✅تعمیر پمپ باد 09113913241

✅تعمیر پمپ باد 09113913241

پمپ باد پس از مکش هوا، با کاهش حجم آن، هوا را فشرده می کند. با این فشرده سازی فشار و دمای هوا افزایش می یابد و به دلیل این افزایش دما، خنک کننده هایی در ساختمان پمپ باد تعبیه شده است.

تعمیر پمپ باد

پمپ باد چیست ؟

پمپ باد پس از مکش هوا، با کاهش حجم آن، هوا را فشرده می کند. با این فشرده سازی فشار و دمای هوا افزایش می یابد و به دلیل این افزایش دما، خنک کننده هایی در ساختمان پمپ باد تعبیه شده است. در آخر با رهاسازی هوای فشرده انرژی جنبشی آن آزاد می شود.

این انرژی جنبشی نیرو و قدرت تجهیزات صنعتی را به منظور کار تامین می کند. کاربردهای پمپ باد تنها متراکم کردن هوا نیست، این پمپ ها قادر به فشرده سازی گاز های طبیعی و صنعتی از جمله گازهای طبیعی مانند گاز اکسیژن و نیتروژن نیز هستند.  

تعمیر پمپ باد

عملکرد پمپ باد

پمپ باد برای متراکم کردن هوا و محصور کردن آن در یک محفظه برای به کارگیری آن در انجام کارهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد، به این صورت که به هوای محصور شده ی داخل محفظه فشار وارد می کند و به سرعت به بیرون هدایت می شود که این باعث ایجاد انرژی جنبشی می شود. پمپ های باد دارای انواع مختلف برای مصارف گوناگون هستند.

بیشتر بخوانید: لباس غواصی مخصوص آب های سرد

کاربرد پمپ باد 

در بیشتر صنعت ها، کارخانه جات، معادن، حمل و نقل و راه اندازی ابزارهای قدرتمند تا نقاشی درب و پنجره و وسایل نقلیه و پر کردن لوازم بادی پارکها، حتی در ساخت وسایل خانگی مثل یخچال و جارو برقی و پر کردن انواع تشک، کاناپه،استخر بادی و قایق بادی و غیره از پمپ باد استفاده می شود. بسته به نوع کارکرد پمپ هوا اندازه و حجم ظرفیتی آن نیز متفاوت خواهد بود.

انواع پمپ باد

پمپ های باد با توجه به چگونگی انتقال انرژی به سیال به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

پمپ باد پیستونی

دسته اول که جزو جابه جایی مثبت هستند و عملکردی مانند پمپ پیستونی دارند، به این معنی که پیستونی در ساختار آن وجود دارد که با حرکت رفت و برگشتی خود، هوا را فشرده سپس رها می سازد. این مدل پمپ باد هوا را به صورت متناوب فشرده می کند و چون قدرت تراکم بالایی دارد، برای حجم های بالا مناسب است.

پمپ باد اسکرو

مدل اسکرو از دو مارپیچ نر و ماده تشکیل شده است. نحوه عملکرد این مدل که جزو دسته دینامیکی و با حرکت این مار پیچ هاست. عملیات فشرده سازی در این دسته بر خلاف دسته بالا، به صورت دائمی انجام می گیرد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور تنفسی آلمانی 

تقسیم بندی انواع پمپ باد:

پمپ های دینامیکی

پمپ های دینامیکی خود به دو دسته پمپهای محوری یا چرخشی و پمپ های گریز از مرکز تقسیم می شوند.

پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت نیز به دو دسته پمپهای رفتی و برگشتی و پمپ های دورانی تقسیم می شوند.

 پمپ باد گریز از مرکز 

پمپ باد گریز از مرکز، جزء دسته پمپ های دینامیکی و یکی از قویترین و بزرگترین نوع است که به طور عمده در پروژه های با حجم بالا مانند سردخانه های تجاری در محدوده ظرفیت اسب بخار و در کارخانه جات بزرگ این حجم ظرفیت به ۲۰۰۰ اسب بخار که ۲۰۰۰۰۰ دور در دقیقه است مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ باد ها در دسته صنعتی قرار دارند.

تقریبا در ساخت و ساز همه پمپ های گریز از مرکز از یک روش استفاده شده است، به این صورت که پمپهای گریز از مرکز با کمک پروانه ای چرخشی که دارای پره های شعاعی است سرعت هوا یا گاز را افزایش می دهد و به بیرون پرتاب می کند، این نوع پمپ هوا حجم زیادی از گاز را کنترل می کند.

بیشتر بخوانید: کمپرسور اسکرو

پمپ باد محوری 

بیشترین حجم هوای پرتابی از ۸۰۰۰ تا ۱۳ میلیون دور در دقیقه متعلق پمپ های بادی یا محوری است که جزء پمپ های دینامیکی هستند و در ماشین های صنعتی و موتورهای جت استفاده می شود، چون این پمپ ها حجم وسیعی از هوا را به بیرون پرتاب می کند. در این نوع پمپ، هوا با سرعت از میان پره های ثابت و متحرک عبور می کند و با کم شدن حجم، آن را با فشار به بیرون هدایت می کند. از این نوع پمپ باد فقط در صنایع خاص استفاده می شود.

پمپ باد پیستونی

این پمپ باد یک سیکل مشخص دارد، به این صورت که عمل مکش با کمک یک میلنگ به صورت رفتی و برگشتی انجام می شود. در حالت مکش پیستون به عقب کشیده می شود و هوا یا گاز جلوی آن منبسط می شود و زمانی که پیستون به جلو حرکت می کند گاز داخل آن متراکم شده و فشار آن بالا می رود و در نهایت به بیرون پرتاب می شود.

پمپ باد پیستونی با محدوده قدرت پایین، بیشتر در یخچال و تهویه هوای ساختمان های مسکونی و تجاری و غیره استفاده می شود و از محدوده قدرت بالای این نوع پمپ در کارخانجات ماشین سازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ باد

پمپ باد اسکرو 

در پمپ باد اسکرو دو عدد روتور مارپیچی وجود دارد که هوا از بین این دو روتور عبور می کند. پمپ باد اسکرو ظرفیت هوای بیشتری در مقایسه با پمپ باد پیستونی تولید می کند، اما فشار تولید شده این دو تقریبا یکسان است. در این بین، پمپ باد اسکرو و پیستونی پرکاربردتر هستند. ویژگی بارز کپمرسور اسکرو، دائم کار بودن آن است که در مقایسه با سایر مدل ها برتری قابل ملاحظه ای به حساب می آید.

بیشتر بخوانید: کمپرسور 420 لیتری تنفسی

تعمیر کمپرسور باد

 در کمپرسورهای هوا بیشترین خرابی، نشتی اتصالات مخزن تحت فشار کمپرسور هوا است. برای تشخیص دقیق مکان نشتی می توان از محلول آب و کف استفاده نمود. مشکل دیگری که در مخزن تحت فشار وجود دارد، آسیب هایی مانند زنگ زدگی و خوردگی در مخزن است.

در مخزن های تحت فشار به دلیل فشرده سازی هوا، همیشه مقداری آب در مخزن وجود دارد؛ این آب در طولانی مدت باعث خوردگی و زنگ زدگی می شود که ممکن است منجر به سوراخ شدن مخزن نیز بشود.

برای حل این مشکل توصیه می شود از مخازنی استفاده شود که مجهز به رنگ الکترو استاتیک باشند. برای جلوگیری از خوردگی مخزن ذخیره، باید به صورت منظم مایعات موجود در مخزن تخلیه شود. بهترین کار استفاده از شیر تخلیه(اتودرین) است که در زمان های مشخص، به صورت اتوماتیک اقدام به تخلیه مایعات درون مخزن می کند.

توصیه می شود اگر مخزن سوراخ شده است، از جوشکاری آن خودداری نمایید، زیرا به دلیل پوسیدگی مخزن، پس از جوشکاری ممکن است از کنار محل جوشکاری نشتی بوجود بیاید،در این موارد بهترین راه حل تعویض مخزن است. در ادامه به مهم ترین مشکلات متداول تعمیر پمپ باد می پردازیم.

عدم وجود روغن کمپرسور

گاهی اوقات بررسی و یا تغییر سیالات موجود در کمپرسور باد فراموش می شود و عواقب آن هم بسیار جدی است. اگر کمپرسور نتواند به درستی کار کند، می تواند به علت عدم وجود روغن باشد. در این صورت نیازی به تعمیر نیست و کافی است مقداری روغن به آن اضافه نمایید. البته قبل از اینکه کمپرسور گیرپاژ کند این کار را انجام دهید. در صورتی که موتور بدون روغن برای مدتی کار کند گیرپاژ خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور 40 بار

چرا کمپرسور باد کار نمی کند؟

نکات زیر را بررسی نمایید:

عدم وجود روغن کمپرسور

عدم وجود توان کمپرسور

عدم وجود توان کمپرسور

خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور

اختلاف فشار کمپرسور

چک کنید آیا کمپرسور هوا به برق وصل است یا خیر. دکمه روشن/ خاموش را کنترل نمایید و کلید ریست را چک کنید. قطع کن را نیز بررسی کنید.

خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور

روشن نشدن دستگاه شاید به علت عدم بر قراری ارتباط کلید روشن/ خاموش و مدار داخلی باشد. این احتمال با تنظیماتی در سوئیچ فشار کمپرسور قابل تعمیر و اصلاح می باشد.

دلیل سرو صدای بیش از حد کمپرسور باد

مشکل میل لنگ

یکی دیگر از علت های اصلی ایجاد سر و صدا در پمپ باد ،خرابی یا کمبود روغن میل لنگ است. بهتر است همواره میل لنگ را روغن کاری کنید. بیشتر اوقات از طریق روانکاری مشکل بر طرف می شود، ولی اگر بر طرف نشد باید میل لنگ را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: تعمیرات کمپرسورهای اسکرو

شل شدن قطعات

سرو صدا بیشتر به علت شل شدن قطعات است. در این حالت بهتر است برای تعمیر به بخش های مانند قرقره، چرخ لنگر، بست، تسمه، لوازم جانبی، و غیره مراجعه نمایید. با سفت کردن آنها یا جایگزینی شان با قطعات جدید تر مشکل بر طرف می شود.

نصب نادرست

یکی دیگر از دلایل سر و صدا عدم دقت کافی هنگام نصب کمپرسور است. پیچ های روی کمپرسور را محکم کنید و بررسی کنید که لنت های لرزش به درستی نصب شده باشند.

پیستون ها

زمانی که پیستون ها به شیر بالای خود ضربه بزنند، سرو صدای زیادی بوجود می آید. سر سیلندر را بیرون بیاورید و بررسی کنید، شاید آلودگی یا گرفتگی در پیستون وجود دارد، پس از آن واشر را تعویض نموده و دوباره سر سیلندر را وصل کنید.

علت روغن دادن کمپرسور باد 

باد برای کار نیاز به روغن دارد تا به شکلی درست و بدون مشکل کار کند. بزرگ ترین مشکل وقتی است که روغن کمپرسور باد خیلی زود تمام می شود.

بیشتر بخوانید: کمپرسور آتش نشانی فوم هوای فشرده

مخزن روغن را باید دائما پر کنید، ممکن است یکی از ۴ حالت زیر برای کمپرسور شما اتفاق افتاده باشد:

انسداد ورود کمپرسور

نشتی روغن کمپرسور

رینگ پیستون ساییده شده کمپرسور

از دست رفتن کیفیت روغن کمپرسور

رینگ پیستون ساییده شده

زمانی که رینگ پیستون به شدت ساییده شود، باید تعویض شود.

تعمیر پمپ

انسداد ورودی

انسداد در ورودی هوا شکل می گیرد، اگر این اتفاق بیفتد، فیلتر هوای کمپرسور به تمیز کردن فوری و در بعضی موارد جایگزینی نیاز خواهد داشت.

نشتی روغن

نشت روغن می تواند با سفت شدن پیچ قطعات دستگاه بر طرف شود یا با تعویض واشر روغن متوقف گردد. 

بیشتر بخوانید: قطعات یدکی کمپرسور

اختلاف فشار کمپرسور

ممکن است اختلاف فشار داخل مخزن کمپرسور به حدی کم شود که کمپرسور قادر به جبران آن نباشد. در این حالت حتما کلید قطع کن را بررسی نموده و در صورت نیاز آن را عوض کنید.

آدرس ما : عسلويه - سه راه عسلويه - خيابان کشاورزان - کارگاه کاسپين