مونتاژ کمپرسور اسکرو 09113913241

مونتاژ کمپرسور اسکرو 09113913241

کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسور های تولید هوای فشرده مورد استفاده در صنعت می باشد و مکانیزم عملکرد آن ها دورانی یا روتاری است.

مونتاژ کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو هوا چیست؟

کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسور های تولید هوای فشرده مورد استفاده در صنعت می باشد و مکانیزم عملکرد آن ها دورانی یا روتاری است. ظرفیت کمپرسورهای اسکرو از 2000 لیتر بر دقیقه به بالا و متناسب با ظرفیت مورد نیاز مشتری تعیین می شود.

مونتاژ کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو که به نام کمپرسور باد نیز شناخته شده است، معمولا در ظرفیت های بالای هوای فشرده کاربرد دارد. کمپرسور اسکرو از نظر محدوده کارکرد، مابین کمپرسور پیستونی و کمپرسور سانتریفیوژ قرار دارد، چون ساختار ذخیره سازی این کمپرسور از نوع جابجایی مثبت است و به همین دلیل، به کمپرسور پیستونی شباهت دارد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور فشار قوی باور

و همچنین پیوسته بودن جریان هوای عبوری از این کمپرسور شباهت های به کمپرسور گریز از مرکز دارد، بنابراین برای تحت فشار دادن هوای فشرده و همچنین گاز مبرد مورد استفاده در سیستم های سرمایشی بسیار مناسب است.

کمپسور های اسکرو در کاربرد هایی که هواسازی مداوم با محدوده فشار 8 تا 12 بار و ظرفیت تولید هوای بالای 2000 لیتر بر دقیقه مورد نیاز باشد، انتخاب مناسبی خواهد بود، همچنین هنگام خرید کمپرسور اسکرو، خرید مخزن هوای فشرده برای ذخیره هوای فشرده لازم است. 

انواع کمپرسور اسکرو هوای فشرده

کمپرسور اسکرو بدون روغن یا اویل فری (Oil Free Compressor)

کمپرسور اسکرو روغنی یا اسکرو اویل اینجکت (Oil Injected Compressor)

در کمپرسور اسکرو روغنی، برای خنک کاری و کم کردن اصطکاک بین قطعات، با هوای وروردی به کمپرسور، روغن تزریق می شود. با این روش همیشه مقداری روغن بین قطعات متحرک کمپرسور وجود خواهد داشت تا عمل روانکاری را به صورت کامل به انجام شود؛ این روغن در انتها همراه با هوای فشرده شده از خروجی کمپرسور خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور شارژ هوای فشرده

که با استفاده از فیلتر روغن از هوای فشرده جدا سازی و به مخزن ذخیره روغن باز گردانده می شود. در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت، پس از جدا سازی روغن، مقدار جزئی روغن همراه هوا وارد سیستم می شود، اگر وجود این مقادیر از روغن برای دستگاه های مصرف کننده هوای فشرده به خصوص ابزارهای دقیق و حساس، باعث آسیب رساندن و کاهش راندمان نشود.

استفاده از این کمپرسور نسبت به نوع اویل فری دارای راندامان و طول عمر بالاتری است. استفاده از فیلترینگ و جداسازی روغن در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت، به همان اندازه که به دقت بالا نیاز دارد، افزایش هزینه نیز در بر خواهد داشت.

مزایا و تفاوت کمپرسور اسکرو بدون روغن با کمپرسور روغنی

از کمپرسور اسکرو اویل فری (Oil Free) در صنایع حساس به روغن (کمتر از 1PPM) استفاده می شود که نسبت به کمپرسور اویل اینجکت، هزینه و استهلاک بسیار بالاتر و در عین حال دارای مزایایی هم می باشد.

در کمپرسور اویل فری هوای فشرده شده کاملا بدون روغن است و در آن هیچ نوع آلودگی وجود ندارد و علاوه بر هوا، می توان هر گازی را با این کمپرسور فشرده سازی کرد.

بیشتر بخوانید: کمپرسور باور آلمان 

ویژگی های کمپرسور اسکرو هوای فشرده

مهم ترین مزیت کمپرسور اسکرو عدم وجود نوسان در حداکثر فشار کاری است.

توانایی کارکرد در حد اکثر ظرفیت برای مدت طولانی را دارا می باشد.

در اسکرو ها قطعات درگیر و تحت اصطکاک به نسبت کمپرسور پیستونی کمتر بوده و در نتیجه نگهداری و تعمیرات کمتری دارد.

نسبت کمپرسور های دیگر کم حجم تر است.

ظرفیت هوادهی در این کمپرسور به دلیل جریان یکنواخت، راندمان بالایی دارد.

به دلیل وجود نیرو های متعادل، فوندانسیون بسیار ساده ای دارد.

به نسبت ظرفیت کمپرسور، از کاهش میزان مصرف انرژی برخوردار است.

دارای لرزش بسیار کمتری است.

به علت پیوسته بودن فشرده سازی هوا، امکان ایجاد پدیده surg یا برگشت هوا به هواساز وجود ندارد.

قطع و وصل آرام جریان برق در الکتروموتور توسط inverter صورت می گیرد.

به دلیل محدود بودن آب بند های محفظه، تراکم نشتی کمی دارد.

نصب و راه اندازی آن در کمترین زمان ممکن امکان پذیر است.

مونتاژ کمپرسور

اجزای کمپرسور اسکرو هوای فشرده

الکتروموتور

الکترو فن

بلبرینگ

فیلتر سپراتور

فیلتر روغن

شیر تخلیه

رادیاتور دو تیکه روغن و هوا

بیشتر بخوانید: تعمیر کمپرسور پینت بال

PLC

آنلودر

فیلر هوا

واحد هواساز (ایرند)

مکانیسم عمل کمپرسور اسکرو هوای فشرده

پس از روشن شدن دستگاه، ابتدا هوای محیط از فیلتر عبور می کند و به قسمت هوا ساز وارد می شود، در قسمت هوا ساز، دو عدد روتور مارپیچی به شکل نری و مادگی قرار دارد که با فاصله و لقی بسیار کم به صورت متناوب در حال دوران می باشند، هوا در این قسمت پس از ورود به کمپرسور در فضای بین دو مارپیچ و پوسته به دام می افتد.

و به علت کاهش حجم پیوسته، انرژی جنبشی مولکول های هوا بالا می رود و فشرده سازی انجام می شود. افزایش فشار در کمپرسور های اسکرو از یک سمت شروع شده و در انتهای مارپیچ ها هوای فشرد شده خارج می شود و پس از فیلتر شدن روغن، در مخزن هوای فشرده ذخیره سازی می شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر پمپ باد

نحوه انتقال قدرت کمپرسور اسکرو هوای فشرده

نحوه انتقال قدرت در کمپرسور اسکرو یه دو صورت کوپل مستقیم و تسمه ای انجام می شود.

کوپل مستقیم

در روش کوپل مستقیم، الکتروموتور و واحد هواساز با دور یکسان می چرخند و نحوه ی انتقال قدرت بصورت مستقیم است. در این روش الکتروموتور و واحد هواساز در یک جهت  نصب می شوند. استفاده از روش کوپل مستقیم، باعث افزایش عمر هواساز و کاهش مصرف انرژی آن خواهد شد.

تسمه ای

در این روش الکتروموتور و واحد هواساز توسط پولی تسمه به یکدیگر وصل می شوند. تسمه بر روی شیار پولی ها قرار می گیرد و فرآیند چرخش را انجام می دهد. یک پولی، سمت واحد هواساز و یک پولی سمت الکتروموتور تعبیه شده است. در این روش، انتقال قدرت از سمت موتور به سمت واحد هواساز صورت می گیرد. تغییر میزان هوادهی در این روش، با تغییر سایز پولی ها انجام پذیر است که تغییر سایز آن ها باعث تغییر دور واحد هواساز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: لباس غواصی مخصوص آب های سرد

کمپرسورهای اسکرو هوای فشرده در دو نوع دور ثابت و دور متغیر (اینورتر) تولید می شوند. در کمپرسور های دور متغیر، یک کیت اینورتر بر روی الکتروموتور نصب می شود که بوسیله آن، مصرف انرژی کمپرسور کاهش می یابد.

کمپرسور اسکرو

کاربرد کمپرسور اسکرو هوای فشرده

کاربرد کمپرسور هوای فشرده در صنایع مختلف، دندان پزشکی، تعمیرگاه ها، لوازم خانگی مانند یخچال فریز ها و کولر های گازی و صنایع مختلف از جمله صنعت هواپیما سازی، سیستم های پنوماتیک، ذخیره سازی گازهای صنعتی می باشد.