‌ها می‌تواند نقش بسیار موثری در مهار شعله‌های آتش داشته باشد. 

2-قابلیت تغییر غلظت فوم یا کف می‌تواند کل حجم فوم را باتوجه به هر میزان گستردگی آتش پوشش دهد. این ویژگی  بسیاری از مشکلات باقی‌ماندن مواد ضدحریق و پاکسازی این مواد را پس از آتش‌سوزی کاهش می دهد. به‌علاوه لوله‌های مورداستفاده توسط سیستم CAFS با حدود 30 درصد هوای فشرده پر شده‌است که این امر استفاده از آن‌ها را برای نیروهای عملیاتی، راحت‌تر و وزن‌شان را برای عملیات یا مانور سبک‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات زیر آبی

ساختار CAFS 

قسمت سخت‌افزاری CAFS بسیار ساده است و شامل پمپ، سیستم تزریق متمرکز کف / فوم و فشرده‌گر هوا (کمپرسور) می‌باشد. منبع آب آن نیز می‌تواند مخزن خودروی آتش‌نشانی و یا مخزن آب مجزایی باشد که روی خودروی SUV نصب می شود. بقیه تجهیزات باید در فضایی که دارای تهویه است.

و از برخورد تکه‌های پرتابی از صحنه حریق و واژگونی یا برخورد خودروی عملیاتی محافظت می‌شود، جانمایی شود. مساله بعدی، توجه به طراحی اجزاء سیستم و بررسی کارایی و کاربردی‌ بودن‌شان در عملیات است که می‌بایست در جانمایی استقرار تجهیزات آتش‌نشانی در عملیات مقابله با حریق مورد توجه قرار گیرد.

ایمنی در این سیستم، یکپارچگی در عمل تلمبه‌زنی است. به‌ شکلی‌که با استفاده نادرست اپراتور، تنها هوا و آب یا هوا با فشار بالا از لوله یا دریچه مخصوص پمپ می‌شود. این مسئله در شروع عملیات مهار شعله‌های سرکش حریق، بسیار مهم است. برای نمونه، اگر سیستم در نزدیکی مواد اشتعال‌زا یا مایع قابل‌اشتعال قرار گرفته باشد، درصورت کارکرد اشتباه دریچه، انفجار مهیبی رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: قطعات کمپرسور باد پیستونی

امروزه در کابین پمپ خودروهای آتش‌نشانی محیط های صنعتی، مکانیسم CAFS نیز طراحی و جانمایی می‌شود و به‌صورت الکترونیکی تنظیم و توسط اپراتور پمپ هدایت می‌شود. در این تکنولوژی، پمپ هوای موجود، جریان آب خروجی را با استفاده از منبع آب خودرو، چند برابر می کند و به سمت فوم یا کف فشرده داخل مخزن تزریق می‌نماید، هوای فشرده نیز به سیستم اضافه می‌شود. هوای فشرده می‌تواند توسط خود خودرو نیز تولید شود. در آخر، فوم محتوی هوای فشرده و کف به سرنازل‌ها، مونیتورهای ثابت و یا مونیتور روی خودرو ارسال می‌شود تا مورداستفاده قرار گیرد.

کمپرسور

خودروهای بسیار بزرگ آتش‌نشانی فرودگاهی نیز قابلیت ارتقاء و نصب CAFS را دارا می باشند،  کلیه خروجی‌های طرفین و مونیتورهای سقفی و جلویی کامیون نیز می‌توانند با استفاده از مکانیسمCAFS به راحتی اقدام به اطفای حریق هواپیماها و یا فضاهای فرودگاهی نمایند. به این‌منظور باید شبکه لوله‌کشی و خروجی‌های مذکور را برای استفاده از این فناوری تعویض کرد. این ویژگی می‌تواند با کمترین تغییر در مکانیسم‌های موجود خودروی فرودگاهی و تنها با جانمایی‌های حساب‌شده و اعمال برخی تغییرات در کابین آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: سیلندر کمپرسور 2000 لیتری فشار قوی

نکته مهمی که بایددر استفاده از این فناوری رعایت شود، سرویس و نگهداری مستمر تجهیزات این سیستم است، زیرا درصورت استفاده از آب‌های دارای املاح سنگین، رسوبات سخت و یا ذراتی که فیلتر نشده و در مخزن آب ریخته‌ شده‌اند، مجاری و قطعات داخلی دچار جرم‌گرفتگی شده و قابلیت خود را از دست می‌دهند، همچنین کسانی‌که در عملیات مقابله با حریق، وظیفه راه‌اندازی این تجهیزات را دارند، باید آموزش‌های لازم و کافی را فراگیرند تا موجب بهره‌وری بهینه شود و مانع از ایجاد هرگونه آسیب جدی به پمپ‌ها و متعلقات آن گردد.